Hur stänger jag av min förmåga?
Hej! Jag har för en tid sedan vetat om att jag är en empat. När jag upptäckte detta fick jag ett lugn och jag kunde äntligen förstå varför jag varit så förvirrad över vem jag varit och varför jag jämt hade ont i huvudet så fort jag träffade många mnniskor etc. Jag fick efter det kontroll över min förmåga och kunde stänga av när jag träffade många människor. Trodde jag… Idag så har jag börjat arbeta på mitt stressiga jobb igen (efter att ha varit studerande ett år) som akutvård sjuksköterska och är i kontakt med hundratals stressiga/ledsna människor. När jag arbetar så får jag inte kontroll längre. Jag blir enormt påverkad av andras känslor ( och det är precis så som det var när jag inte visste om att jag var empat fast nu mycket värre) jag har tappat förmågan att stänga av och "gåvan" har blivit min förbannelse. Vad ska jag göra när jag är under stress och inte kan kontrollera mig? Vill observera att när jag är hemma så går det alldeles utmärkt att stänga av.
Har du provat tex. meditation eller andra slags stresslösande övningar? Detta ämne kommer upp med gämna mellanrum här, om du letar bland gamla trådar med hjälp av sök-funktionen så hittar du nog diskussioner :) Här har du senaste tråden http://haxor.ifokus.se/discussions/5182b7f7ce12c4339200209e-kristall-mot-andras-kanslor?discussions-3
Jag har samma problem, kan stänga av hemma, men inte på jobbet där det verkligen behövs ibland. Stressen får mig att bli skyddslös, det enda som hjälper är att bli av med den. Har försökt att hålla mig jordad, ha olika stenar i fickorna, arbeta med och för gudinnan, praktiserat vara medveten i nuet. Det bästa har varit att vara väl förberedd på morgonen, jordad och skyddad, komma ihåg och tänka på makterna under dagen och rena mig efter jobbet, men det är sällan jag orkar/hinner med allt det där… Vill gärna sova den där extra timmen på morgonen. Så jag drömmer om att kunna sluta arbeta åt andra och få rätten att välja när jag vill vara omgiven av folk…
Hej!
Det bästa sättet är att bryta den stressiga situationen. När du kommer hem gör du det, t ex.
Om du inte kan bryta stressen på jobbet så är ett tips att byta avdelning som inte är lika stressig som akutmottagningen (även om alla avdelningar inom sjukvården är sjukt stressiga).
Fortsätter du med att ta in andras känslor kommer du själv få det mycket jobbigt, vilket du skriver här.
Lycka till med att bryta stressen och komma till annan avdelning!
//Silver
Hej manutar. Jag har provat meditation men det har liksom inte fungerat. I alla fall då det behövs som mest så som jobbet. Önskar att det fanns en slags "snabb meditation" på kanske nån minut som fick en komma tillbaka till sig själv under dem stressiga timmarna på arbetet. Men de kanske det gör redan?? Jag har bara mediterat då jag varit hemma och då har meditationen varat åtminstone en kvart och frammåt. Vilket man inte har på jobbet tyvärr.
Hej kuutar. Vad är det för stenar du brukar använda? Jag har precis köpt två stora ametist stenar. Kan dom ha någon hjälp tro?
Hej silverkoroen! Jo jag vet. Har funderat på att skaffa mig ett lugnare arbete. Har för tre veckor sedan börjar arbeta igen efter ett år och känner mig väl lite bekväm med att ha ett jobb. Ska kanske försöka se mig omkring efter annat :)
#5 Bergkristall för att hålla mig "klar", ametist för skydd mot andras energier, månsten för att stärka kontakten med gudinnan. Tror det är ganska individuellt vilka stenar funkar bäst? För meditationen kan jag rekommendera den snabbare yoga niddran, den kan du lyssna på under lunchrasten, om du har möjlighet att komma undan och lägga dig på golvet en kvart.
#4 För mig fungerar meditation så att min stressnivå sänker överlag och olika situationer blir lättare att hantera.. Men det fungerar bäst när man gör det regelbundet (helst dagligen) och under en längre tid. Det finns ju också olika sätt att meditera på, de ger i och för sig samma resultat i längde, men det kan vara bra att prova vad som känns bäst.
Något som hjälper mig i en del stressiga situationert är trädmeditation/visualisering. Jag sätter ner mina rötter i marken och låtre oro och rastlöshet rinna ner och drar upp ny kraft i min kropp. När jag låter kroppen fyllas med kraften så har jag också lättare att känna av och förstärka min egna kropps gränser och har då lättare att inte ta emot så mycket från andra. Denna övning tar inte länge.
Mitt senaste jobb var dock så stressigt med mycket jobbiga, svåra människor att jag helt enkelt fick sluta efter en tid för jag höll på att bli riktigt sjuk själv.
#8 Vad bra att du valde gå, jag håller på och avväger ifall jag måste ta samma beslut. Stress är inte nyttigt! Jag har gjort en egen variant av din trädmeditation då jag har ett träd (eller en hel urskog) som stöd mot ryggen, det ger mycket kraft och ork. Jag måste bara komma ihåg att tänka på att använda det;-) Bra tråd, Missmagi, som påminner om att det går att bekämpa stressen, om den nu är oundviklig som den ibland tenderar att vara. Jag önskar ofta att mina arbetskamrater skulle ha ett intressantare liv utanför jobbet, för stressen ökar när de lever sina liv genom jobbet, känns det som iaf.
#10 mitt senaste arbete var egentligen helt fysiskt stressfritt, men jag blev dränerad och sjuk tillslut ändå. Jätte tråkig upplevelse, börjar man gå ditåt så är det bättre att säga upp sig än att gå och tro att det blir någon större förändring, när man har provat allt.
Arbetet dessförinnan var väldigt stressigt fysiskt men där har jag aldrig upplevt det sådär alls och jag var anställd i 6 år, tyvärr är det kassa arbetstider som inte funkar med barn så bra.
Det behöver inte alltid ha med stress att göra. Annars är alla ovanståendes tips ganks bra :)
#9 Ja, jag brukar meditera med träd jag med, så att jag "flyter ihop" med trädet, andas med det och blir trädet. Träd är ett av de absolut bästa sakerna i hela världen <3
Heej, ja har samma problem som missmagi fast jag går i skolan och mina raster är så korta att jag inte skulle hinna meditera och så, ibland måste jag åka hem för jag nästan svimmar för huvudet gör så ont och det blir för mycket. Tips på vad jag kan göra när jag är i skolan?
Mvh
Nån som har testat självhypnos eller "snabbaffirmationer"? Jag skulle kunna tänka mej att det fungerar, då det oftast handlar om att mota Olle i grind, och att snabbt bryta en negativ tanke- eller känslobana.
Som att t.ex. alltid ha en tandpetare i fickan, och besluta sej för att varje gång man bryter av tandpetaren, så bryter man den negativa känslan. Tandpetare är relativt billiga, även om det går åt en del…
Å träd meditation lät intressant det har jag aldrig testat, kanske ska testa de nästa gång jag jobbar :) även de där med självhypnos! Så många bra tips som kommit in. Jätte tack :)
Vill bara inflika att stress inte alltid är av ondo. (fast jag är inte empat.) Jag arbetar med intensivvård och viss akutvård och ibland uppstår mycket allvarliga och akuta situationer och en del av mina arbetskamrater upplever det som väldigt stressigt men det upplever inte jag. För mig är stress att passa tider, inte rädda liv. Att omvärdera begreppet stress kanske kan hjälpa en bit.
Gör hellre fel än inget alls.
Ett tips är att andas! Andas gör vi alla göra hela tiden, det är bara det att de flesta inte andas på rätt sätt. Därav kommer mycket stress.
Andningen kan vara ett enkelt sätt att jorda sig och landa i kroppen ordentligt och är ett skydd i sig. Måste inte vara svårt eller krångligt eller ens ta lång tid.
När jag jobbade på ett ställe som var väldigt stressigt och kaotiskt av olika anledningar, så var det nödvändigt att jag tog små korta pauser för att bara andas.
Ta två minuter och gå ifrån, det har man rätt att göra och om det inte går så får man faktiskt hävda sin rätt. Man måste ta ansvar för sig själv. Andas sedan lugna djupa andetag, in genom näsan och ner genom kroppen, låt magen fyllas med luft. Andas långsamt ut. Slappna av.
Att medvetet fokusera på sin andning är bland det bästa man kan göra, kostar inget och tar ingen tid (eftersom vi ändå gör det hela tiden), ingen visualisering behövs heller. Så småningom kan man även göra det bland andra människor utan större problem.
Och om det finns möjlighet, gå ut en stund och ta av skorna och ställ dig med bara fötter på jorden eller gräset. Inte på asfalt. Bara stå där och andas och känn kontakten med jorden under fötterna.
# 15
Förstår precis vad du menar, fast jag tänker att det är tidspress, som du beskriver. En del människor högpresterar vid anhopningar. Jag är till exempel mycket bättre på att fatta beslut när tiden är kort och faran är som störst. Sen kan jag sitta i timmar och fundera på om jag ska ha en röd eller grön tröja…
Stress är faktiskt av ondo, för stress är det vi upplever när vi inte har kontroll. Stress är ju en överansträngning av kroppen eller sinnet. Man bryta benen eller stuka själen av stress.
Men sen finns det som sagt lite pressande situationer, som kan få en att prestera bättre och våga gå lite längre…
Apropå stress, om man nu har stressat är det viktigt att tömma kroppen på alla stresshormoner som frigjorts och samlats i bla musklerna. Så träning och återhämtning är viktigt om man har ett stressigt jobb.
Gör hellre fel än inget alls.
Jag är också empat (fast typ .. gånger 500 om jag så vill. Jag kanta över andras känslor - så att dom inte känner dom men jag gör - och känna deras känslor på flera mils avstånd jag så vill.) Så jaa, jag förstår vad du menar med förbannelse!
Först så vill jag att du 'renar' din aoura. Jag brukkar göra detta i levande vatten (inte kranvatten, mer sjö/hav) eftersom att jag känner mig så j*vla avslappnad, ostörd och hemma där , men det går minst lika bra på torra land!
För att rensa bort andras energier (som då kan påverka ens humör rätt så drastisk som empat!) brukar jag 'bortsta bort' dom från min kropp. Jag börjar med att dra händerna över armarna, sedan magen, benen osv. Vid varje slut på 'draget' så skvätter jag med fingrarna, typ som om att jag har haft vatten på dem!
Det sista jag gör är att borta bort händerna och skvätter med fingrarna.
Här är även en länk med annat tips om att rena aouran.
http://qi-terapi.se/Rena%20din%20aura.php
Jag brukar även låsa mig lite för andra människor, inte vara så mottaglig för omvärlden. Det kan göra att jag uppfattas lite kyligare.
Detta är mitt absolut starkaste tips. - som även har lite med de jag talade om åvan.
Tänk dig lager. Man har massa olika lager i kroppen och och känslorna ligger i de främre lagrerna. Tänk och känn efter i kroppen, vilket lager är det som är empatikänslorna? Är det svårt att hitta så ta lagret med mest känslor bara. Du vill inte känna dom eftersom att det förstör din koncentration och kroppen blir trött, så tryck back dom. Om det är väldigt stark empati du känner för någon kan det hända att man får en slags huvudverk utan verk medans du 'drar bak dom' eftersom att det är så pass starka känslor.
Detta kan göra att man bara känner sig som en kropp. Drar man bak även sina känslor kan man bli ennu mer 'känslolös'.
För att 'komma tillbaka' så är det bara att dra fram lagrerna från där man har gömt dom. Det kan hända att dom glider fram sakta sakta och tillslut börjar läppen skaka (alltså om man har en gråtfyld empati!) men då är det som sagt bara att dra bak dom! På morgonen är man helt återställd.
Jag skulle inte rekomendera att göra detta när man är deprimerad eftersom att då slutar man oftas att känna känslor helt. Helt helt helt.
Nog för att man kanske känner att man mår bättre, men det blir inte lika bra balans.
Har man ont i huvudet så kan man blunda, hitta vart på skallen huvudverken sitter, och sedan tänka att man skickar som vita ljusbollar till stället. Känn hur alla dessa ljusbollar tar bort smärtan.
Är det en tyngre smärta kan man också tänka 'heal' när bollarna är där.
Jag brukar tänka att huvudvärken är en svart kula, men jag antar att det symboliseras olika för alla.
Eller så kan man tänka att hela huvudet är som ett lägenhetshus. Huvudverken ligger på första våningen. Tänk att du, med hjälp av hjärnkraft, går mer och mer under våningarna, tills du känner av den mindre. Denna kan det dock vara lite svårt att få effekt på om man gör på fel sätt .. :P
Tack för tipset corro! Ska testa mig fram om vad som fungerar bäst för mig. Alla är ju olika :) men funkar detta varje gång för dig idag? Var det svårt att rätt metod för dig? /Frida
Det brukar fungera varje gång, men sen har jag även tränat rätt så mycket på självkontroll. Jag testade mig fram, fixade och trixade fram mig olika metoder. Det var väl känslor av att börja gråta som jag kunde 'testa mig fram' bäst eftersom att det var lättare att känna efter hur man känner sig i kroppen, om man lyckats eller inte. :)