Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 4496 ggr
[MomsLittleHippie]
0

Lilith

Någon som har erfarenhet av att tillkalla Lilith? De va någon som sa till mej att göra detta. Mest bara nyfiken på vad det innebär. Läst lite om henne. Men det säger mej inte mkt och lat som jag är, så tänkte jag börja kolla med era uppfattningar.

[MomsLittleHippie]
0

Fan, är det ingen som vet något eller?

dennas
12

Vad f-n vill du henne då? Ska du bara tillkalla henne för att ha nåt att göra, eller har du ett speciellt syfte?

Vad säger personen, som rådde dej att tillkalla henne, om fördelarna för dej? Du kanske helt enkelt får ta dej ur din lathet och söka svaren själv. Det kan ju finnas en mening med sånt också…

Jag tror inte att det är många här inne som tillkallat henne, om ens någon. Själv har jag ingen erfarenhet alls av henne, även om hon verkar intressant och tilltalande på sitt eget vis.

[MomsLittleHippie]
0

Jag skrev att jag inte tänkte tillkalla henne och även sagt till min vän att jag inte behöver henne. Men liksom allt så är jag intresserad av allt i universum oavsett om använder mej av/ tror på.. Jag läser religion oavsett om jag är kristen muslim eller ateist! Jag har inte hittat mkt om det och med mitt lilla adhd huvud är det ännu jobbigare att få tag i info. Så jag hoppas att du läser min frågan som en objektiv nyfikenhet fri från fördomar om något. Bara för att veta hur min vän tänker. Dessutom har jag förstått att han inte använder sina krafter helt rätt. Men min pendel gillar honom, vilket jag har insett att det är för att få kunskap. Jag gissar att de flesta här på detta forumet inte heller känner till om Gaia, liliths moder. Känner någon här ens till ayascha? (Vet inte om jag stavat rätt) Min tanke är inte att utföra magi. De är för att stilla min nyfikenhet. Dessutom förstå mej på vissa händelser som har hänt i min närhet. Så va inte så bitter.

[MomsLittleHippie]
1

Personliga erfarenheter är mer värderliga än faktaböcker. Därför jag frågar dessutom!

dennas
6

Det finns inget fog för att påstå att jag är bitter, det är en tolkning du helt och hållet får stå för själv. Nyfikenhet kan vara bra, både i objektiv och subjektiv form. Men att låta dömande kan ha en avskräckande effekt.

Är det verkligen din tro att ingen härinne vet nåt om Lilith? Tvärtom så tror jag att om du bara vill veta mer om Lilith, så har du nog chansen att få många intressant och kunniga svar. Men du frågar efter erfarenheter från att tillkalla henne!

Att ingen svarar på din fråga beror med stor sannolikhet inte på okunskap hos medlemmarna här, utan att tvärtom så är kunskapen härinne mycket stor.

Kanske är det nåt i frågans karaktär som gör att svaren uteblir. Kanske är det så enkelt att ingen här har erfarenhet av att tillkalla Lilith. Att hjälpa dej att förstå hur din vän tänker är väldigt svårt. Kan du inte bara fråga?

För mig för Lilith mest tankarna till judisk mytologi, men jag är inte insatt i ämnet. Därför blir för mej kopplingen till Gaia något märklig, men Lilith verkar ju vara en varelse som har många namn och många hemorter, så varför inte?

(PS. Du skriver att du har skrivit att du inte ska tillkalla henne, men hur jag än läser så kan jag inte se att du har skrivit det nånstans. Du kanske tänkte göra det, men glömde? Det är kanske därför man förleds att tro att det var det du ville göra. DS)

Manutar
5

Om någon vill att man ska dela med sig av kunskap och/eller erfarenhet bara för att de är för lata för att ta reda på saker själv, ja då får man inte vidare lust att dela med sig. 

Jag vet en hel del om Lilith men har aldrig tillkallat henne.

[MomsLittleHippie]
0

Jag förstår att skrift kan tolkas på flera olika sätt. Och förlåt om min otålighet fick det att låta negativt. Men visst fick jag en reaktion! ;) önskar dock att den va lite mer information? Ja ja ja! För dom som inte känner mej så kan jag hälsa att jag gör och skriver det mesta med glimten i ögat på mitt dampiga sätt! Förlåt om jag stött er med någon. Men nu har jag fått hjälp av min andliga vägledare och hittat information på annat håll! Ska dessutom träffa en pro" medial nästa vecka som erbjudit sin hjälp och ska tillkalla en utav mina andliga vägledare! Ledsen att ni känner så! Glad att de va någon som reagerade! ;) Puss & kram på er Kärlek åt folket Peace

[stass]
2

7 så bra att du har fått hjälp med att finna och tillkalla din vägledare. Jag vet att lilith ofta ses som en stark feministisk kvinna (nuförtiden) och gärna åkallas i det syftet, men jag är inte så säker på att hon är så bra för nybörjare. Jag tänker mig henne lite som Oden eller hekate som har fler sidor som är komplicerade och inte så fjäderlätta. Jag tror nog att det är bättre att börja med en vägledare eller dylikt före djupdyket. Ang just information om henne så hittar man mycket på nätet och i böcker, det är för långt och komplicerat att skriva "allt" som har tänkts och sagts genom alla tider här, det skulle nog bli en bok. Lycka till :-)

dennas
0

Så väl skrivet att jag bara håller med. :-)

[MomsLittleHippie]
0

Tack stass för ditt fina svar!! :) min andliga vägledare är än så länge min kära häxkompis som har hållit på i många år och nästa vecka så får vi se om de blir min döda farfar eller någon utav de andra två som kommer vara vid min sida. Lilith kommer jag nog aldrig tillkalla! Men jag är grymt nyfiken på vem hon är, då jag nyligen blev uppmärksammad om henne. Ditt svar om henne var något liknande jag fick av min gode vän! Så jag blev jätte glad för ditt svar! Fick idag massor med länkar som jag så längtat efter! Så tack igen! Ha re finfint! För här ska det ögnas igenom en massor länkar :)

dennas
1

Sökte efter annat men råkade snubbla över denna tråd:

http://haxor.ifokus.se/discussions/4d716dceb9cb46223907ef21-lilit-kliffotisk-invokation

[MomsLittleHippie]
0

Tack så jätte mkt tack dennas!!!

Bappho
4

Jag är ganska säker på att påståendet att Gaia skulle vara Liliths mor bottnar i att Lilith, precis som Adam skapades (enligt judisk folktro) av jord. Men Gaia är grekisk och Lilith judisk med rötter i Mesopotamien. Det blir lite som att säga att Liliths mor även skulle vara vår nordiska Fjorgyn.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Amorithia]
1

Det finns ett hus i Stockholm där man dyrkar Lilith. Om du är en av dem som inte tar min Gudinna på allvar, så råder jag dig inte att gå dit (tänker inte ge dig adress)

[MomsLittleHippie]
0

Jag tar allt på största allvar! Jag törstar efter att lära mej allt om hela universum. Var av jag tar hela vårt stora universum på stort allvar! Jag behöver ingen adress. Om jag vill nå Lilith & dyrka henne, så kan jag nå henne & dyrka henne. Men jag väljer kunskap! Fick veta att två av mina vänner brukar be henne om hjälp ibland.

[Amorithia]
0

#15 hon är mörkrets kvinna och slösar inte sin tid på småproblem, om det är deras "hjälp". Det jag undrar mest är HUR LÅNGT vill DU gå? Man kan inte bara fråga henne om hjälp. Det är som att fråga samael (satan) om hjälp.

[Amorithia]
0

#15 hur mycket du än vill dyrka henne, så finns det alltid en gräns på hur långt su vill gå. Säg mig. Vill du dyrka satan?

[MomsLittleHippie]
0

Man kan säga att jag har gått från starkt troende kristen till att idag leva ett liv som är HELT tvärt emot det jag förut lärde. (men inte utifrån den jag var inombords) Umgås med häxor & "satanister" (inte alltid mina uppfattningar) Jag har redan lagt mej (sett utifrån mitt gamla liv) i satans händer. Andevärlden skrämmer mej inte. 

Just nu har jag inget behov av henne ändå. Men jag vill veta allt om henne! Vem vet..

[Amorithia]
2

Lilith och satan är i princip lika varandra. Dem ska inte behandlas lätt. Men att gå från kristen till det motsatta är inte att sätta sig i satans händer. Du tar andevärlden, satan och Lilith för lätt. Behandla dem med respekt!

[stass]
4

#19 Jag vet inte om det börjar nalkas missförstånd men jag kan inte utläsa någon respeklöshet..?

[Amorithia]
0

#20 jag kanske bara överreagerar, men jag tycker att det är respektlöst mot Lilith att säga, att man vill ha henne av behov. Att säga att man är i satans händer, bara för att man inte är kristen längre är liiiiiiiiiiiiite väl att ta i. Att säga att man inte ör rädd för andevärlden är också respektlöst

[stass]
5

Att säga att man är i satans händer, bara för att man inte är kristen längre är liiiiiiiiiiiiite väl att ta i. 

Egentligen inte. Enligt vissa kristna perspektiv är att beblanda sig med allt "övernaturligt" andra gudar osv just det.

Även om man personligen tolkar det som reespektlöst så är det bra att försöka hålla en vänlig ton. Vi är många olika personer här inne med helt olika trosuppfattningar, tycke och tänke.

[Amorithia]
1

Som sagt: kanske överreagerar ;)

[Amorithia]
0

Förlåt, Momlittlehippie, jag är jätte dålig på att visa om jag är t.ex. Glad eller arg på nätet ^^"

HjortronBlomman
1

Ursäkta Momlittlehippie jag har läst hela tråden och undrar om du verkligen är mogen för allt med åkallan, andligt och magi. Blir fundersam när du använder i din beskrivning av dig själv med ADHD och damp. Momlittlehippie först ska man vara rädd om sig och respektera sig själv innan man ger sig in i andlighet och magi. Förlåt om jag är för hård men när du skriver om att "andevärlden skrämmer mig inte". Vet du verklig vad du håller på med? En smak av respektlöshet mot livet och andevärlden.

[Amorithia]
1

Finally, someone who agrees

[MomsLittleHippie]
0

Läs allt om igen!!! Allt jag ville ha, var lite information! Ingen åkallan efter henne! Bara för att jag vill lära mej mer om atombomber & kärnvapen, funktion och historia betyder det inte att jag ska starta ett kärnvapen krig! Jag har fortfarande respekt för kärnvapen! (Symbolik) Läs allt om igen från början. Glöm inte parenteser och komma tecken! Men tack ni gulliga för er hjälp så långt!

[MomsLittleHippie]
0

Adhd och damp var ett uttryck för mina läs & inlärningssvårigheter och därmed inget sagt att jag har den diagnosen! Men fortfarande en längtan att få lära mej allt om universum!