Att måla på runor.
Vad använde ni för att måla på era runor?
Jag gjorde mina i keramik, målade med röd järnoxid och guldfärg. Jag och mina barn ska göra runor i helgen om allt blir som jag har tänkt, med väder och vind… Tänkte göra av träd… Vet inte vad jag ska ha för att måla/rista på dem… Några idér?
MVH Isnornin
När jag ska göra mina har jag tänkt att måla dem med mensblod men det är väl ingenting man vill göra med barnen kanske haha!

Jag tänker också använda mensblod men jag kommer göra mina efterhand jag får till mig vilka runor jag ska arbeta med det kanske inte blir alla.
Runor skall tillverkas i (fruktbärande) trä. Ristas skall dom, inte bara målas. Rista med kniv går bra, ju vassare destå bättre givetvis. Sen kan man måla det som ristats har. Jag tog mitt blod jag, det tyckte jag skulle verka starkast och göra dom verkligen till mina eftersom jag inte hade gjort dem själv.
Mensblod är en mycket god idé, traditionellt doppades hela runan rätt in i kvinnokroppen tydligen samtidigt som runan sjöngs. Torka i sol och vind utomhus.
Men isnornin, ska du bara göra runor på kul med barnen kan du ju använda vad du vill och behöver inte hålla dig till det strikta. Då kan du måla med akryl tex, eller varför inte hitta vackra flata stenar som du målar på - man kan tom använda tusch för sånt kan jag tro.
På mer poröst trä, tex drivved kan man med fördel använda vattenfärg också, om man blandar den lite tjockare.
Jag skulle isf rekomendera att du gör bindrunor av barnens namn tex, eller av saker de gärna önskar sig av Livet, som de får måla. Jag har ristat bindrunor åt min pojk då han hade det dåligt i början av livet och de hjälpte nog riktigt bra, det har blitt en stark pojk!
Mvh, T

#3 Tack för tips och råd, nu kommer flera frågor! Vad menar du med bindrunor?
Jag tänkte att de skulle få sy varsinn påse, har synd nog inget skinn, annars hade det varit roligare, jag vet inte vad de vill ha för matrial, vi bara bestämde att vi skulle göra runor:)
Vad bra att din pojke fick hjälp när han behövde!
MVH Isnornin

#1 Det skulle säkert gå bra, de är så vana att mamma inte är som andras mammor;) nej då bara lite skoj.. men de hade nog inte brytt sig så värst.
MVH Isnornin
#4 Men oj, vet du inte ens det och du sysslar med runor! Skojar bara lite, tänkte bara på vad Oden sa om det där med vem som får rista och inte ;)
Nå, ok, bindrunor är på det vis man kan jobba magiskt med runorna. Det är helt enkelt hur man "binder ihop" fler än en runa på, ibland, samma stav. Se mina bifogade exempel: där bindrunan är röd, och runorna den är uppbyggd av är i svart.
Exempel ett är en uråldrig runa som hittats på många stenar. Det är Gifu och Ass sammanslagna. Där ber man alltså om en gåva från gudarna.
Den långa är min egen skapelse och sådär får man väl kanske inte EGENTLIGEN rista runor tydligen (enl de som kan kan man inte rista Kaun på det viset etc) men shamanen har alltid varit andlig anarkist (som JIE skriver) så det funkar.
Om det är ngn som vill ha smycken eller amuletter med sin namnbinderuna på, eller annan "magisk variant" i ben eller trä är det bara att höra av sig.
Mvh, T

#6 man lär så länge man lever eller nåt´sånt;)
Men nu är jag med! Tack!!
MVH Isnornin
Mina vardagsrunor är gjorda av småsten, fina relativt flata stenar som jag målade med blå färg på, stenarna är ca 1x1 cm och är i precis lagom storlek o ha i en liten sammetsportmonnä så man kan ha med dem överallt.
Och dessa har fungerat väldigt bra för mig att arbeta med, har fått goda handfasta råd trots att de är i sten och inte i trä.
Nu nyligen så har de fått sitt gäld-blod och sedan dess har de legat stilla i sin sammetspörs, för det inte har funnits någon anledning att be om råd tidigare, men det börjar bli dags o rådfråga dem snart igen ^^
Men då jag har p-stav så funkar itne det där med mensblod så bra ^^ då jag slipper ifrån mensen helt, då får man ta blod som brukligt är med knivseggen istället ^^
Bindrunor är intressant, men jag har inte begripit mig på hur jag ska bära mig åt ännu…. För när jag försker binda en bindruna av låt säga 3-4 runor så brukar det oftast bildas fler runor än de jag från början avsett, är det ofrånkomligt eller är det bara att taca o ta emot?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

det här är så kul att läsa om, man blir så jättesugen

# 9 Jag gillar galdrar jätte mycket, det har alltid funnits galdrar runt om kring mig sen jag var liten… Jag har en runt halsen som skydd mot drömmar. Min favorit är Ægishjálmur.
MVH Isnornin
#10 Isf tycker jag du ska spana in www.arild-hauge.com, det är en mycket kunnig norsk herre som har en mycket uttömmlig sida om runornas historia, utseende, utveckling etc etc.
Annars är Lars Magnar Enokssens bok "Runor" det enda man behöver för att komma igång tydligen. Jag har bara bläddrat i den hos min run-mentor men är på jakt efter den så fort jag får peng.
Jörgen I Erikssons Runmagi & Shamanism är en klassiker för oss som sysslar med shamanism och runor, eller ren runmagi. Den kan du hitta billigt direkt från källan: www.norrshaman.net

Åh den var snygg isnornin.

Tack:) den syns inte så bra bara på den här bilden den blev så liten…
MVH Isnornin
Sjysst gaddning. Skräckhjälmar är coola.

tack:)
MVH Isnornin

mina runor gjorde jag av trä, ristade med en kniv och målade i dem med mitt blod. de jag har berättat för av mina kompisar har blivit en aning förskräckta. :P så numera berättar jag inte vad det är för nåt de är målade med :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#13 Snygg! Är det Magnus som har gjort den?

Fint isnornin!
#13 snyggt! o vad jag vill göra min gaddning nu då juh! :D

#19 ja jag var till Magnus. Den känns bäst eftersom att vi har varit hos honum förr…(du vet ju vilka vi är;)
Trumman kan du hjälpa mig, gärna ni andra också om ni vill och kan! Jag känner att jag behöver en runa som beskydd mot, hur ska jag förklara, andra personer som vill en illa både andligt och kroppsligt! Den är inte till mig utan en som jag älskar enormt mycket!
MVH Isnornin

Tack för hjälpen!! Ska genast sätta fart!
MVH Isnornin
#23 *skakar litet på sig…..* Det kryper i skinnet bara av o titta på dem, framförallt den högra ^^

Mm, denna magnus som taturerar galdrar (hette även trummans "skydd_mot_man" det?) var finns han?
Sitter i en sits där Gudars beskydd och Tursars kraft inte skulle vara fel! Den "demon" jag och min familj är drabbad av kommer att kunna slå oss ur balans under lång tid, lite extra skydd skulle inte skada och om vi dessutom kunde få "slå tillbaks" lite är det lättare att stå ut.
Trumman, får även jag låna din skyddsruna/galdring? Om jag nu skulle våga mig på en taturering? Kommer definitivt att skydda vårt hem med den iallafall.
Isnornin, vilken fin tatuering du hade gjort, vad betyder den?
Tatuera den INTE, är mitt råd …inte den där.
Den där är gjord för att ristas, användas, brännas och vara klar med. Inget annat.
Hennes tatuering är en s.k. "skräckhjälm". Så här skriver man på drengskap.com
_Skräckhjälm - även kallad Ägirshjälm - är en sammansatt symbol av exempelvis fyra eller åtta Algisrunor, vilka är skyddande eller avskräckande i sin magiska användning.
Fafner (__Fm, Rm, Skm) säjs ha "burit skräckhjälm".
Det medeltida isländska magiförfarandet, tycks ha varit att rista den i en blyplatta och pressa den mot pannan och gala; "Ægishjalm eg ber milli bruna mjer," ("Ägirshjälm bär jag mellan mina ögonbryn".)
Detta ska ha garanterat seger i konflikt eller strid.
Skräckhjälmen sades också kunna ge osynlighet.
Det är således inte fråga om en fysisk hjälm._
Mvh, T

Aha! Då räcker det med att sätta den på dörren då! Tur att jag frågade! 

Eller ska man bara rita den i någon ceremoni kanske?
På dörren? Bär den MED dig såklart. Det är väl inte dörren som ska bli skyddad ;) ill du ha en runa som håller ute ngt oönskat får jag rista en till. Men den där är en personruna, den bär man med sig, ristad och, om man har den kraften, blodad i trä.
Ja, jag tycker du ska rista (inte rita!) den i ceremoni, det blir ju inte mer "magiskt" för det, men kanske laddar du den med mer personlig kraft och får ett annat förhållande till den.
Jag är väldigt för ritual och ceremoni för att jag vet hur det kan HELT förändra kraften i ett arbete, men är man ovan vid att hålla ritual och ceremoni, och känner man inte till vad som utgör en bra ritual ska man börja med att läsa på och lära. Alternativt ta hjälp av ngn som är mer van/kunnig i verkliga livet.

Ægishjálmur har stark varning galder, mot allt ont.
Sigurður Fáfnisbani bar den när han segrade mot draken Fáfni på Gnitaheiði…
MVH Isnornin

Ok, det var en personruna! Du får gärna göra en till mig som håller något/någon utanför vår dörr också för denne person som vi nu dragits med ett år kommer att kunna "komma åt" mig och min man (och därmed påverkar hela familjen) under en bra tid framöver är jag rädd. Vi har en mytoman/psykopat som vi tyvärr själva "bjöd" in i vårat liv, som en gifttörne vilken skaver till ibland när man minst anar det.
Rita/rista
Det var nog mer rista jeg egentligen menade! Runor är inte min starka sida direkt, men jag är intresserad av dem och har ett set som jag gjort själv för ett antal år sedan. Men än så länge har vi inte riktigt pratat samma språk…övning ger färdighet, det är där det brister. Det är nog dags att ta fram dem igen, de ligger nog i sin skinnpåse och skäms över mig just nu! 

Just ja, kanske ska svara på Isnornins ursprungsfråga om mina runor: det är olika kristaller som jag har målat med hobbylackfärg. Jag försökte passa ihop kristallen med runan när jag gjorde dem.

Hm, en mindre okonventionell (och hygieniskare) färg att måla med är väl att göra som samerna då de dekorerar sina shamantrummor med tecken; de blöter alspån, de tuggar barken så saliven blandas in.
Definitivt barnvänligt också. ;)
Ewerhof, tuggad albark, det är ett bra tips ja. Men långt ifrån lika kraftfull som blod.
#32 "något/någon utanför vår dörr också för denne person som vi nu dragits med ett år kommer att kunna "komma åt" mig och min man"
Talar du om en fysisk person nu? Isf ska ni inte dröja, utan polisanmäl på en gång. Lever man under hot om hemfridsbrott ska du inte hålla på och flumpynta med runor se bild om du ändå vill försöka) utan polisanmäla. Självklart!
#33 "Jag försökte passa ihop kristallen med runan när jag gjorde dem."
Nu blev jag mer nyfiken än intresserad, men kan du inte berätta om hur du gjorde då, vilka du passade ihop och varför?
OM runor: Var ska man börja, om man känner att man skulle vilja lära sig mer om runor? Jag känner lite för mycket respekt för dom, och vill INTE göra fel.
Så, vad är första steget?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#36 Första steget är förslagsvis att printa ut min artikel om runorna. Den är enkel, och basal + allt du behöver lära dig för att komma igång finns där.
Lär dig utseende och ordning först, framåt och bakåt. Lär dig namnen på runorna - du skall kunna sjunga deras namn som ett flytande vatten. I samma veva lär du ju dig GRUNDBETYDELSEN 8viktigast!) för varje runa. Grundbetydelsen är ofta ett (1) ord bara.
När du väl kan det, och har jobbat, säg ½ eller 1 månad med varje runa, där du djupdykt i varje runa, levt den sett den hört den sjungit den, så kan du t.ex. köpa JIE's bok Runmagi och shamanism + Enokssens "Runor" och läsa på lite om historia, utseendevariationer + runmagin.
Enokssen kommer förresten snart med en ny bok spec på runmagi också! Spännande!
Och under hela tiden försöker du skriva så mycket med runor som möjligt, ditt namn, din adress etc etc - skit i HUR man skriver med runor, bara skriv du. Så lär du dig dom snabbt.
Så, när helst du känner att det är dags, gör du dina egna runor - eller ber mig göra dom, så är du på mycket god väg.
Lycka till!
Mvh, T

isnornin; jäklar va snyggt! Kan du prata isländska?
#38 Såna frågor hör hemma i gästboken, alternativt i ett Pm väl? Här snackas det runor! :D

Tack;) LailaBaba
MVH Isnornin
#37 OK, tack, då ska jag lära mig runorna först! Jag har boken shamanism o runmagi.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#35 Trumman!
Har PM:at dig om vår "demon". Tack för galdern (rätt ord?), skall fila på en ceremoni och en platta av trä att rista den på för att sätta på vår dörr.
Hur jag gjorde med stenarna? Oj, jo, jag var på Masesgården med Ma Oftedal som kursledare i "andlig kraftbuffé" och vi skulle göra våra egna runor. Jag var i en underbar affär och köpte 24 trumlade stenar på känn. Sen fick vi ett häfte med förklaringar till själva runorna och så hade jag med mig en bok om kristallerna. Häftet vi fick verkar vara ett kapitel taget ur en bok, och på kapitlets första sida (sid 25) står:
Runorna
(och så är det 24 runor)
Futharken och dess indelning i Frejas, Heimdalls och Tyrs ätter.
Det jag gjorde var att jag läste om runans egenskaper och så letade jag upp en sten som kändes som om den hörde ihop med runan genom att läsa om stenens egenskaper. Det var ganska tidsödande och på slutet blev det svårare och svårare eftersom jag ju bara hade just 25 stenar att arbeta med. Men till slut blev jag nöjd med vad jag åstadkommit. Eftersom jag hade missat att man skulle ha ha en blank runa, köpte ju bara 24, så har jag även en fin "vanlig gråsten från dalarna" också!
Wynja tillexempelt sitter på en rosenkvarts.
Ursäkta om det blev svårläst, jag är visst rätt trött så här mitt i natten!
Skulle vara kul med en lista på vilka du parade ihop. Om du orkar?
"Eftersom jag hade missat att man skulle ha ha en blank runa, köpte ju bara 24, så har jag även en fin "vanlig gråsten från dalarna" också!"
Den blanka runan är bara påhitt!
Det kan du glömma direkt tycker jag och lägga tebax gråstenen till marken :)
Det var en amerikan som hette Ralph Blum som kom på den tokiga idén med en "blank" runa nån gång för inte så länge sen. Antagligen för att skilja sig från mängden av runböcker och för att sälja sitt set runor effektivare.
Det säger sig själv att en blank runa är OMÖJLIG och absurd. Om du har en träbit med en blank runa, har du ingenting annat än en träbit.
Mvh, T
Förresten! En sak slog mig eftersom intresset för runorna är så stort här att kanske är det ngn som skulle vilja vara med på att ordna en kurs i shamanism och runmagi?
Jag och min runmäster René har en kurs inbokad i Norge nu framåt våren, vi jobbar tillsammans med kursen och René är MYCKET kunnig i runornas historia, tradition och utseende etc, jag har mitt kunnande i shamanismen. Tillsammans har vi en riktigt bra kurs!
Eftersom Norge är liiite långt att åka för de flesta så kanske ngn av er skulle vilja vara med och styra upp en kurs lite närmare hemma. Vad sägs? :)
Mvh, T

Trumman
Ska se vilka stenar jag kan identifiera nu, det är nog en del jag glömt bort vad de var. Ska kolla i stenboken också. Det kan dock dröja ett tag, så håll ut. Blanka runan, då antar jag att häftet är kopierat ur Ralph Blums bok?
Kurs i shamanism och runor låter som en trevlig idé, och ja, norge är lite långt bort. Dock känner jag mig inte manad att hjälpa till med att ordna en, har mycket med skolan och praktiken nu i vår.
Låter intressant, absolut men vad rör det sig om i ekonomiska svängar?
Astrina: Skickar PM så vi inte trillar OT här.
Renee han kan han! :)
ruskigt till kunnig på runorna är han, jag höll på att lb ihalvt ivägkollrad när ha nhade sitt utlägg om R-runan och algiz….. hur det berodde på ljudvärden hit o dit… jag tror jag kopplat det men är inte säker ^^
men en sån kurs lät spännande :D
#47 Du är ruskigt orolig för OT märker jag.
Här finns det nästan inget som OT, skriv en ny tråd - jag vill ju också veta vad ni snackar om! Ska ni ha hemlisar…
fridelfina: hur har det gått med runristandet?

Men ursäkta trumman, att jag tog upp lite plats, den kunde ju du ha fyllt ut…
Laila: Men hörrö :) kom igen, så farligt var det inte menat. Såg du inte min stooora smiley där, efter, jag bara hakade på alla andras råd om att hela tiden starta nya trådar och så.
Inget illa ment.

Jag har varit och beställt mig ett stycke asp-"tallrik" att rista runorna på! Min svåger ska fixa den i veckan, han håller på och fäller träd så han ska såga till en skiva åt mig. Så nästa helg kan jag börja med den.
Säger man runan eller runorna när de sitter ihop så där, eller var det galdrer? Och vad är det du skrivit på den jag fick? Hur läser man den, inifrån och ut, medsols eller motsols?
Förresten, vart du nåt klokare av pm:et? Det handlar alltså inte om nån som klampar in igenom vår dörr, utan mer om att jag inte vill släppa in de problem denne "demon"/man skapar genom att han handlar som han gör. "Mitt hem är min borg" så att säga! När man har en massa bekymmer som sysslesätter hjärncellerna så är det lätt att bli på dåligt humör och det går ut över oskyldiga.
#53 "Bindruna" eller "rungalder" säger man. Det är 1 rungalder, så du läser den inte från ngt håll alls. Det är en magisk enhet kan man kanske kalla det. Vissa av runorna ser ut som en, men är egentligen ristade/laddade som 2-3 st.
Jodå, PM:et gjorde det klart ad det gällde, tak för det!
Grejen är ju att inte bry sig så förbenat, att inte släppa in skiten så att den tar plats oh påverkar humöret. Man äljer ju själ om man ska ge bort Kraft eller inte till sånna här folk / händelser. Runristningen kanske kan vara ett sätt att minnas det på.
Man ska inte isa upp sina ristningar hur som helst, så lägg inte ut ngn bild på det du gjort är du snäll. Det kan vara att det tappar kraft då.
Skrock? Ja kanske, men varför chansa? :)

52: Fair enough.

'putt'
MVH Isnornin

Underbar tråd! ristade mina med blod och kimrök blandat…offrade dem till gudarna efter att en utomstående pillat på dem utan tillåtelse…ska göra nya nu i vår!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#57 helt otroligt att folk inte kan hålla fingrana i styr;)(
Jag tänkte göra nya i vår jag med…
MVH Isnornin
#58 Helt otroligt att folk är så lättpåverkade av andras energier att dom måste slänga saker efter att ngn "pillat" på dom ;)
Jag gör nya hela tiden, ngn som vill köpa en runpåse?

hehe…det var en person som jag personligen avskyr…och jag tyckte att han förorenade mina privata tillhörigheter…hehe…
ja varför inte köpa runor som är välgjorda och gjorda av en expert! vad tar du? ;-)
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
F*n va snygg tatuering :) * jag svis * * blink *
Gjorde en tatuering på anklen för / den 19-mars , fast inga runor där inte .
Jag har funderat på att göra egna runor ( djurben ) och skriva på dessa med mensblod…
Men , vi får se som sagt .

Tack:))
MVH Isnornin
#60 Expert och expert, extremt hängiven iaf. Jag sitt ju som int och massproducerar runor… och jag gör dom int åt vem som helst heller, ska vara sagt.
200:- så får man ett set (inkl. frakt, utan påse, jag hatar att sy) som jag ljudat varje runa då jag ristat, och sedan sjungit runraden och renat efter konstens alla regler.
#61 Isf tycker jag du ristar dem FÖRST och fyller i med mensblodet. Runor skall ristas.
Kvinnor förr förde helt enkelt upp sina runor rätt in i sig för att bloda dom. Det kanske vore ngt?
Hur ser dina runor ut Trumman ?
Har du kanske någon bild på dessa ?
Jag har en påse runor , men vill införa nya sköna energier i mitt liv och vill börja kasta runor som jag är så intresserad av .
Har tolkat runor förr , men la ner det och tog till mig en tarotlek i stället .)
Men nu är det dax igen att få mina energier att bubbla ;)
// Mist

#63 Så förståndiga kvinnor, inte slösa tid på att sitta och måla…
MVH Isnornin

… jag kan inte låta bli att tänka 'svampinfektion' och 'vestibulit' men vad vet jag.. vad är jag om inte en produkt av dagens renhetssamhälle!
Hur ska man göra annars egentligen, ska man sätta sig på en mugg och vänta på att det ska rinna ut tillräckligt för att man ska kunna måla? Jag har ofta undrat över det där. I vissa recept och så står det '3 delar mensblod', det är ju inte som en öppen kran som man kan lägga ett dlmått under. Egentligen finns det väl ingen annan utväg än att 'stoppa in dem' - efter att ha rengjort dem omsorgsfullt förstås.. och så får de ju inte vara kvistiga. *äckliga tanten har talat*
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
*skrattar* Ja vem vill ha stickor?

#66 *äcklig tant nr 2 fyller på med fler tankar* :P Jag har aldrig riktigt förstått varför just mensblod ska vara så kraftfullt, det är ju gammalt (delvis levrat) blod och slemhinnor som kroppen stött bort?… Borde inte färskt blod direkt ur ådrorna vara mer fyllt av kraft? Särskilt i mitt fall då, jag som blöder när det är mörkmåne och har ägglossning vid fullmåne. Då borde väl blodet vara som mest kraftfullt när jag har ägglossning = är fruktsam, särskilt som det är fullmåne då? Jaja bara lite tankar jag haft… :)

ägglossningsflytningar borde alltså funka bäst! Jag har ägglossning vid nymåne..
Men de kommer ju inte i samma mängd och ger samma fina färg.. kanske för att det kommer ur underlivet? Men ändå, blod som blod - vare sig det är färskt eller inte så kommer det ur kroppen, har passerat ditt hjärta och gått genom din hjärna och dina ådror..

Det vore roligt med lite foton på era runor!
MVH Isnornin

Hoppsan Isnornin, nu trodde jag du skulle skriva nåt helt annat. Höll på sätta kaffet i halsen, här sitter jag i godan ro och läser om andras underliv och så kommer du och ber dom visa foton, hahaha!

jaja;) det vil jag inte se!;) bara RUNOR!!;)
MVH Isnornin

här syns lite av mina gamla runor i keramik, håller på men runor i trä nu…
MVH Isnornin
Mina får man se om man träffar mig :) jag kanske ska ta med mina stora, ceremoniella runor på Häxträffen!?
Mvh, T

#74 vad kul!
MVH Isnornin
Ett litet tips om man som tex, jag inte känner sig helt hemma med runor så finns det Ogams den keltiska "rune"-skriften. som är minst lika snygg och fullt lika kraftfulla så det kan kanske vara något att se över?
Stay safe //Matea

hur ser de ut?
MVH Isnornin
Jag gillar inte ogham, inte bara för att det inte ligger i mina rötten, men för att det är ju mest bara pinnar :)
Runornas levande, om än rakt ristade, form tilltalar mig mer. Bindrunor t.ex. är ju ngt enormt vackert, och kraft-fullt - ngt jag inte riktigt hajar hur man får till med ogham-pinnar.

ja juste…. tack trumman
MVH Isnornin
ja ett sätt är ju att sätta ihop dom? har för mig att det är så man gör med runor också? sen är det valfritt om du lägger dom på rad vänster till höger el, stående. och vad det gäller "bara pinnar" visa mig en böjd mjuk runa som inte är "bara är pinnar"… enda skillnaden är längden och grader på vinklar mellan dom två men båda är byggda med "bara pinnar"
#38 Om du inte inser vad jag menade med "bara pinnar" i jämförelse med runorna som har FORM, olika form, och inte bara är olika många pinnar (med få undantag) i olika vinklar bredvid varann så … ja, då vet jag inte vad :)
"visa mig en böjd mjuk runa som inte är "bara är pinnar"…"
Runor för runstenar är mjukt böjda för att underlätta huggarbetet. Runor för trä är raka och följer aldrig fiberriktiningen, horisontellt.
Så… Vassego, här har du ett par stycken faktiskt! :)
Mvh, T

hm.. bindrunor.. är det när man 'knyter ihop' galdrar? Jag har sett några exempel tror jag.. det verkar som om ni liksom skriver dem, lodrätt? I vilket syfte vill man göra en bindruna?

hm.. är de runorna som du ristat i den tråden från den vanliga futharken? Jag har fått för mig/lärt mig att det är som två olika alfabet.. ett galderalfabet och ett skrivalfabet?
det är supertrassligt tycker jag..
#84 Japp, de är från den Äldre Futharken, och ngn är från den urnordiska futharken. Aldrig hört talas om en spec galderfuthark.
Mvh, T
putt
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Kul gamla tråd du puttade upp här Bappho :-)
Tar väl tillfället i akt och berättar om mina runor. Gjorde dom från samma engren, och ristade dom med kniv efter det att dom blivit sandpapprade och fina. Efterbehandlade med linolja. Själva färgningen utförde jag genom en ceremoni utomhus på en för mig helig plats, med blod som jag skar från fingret. Valde en kväll med fullmåne, sjöng in runorna och offrade samtidigt några droppar blod till makterna.
Lät även runorna "invigas" genom att närvara på altaret under ett blot någon månad senare innan jag började använda dom.
I efterhand ångrar jag lite att jag inte utförde själva ristandet under ceremonin också, men det hade tagit väldigt lång tid och blivit knöligt under omständigheterna. Runorna blev bra i alla fall och känns väldigt kraftfulla och personliga, så helt tokigt var det ju inte att göra som jag gjorde.
Jag förvarar runorna i en påse som jag virkat i ullgarn tillsammans med mina andra kraftföremål. Är inte helt säker på om jag vill ta kort på dom dock. Vill inte påstå att jag tror att det påverkar deras kraft, men det känns så privat-. Lite som att lägga upp en bild på mig naken. Nej, runorna får ni se om ni träffar mig någon gång och ni är snälla :-)
Däremot får jag väl erkänna att jag inte använder runorna så mycket. Håller fortfarande på att lära mig och läsa på och vill inte "slita" på dom innan jag vet riktigt vad jag sysslar med. Drar dock en runa till och från ur påsen för vägledning och det brukar bli väldigt talande svar :-) Den där lilla påsen är lätt en av mina käraste ägodelar.
Gammal tråd men iallafall!
Jag undrar lite.. MÅSTE det vara fruktbärande träd? Jag håller på och filar mina runor i ASK.. med en nagelfil (har man inget sandpapper så)
Är askgrenar inge bra..?
Och detta med blod.. har ju inte mens nu och vill gärna göra klart mina runor i dagarna.. så hur gör man då smidigast..? Skär sig i armen? 😃
Och MÅSTE man rista ner tecknena? Går det inte lika bra att bara skriva med penna?
#88 Ask är ett bra träd anser jag, eftersom man då har anknytningen till yggdrasil.
Om du inte blöder just nu, vänta med det tills du gör det. Runorna fungerar ändå. Att skära sig i armen bara för den sakens skull är inte i mina ögon värt det, att skära för att blota blod är något man verkligen ska spara till speciella tillfällen.
Och är du osäker på HUR du ska helga dina runor så ta och meditera på det eller gör en trum/skaller-resa och ta reda på hur DU ska göra, det är högst individuellt.
#89 Huruvida Lärad verkligen är en ask är omtvistat då det även är ett fornnordiskt ord för "träd" samt att Lärad beskrivs som städsegrönt. Om nu Världsträdet ens är ett enda "vanligt" trädslag. :)
Oavsett, har man inte kommit längre i sin kunskap om runorna än att man är osäker på sitt val av trä, verktyg etc, bör man vänta tills man kan mer. Då ger de mer också.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~