Historia om häxor
Undrar om någon kan hjälpa mej med lite historia om häxor och denna ledsamma häxbränning som härjade vilt, är intresserad av allt om häxornas historia, både dåtid och nutid.
Mvh Per
Antar att du redan sökt runt allt vad du kan på forumet via Sök-funktionen, dammsugit google och andra sökmotorer + letat runt bland bibliotekets många historiska skrifter …så utöver det har jag väldigt lite att tillägga :)
Mvh, T
Jag bockar och bugar för upplysningarna 
//Per

Förföljelsen har väl aldrig slutat egentligen…
Men numera så får annorlunda människor, som inte kan anpassas till samhället nya typer av domar, kallat diagnoser… bränner dem gör man inifrån på kemisk väg numera, med så kallade mediciner.
Låser in dem gör man, fast inte som straff, utan som hjälp… tillsammans med sinnessjuka och barnamördare. Skillnaden mellan schizoid och klarsynt är så fin i samhällets ögon att det är enklare att döma. Liksom skillnaden mellan psykotisk och profetisk. Sedan kan man tydligen ha en hjärna som kopplats annorlunda från födseln av. Den kan man tydligen medicinera, den med.
//Ja, _RS_ är lite bitter idag… Men det reder sig.
#4 Bitter, måhända, men SANNTALANDE som aldrig förr. Bugar mig återigen så djupt jag kan.
Mvh, T

Per
Googla på Elisabeth, häxa, härnösand
SEV 

Jan Guillous bok "Häxornas försvarare".
Den boken är hyggligt informativ, snyggt skriven som skönlitterärt verk. Den lär, så vitt jag vet, vara byggd på fakta, smiska mig om jag har fel ;) Det var ett tag sen jag läste den…

Visst innehåller Jan Guillons bok fakta, men den bör läsas som skönitteratur då det inte är bara fakta utan en hel del fantasier och felaktig fakta.
#6 Ruggig beråttelse… det går kalla kåra efter ryggen.
Vandra i Ljus å Skönhet

Visste ni att varför denne Lars Christoffersson senare namnbytt till Laurentius Christophori Hornæus, varför han blev så nitisk i sitt häxbrännande, jo för att kärringarna i byn vittnade mot hans mor och moster så att dom blev dömda för häxeri.
Därför blev denna Lars så nitisk och brände häxor på löpande band. Andra kvinnors vittnesmål startade processen. Svagt va?
SEV 

Att läsa ur släktforskningen är ännu bättre
SEV