Annons:
Etikettallmänt
Läst 2717 ggr
Lilio
2013-01-05 19:35

Cassandra Eason, oseriös?

Jag gillar verkligen Cassandra Easons bok "stora boken om magi" och "skuggornas bok". Gogglade på hennes namn och kom in på hennes sida där jag läste att man kunde KÖPA besvärjelser av henne. :O

Man betalar en summa sen skrev man vad man vill få ut av besvärjelsen och sen gjorde hon en besvärjelse åt en som man kunde utföra själv. Alternativt kunde hon göra besvärjelsen och utföra den också för en lite större summa.

Hon sjönk just då så otroligt i mina ögon. Hon känns liksom inte så seriös när hon säljer besvärjelser till folk. Eller har jag fel?

Besvärjelser ska väl helst vara personliga och alla kan väl inte bara av att läsa en besvärjelse rakt upp och ner åstakomma något med den?

Annons:
Bara Anna
2013-01-05 19:52
#1

Jag gillar ine damen pga hennes massproduktion av texter kring ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat - magi och häxkonst. Samtidigt - alla är inte befattade med den kreativitet och kunskap som krävs för att skriva ner en väl fungerande formel heller. Så även om jag kanske inte skulle använda mig av detta själv så ser jag inget problem i att (under förutsättning att hon inte tar ockerpriser förståss) hon säljer färdigt kit. Att utföra åt någon anna nja - där är jag dock tveksam. Men jag är iofs tveksam till distans-healing (tex reiki ) och det verkar ju fungera! ^^

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[stass]
2013-01-05 22:21
#2

Jag ser inga problem att någon med genomgående bra resultat och kunskap säljer varken spell kits eller erbjuder sina tjänster mot betalning.

Personligen gillar jag inte Eason och håller med ovanstående i överexploateringen av böcker inom ALLA områden, hur har hon hunnit med det? Eller är det bara en ytlig tryckt selekterat research publicerad med en maffig rubrik under hennes namn. Det verkar ju så.

Jag tror inte heller att göra sitt eget personliga recept nödvändigtvis alltid är bäst.Det finns liksom inga anledningar att återuppfinna ett alltid fungerande sockerkaksrecept speciellt inte om man är ny på bakning eller om man inte förstår vad ingredienserna ska göra. Däremot lyckas man ibland slänga ihop nått riktigt gott baserat på gissningar och lite tur men man kommer säkerligen även misslyckas med sina experiment oftare än sällan. Nej, allt funkar inte för alla. Men att sälja färdiga kit är nog ganska vanligt.

Elena-Maria
2013-01-07 09:51
#3

Är inte heller något Eason-fan. Det känns lite konstigt att hon skrivit böcker om så många ämnen, man kan ju inte vara expert på allt. Personligen tycker jag att de förtrollningar och ramsor som finns att läsa i hennes böcker är galet pinsamma. Om det beror på att de är översatta konstigt kan jag inte svara på då jag inte läst hennes böcker på originalspråk, men jag tvivlar på att det är där problemet ligger.

Fred och god växt!

[stass]
2013-01-07 12:41
#4

Samtidigt undrar jag om inte sådan där Eason böcker har en funktion att fylla. En slags övergripande intresseväckare som skrapar på en mystifierad yta. Det verkar ändå som att många går vidare…Jag kan tycka att fler böcker av andra författare ska bli tillgängliga på svenska och marknadsföras bättre (eftersom marknadsföring håvar in folk).

Se bara på Salem Häxorna, de har ju verkligen marknadsfört, med mystik kostymdrama och allt. Man kan ju tycka och tänka om hur djupt det gentligen är men de lockar folk, det syns och hörs.

Nu menar jag inte att kostymdrama och goth mystism måste finnas med men jag önskar verkligen att se lite mer variation i den hedniska sfären.

dennas
2013-01-07 13:15
#5

#4

Tror att du har en viktig poäng där. Förr sa man att barnen skulle använda bara bra litteratur för att öva sin läsning, men nu visar forskning att det är mängden läsning som påverkar och inte alltid kvalitet.

Jag tror att även dåliga böcker har nåt att ge. En nybörjare väljer ju hellre en enkel bok, som kanske skrapar på ytan på många områden, och så går man vidare. Att läsa en bok för experter när man bara är amatör kan ju bli avskräckande. Alltså kan "dåliga" böcker ändå vara dörrar som leder in i slottet där alla godsaker finns!

TS

Har inte läst så mycket av just Eason, men hon ger ett intryck av att inte skriva nåt utifrån sej själv utan mer att hon sammanställer och skriver av. Och då kan  man ju i och för sej tycka att man likväl själv skulle kunna skriva av… Men hon skriver om intressanta ämnen och på ett tämligen lättillgängligt sätt.

Att ta betalt för sina tjänster och att sälja diverse hjälpande saker som besvärjelser, amuletter eller liknande är inte omoraliskt eller ger minskande effekt. Så ur det perspektivet är hon nog inte oseriös.

Nånstans har det uppstått ett rykte att man inte får ta betalt, men då handlar det oftast om att folk betraktar ens gåvor som nått gudomligt som ska vara tillgängligt för alla. Fast att man inte skulle få ta betalt skulle ju i så fall innebära att man måste vara försörjd av nån annan eller till sist svälta ihjäl, så jag vet inte hur de tänker då…

[stass]
2013-01-07 14:06
#6

#5 de värdefullaste insikterna är de man kommer fram till själv ( efter intresse, övning, upplevelser och andras tankar/kunskap/input) och då måste man råka på det ena och det andra för att själv dra paralellerna. Med det sagt utvecklas man hela tiden och det som är sant just nu är det nog inte framöver.

Det finns två upplevelser som jag ofta påminner mig om:

Den ena är när min lärare i idehistori på gymnasiet berättar om fruktbarhetsgudinnan. Och avslutar redogörelsen med att inflika:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_goddess

- Men det kan likagärna ha vart någons älskarinna, vän eller kär mor som har vabildats. Vi kan bara anta baserat utifrån andra upptäckter vad statyetter förmodligen/mest sannolikt föreställer. Det är allt för längesedan för att någon skall VETA vad skaparens intention var.

Den andra är ett stycke ur tro och vetande om livet och döden, sid 43

I Faidros skildrar platon en dialog mellan de egyptiska gudarna Thoth och Ammon, där han samtidigt varnar för att förlita sig på det skrivna ordet när man vill minnas något.

Thoth har skrytit om att uppfinna alfabetet när Ammon förebrår honom:

"denna uppfinning skall skapa glömska i lärjungars själar, enär de ej skola komma på att odla sitt minne; ty i förtröstan på skriften skola de hämta minne utifrån, från de främmande tecknen och ej från sitt eget inre. Din uppfinning hjälper dem ej att få gott minne, utan ersätter deras eget dåliga minne. Du skaffar ej dina lärjungar sanningen utan blott ett sken av sanning. De skola få höra mycket men ingenting lära; de skola bli odrägliga att umgås med, sedan de blivit självkloka istället för kloka."

Med andra ord, när den uråldriga visdomen väl en gång skilts från den egna erfarenheten blir den bara en meningslös barlast. Att kunna citera heliga skrifter och bibelverser är något man kan lära sig genom att läsa, men att verkligen förstå de sanningar som skrifterna försöker uttrycka kräver att man smakar dem direkt ur livet.

Ironiskt nog kan dålig litteratur få en att tänka själv =)

Annons:
dennas
2013-01-07 15:21
#7

#6

Glad

… och det värsta av allt är att det viktigaste jag vet och har att berätta, det har sällan varken språk eller ord…

Bappho
2013-01-07 15:44
#8

Jag har för mig att hennes priser var mycket högre tidigare, men tycker inte att 150:- är något att gnälla över. Nu har jag bara bläddrat i två av hennes böcker hemma hos en vän och jag tyckte inte att de var så mycket sämre än alla andra som finns på marknaden. Sanningen är den att det finns inte så mycket bra böcker egentligen ö h t. Guldkornen är få.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2013-01-07 17:18
#9

#4 Jag är av åsikten att det var bättre för (och ju förr, ju bättre); så skildes agnarna från vet(t?)et redan på ett tidigt stadium iom att man var tvungen att vara ihärdig och någorlunda klurig för att hitta information. Nu dräller det information över oss vilket istället dränker de få guldkornen i dynga.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2013-01-07 18:15
#10

Att ta betalt för en tjänst tycker jag inte är oseriöst; det gör ju alla, i princip. Somliga är bra på teknik, andra på att städa eller träna djur, somliga kan göra besvärjelser. Det som jag kan tycka gör Eason oeriös om man vill kalla det så, är att hon är så hattig och talar om allt som "så är allt i hela världen". Med det sagt så tycker jag ändå man kan läsa henne - och faktiskt också andra som folk i allmänhet inte gillar. Jag vet t.ex. vad folk säger om Silver Ravenwolf, men har själv fått stor behållning av några av hennes övningar (*duckar*). Det viktiga är att man läser _allt_ med en nypa salt, även de författare som erkänns som bra och sakkunniga. De kan ha forskat hur mycket som helst och ha massor av erfarenhet, men alla är ändå individer som fungerar på olika sätt. ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[stass]
2013-01-07 18:26
#11

#8 & 9, får man fråga vilka Guldkorn ni syftar på ?

Ganna
2013-01-07 18:45
#12

#11 Delvis folk man kan lära sig av, men också hur och vad man ska leta efter i böcker - det finns inga heltäckande titlar eftersom det dels är så varierat vart ens intresse/talang/kall ligger, dels så kan en bok ha ett enda guldkorn och resten vara strunt.

Det ligger mycket i det att det är vissa populära uppfattningar som p.g.a. sin lättillgänglighet blir spridda och omtuggade/vidareberättade. Detta även fast de kan vara rent felaktiga/oanvändbara eller egentligen bara går att applicera på en liten del av en praktik, bara funkar för vissa etc.

Sist men inte minst är jag ytterligare kärringen mot strömmen då jag anser att det finns viss information som inte ska vara fri. Den ska förtjänas och på så sätt falla i rätta händer. Det är inte alla förunnat att kunna allt eller få veta allt, ens fast deras intresse kan vara hur brinnande som helst - världen är inte rättvis.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[stass]
2013-01-07 18:49
#13

Då är det bara att ihärdigt luska vidare! Fan ta den som ger sig =)

Jag måste alltid fråga, det är onaturligt för mig att inte vara nyfiken (även om jag kunde förutse ditt svar, he he)

Annons:
Bappho
2013-01-07 20:21
#14

Alla färdiga "häxböcker" har för mig varit slöseri på pengar, fast det händer ännu, då och då att jag blir sugen att köpa någon och gör det, men till ingen nytta egentligen.

Bättre är att ge sig på ett ämne i taget och studera det för sig och försöka göra det grundligt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Thistle
2013-01-07 20:46
#15

#9 Ja förstår hur du menar, men jag tycker faktiskt att det är samma sak idag. Man måste grävaoch vara ihärdig för att kunna skilja bra information från dålig information. Här i ligger att ta reda på vilka författare som är bra och vilka som är dåliga, men också vilken information man  faktiskt vill ha tag på. Det är ett arbete somjag tycker kan göra skillnad mellan en seriös utövare och någon som bara är intresserad.

# 14 Rena "häxböcker" tycker jag det finns få av som verkligen är bra, istället gäller det att välja vilket ämne man vill läsa om och ta en sak i taget, exempelvis mytologi eller häxkonstens historia eller kunskap om örter. Ibland känner jag att allt ska vara så lätt, att man tror att allt ska finnas i en bok och så har man all information samlad, så är det ju inte. För mig är en stor del av mitt utövande att hitta relevant information, att sålla bland allt som finns och att veta vad jag ska ta till mig och vad jag ska avfärda.

Jag kan ju tillägga att jag har en massa "häxböcker", som det är bra att bläddra i när jag vill ha fatt i något specifikt ,men att det är bättre men böcker som är fokuserade på ett tema.

Lilio
2013-01-07 22:30
#16

Om man är halvt nybörjare, vad ska man läsa då? har ju läst färdiga "häxböcker" som omfattat färgmagi, månens faser, solmagi, örter osv. Ska jag då istället söka upp en bok som bara omfattar färgmagi, en som bara omfattar örter osv osv?

dennas
2013-01-08 11:52
#17

#16

Utgå från det som redan bor i dej själv, och läs gärna böcker om folktro. Man kan få mycket inspiration av det. Risken med att läsa för mycket om för mycket är att man glömmer att man redan vet och kan en hel del.

Vad vill du lära dej? Vilken personlighet har du? Försök att hitta sånt som passar dej. Alla kan och vill inte kunna allt. Om du var tvungen att välja en enda väg, vilken väljer du då?

Ett annat tips är att inte läsa, utan att gå ut i naturen och låta sej inspireras.

Jag tror att böcker kommer till en när man är redo för dem, så jag tror att dina egna val är utmärkta. Antingen så att allt faller på plats och känns rätt, eller så blir man väldigt provocerad och tycker att det känns fel…

Sen tror jag att man ska fundera över vilka förväntningar man har. Måste man läsa mer för att resultatet/extasen uteblir? Alltså att svara på frågan varför du vill läsa ännu mer. Vad var det du inte fick, vad saknar du?

Vad har du för nytta av färgmagi, vad gör du med den, vad vill du göra? Varför behöver du känna till månens faser? Vad gör du med örterna?

Hoppas att detta till hjälp och att jag inte rör till det för dej.

LinaLj
2013-01-09 11:49
#18

inte heller jag är någon stor fantast av denna författare, har till och med för mig att jag har hittat fakta fel i hennes böcker men jag ska inte säga det säkert för det är ett tag sedan jag läste dem.

Däremot så kan jag tycka att liknande böcker har ett syfte. Inte för att jag skulle rekomendera att man baserar hela sin praktik på dem. Men det är aldrig fel att det finns lite lättare, överskådliga, böcker om ämnen som är allt annat än just det.

Det är som innom arkeologin, jag skulle aldrig godta att någon använde en bok av Burenhult som en referens i ett arbete. Men skulle en nybörjare som aldrig läst om arkeologi fråga mig vad de skulle läsa för en bok så skulle jag rekommendera Burenhults Arkeologi i Norden. Helt enkelt för att den är lättläst, bred och man får ett hum om vad det handlar om. Om någon däremot skulle fråga vad jag tyckte var en bra bok om arkeologi skulle jag förmodligen svara "Fra ting till text" men det är absolut inget jag skulle rekmomendera en nybörjare att läsa.

Elena-Maria
2013-01-09 12:14
#19

Bara för att många inte gillar Eason betyder det ju inte att hon är världens sämsta. Det finns ju inspiration att hämta där precis som i allting annat. Har man idétorka är ju olika källors input bra för att få lite idéer beroende på vad man nu vill göra. Man kan ju dock ha i åtanke att hon släpper misstänksamt många böcker om vitt skilda ämnen i lite för snabb takt.

Fred och god växt!

magiskblomma
2013-01-09 13:04
#20

Hmm, jag håller nog med princip de ovannämda medlemmar.

jag är inte heller förtjust utav Eason… jag vet inte riktigt. Jga kan inte sätta fingret på det…. men neeej, är inte speciellt förtjust i henne. Men å andra sidan det inns få böcker som faktiskt faller en i smaken utav denna kategori

Nja att ta betalt tycker jag inte behöva verka oseriöst… Men sedan kan man fråga om det är värt priset.

Jag anser är man mottaglig för ockulta och vill uppnå något så bör man kunna genomföra magin själv… inte ta hjälp uttav en annan.

sedan att hon tar betalt… nja, kan ju vara praktiskt att sålla undan lite olika saker man får in inkorgen…

Annons:
[stass]
2013-01-13 14:52
#21

#12, #15

En annan sak jag har kommit fram till är att även om jag rent intelektuellt har listat ut vissa saker är det värdelösa kunskaper för mig. För jag kan inte bruka dem!

Så all kunskap är inte nödvändig rent praktiskt.

Ceriadwen
2013-01-13 22:03
#22

Jag har läst tre av hennes böcker (en via bibliotek och två köpta) men jag blev inte imponerad utan sålde snabbt vidare de jag ägde. Det var helt enkelt för långt mellan de mycket få sakerna jag kände gav mig något. Det var som att mycket av böckerna bara bestod av ord… Även jag tycker att hon har skrivit lite för många böcker inom så pass skilda ämnen att det inte känns särskilt trovärdigt. I alla fall inte för mig.

Existerande
2013-01-14 10:06
#23

Jag har hennes bok om Tarot, som jag inte kan rekomendera för nybörjare. Det var min första tarotbok och den gjorde inte saken lättare direkt. Då rekomenderar jag hellre "Tarot steg för steg" av Ylva Trollsveden (?). Inte för att den är perfekt, men den är mycket tunnare och lättare att ta till sig, vilket är en bra sak om man precis ska börja med tarot.

Bra böcker som är skrivna av och för hedningar/häxor tycker jag är Ritualcraft av Amber K och The Eart ath av Starhawk. Om vi nu ska nämna böcker som vi gillar i stället för att nämna sådana vi ogillar. Men de är kanske inte nybörjarböcker heller å andra sidan.

Upp till toppen
Annons: