I häxans trädgård

Bra böcker om örter?

2011-08-22 16:38 #0 av: Gypsy

Jag ska nästa vår skapa ett stor örtträdgård och är i behov av mera böcker om örter för att få en bra överblick över vilka sorter jag ska plantera. :)

Jag äger idag följande:

Kropp och själ - Huskurer av Liz Bestic

Klasiska huskurer av Sarah Merson

Huskurer och läkekonster av Marguerite Walfridson

Kärlekesn huskurer av Marguerite Walfridson

Anmäl
2011-08-22 16:44 #1 av: BiGavia

...http://www.henriettesherbal.com/sv/artiklar.html

en mycket bra sida att kolla på , även om det mesta är vildväxande : )

Örtbibeln av Peter McHoy och Pamela Westland..

Anmäl
2011-08-22 16:54 #2 av: Gypsy

Tack! Den ska jag beställa direkt, så fort jag hittar den tillgänglig. Verkar vara sultsåld överallt :P

Anmäl
2011-08-22 16:58 #3 av: BiGavia

... kolla på  http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

Anmäl
2011-08-22 17:15 #4 av: LinaLj

Om du letar efter något som drar mer åt det magiska hållet så rekomenderar jag Cunninghams Encyclopedia of Magical Herbs, den har ett par år på nacken men är värd att läsa.

Anmäl
2011-08-22 18:36 #5 av: Gypsy

#3 Whoohoo de fanns 4 st :D :D

#4 Oh, det låter som intressant läsning, ska kolla upp den :)

Anmäl
2011-08-22 19:55 #6 av: [NadjaIyona]

Jag har "Stora Örtboken" av Jennie Harding och "Fytomedicin" av Hans Bertil Juneby. De är bra böcker men de är mera inriktade på örtmedicin inte magi. Men jag rekomenderar dem verkligen.

Anmäl
2011-08-22 20:51 #7 av: BiGavia

Sen finns ju Örtmedicin och örtmagi såklart : ).  antikvariat.net

Anmäl
2012-04-09 18:59 #8 av: skallhäxan

Mycket intressant tråd och bra länkar och tips!! Är själv på jakt efter en övergripande bok om "alla" örter och växter och vad dessa användes till förr och nu. Både magisyfte,häxmedicin, medicinskt syfte, vidskepelse, legender, myter, folktro etc här i norden.

Drömmen vore att hitta en bok med heltäckande information/berättelser om detta för Sverige/skandinavien. Någon som vet om en sådan bok excisterar? Eller lär det bara bli en dröm och sammanslagning av böcker samt internet får bli största källan för djupare efterforskningar...

Anmäl
2012-04-12 23:26 #9 av: pelle1234

Mastering Herbalism by Paul Huson kanske?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.