Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 13496 ggr
solqvinna
7/31/08, 4:35 PM

Drömfångare

Jag tycker att drömfångare är fantastiskt vackra rent estetiskt men ändå så har jag aldrig haft någon själv, nu satt jag och bläddrade runt lite i gamla inlägg och såg bland flera fina som medlemmar här på forumet gjort och jag blev sugen på en.

Min fråga är på vilket sätt påverkar en drömfångare drömmarna för jag har ett väldigt rikt drömliv som jag  inte vill vara utan, filtrerar den bort mardrömmar eller vaktar den oss mot sådant som kanske kan ta sig in i oss när vi sover? sådana energier som vi vill slippa menar jag.Kort sagt vilken funktion ar drömfångare, just namnet antyder ju att den fångar upp drömar…vilka?

Är viss om att här finns många som kan bringa ljus i saken och upplys en okunnig.

Kramar till er alla/Solqvinna

Annons:
gryning
7/31/08, 4:39 PM
#1

Vad jag förstår, ska du hänga den över din säng. I nätet fångas de "bra" drömmarna, och glider ner längs de där snörena och fjädrarna som brukar hänga ner, och droppar ner i ditt huvud. =)

Mardrömmarna slinker igenom nätet, genom det där hålet i mitten.

Enligt en annan variant jag hört är att mardrömmarna fångas i nätet, där solens strålar löser upp dem när morgonen kommer. Jag antar att de goda drömmarna fortfarande glider ner längs snörena, för varför skulle de annars finnas…? *Funderar*

Jag är osäker på vilken version som är den ursprungliga, men jag tror på den första.

Ianna
7/31/08, 5:26 PM
#2

En av de klassiska legenderna om drömfångare:

"Gammelmor Spindel, vars sång fick universum att existera, kände sorg över människobarnens mardrömmar. Hon begav sig till Pilträdet och bad om en av hans vackra grenar. Hon gick till Örnen och bad om hans kraftfulla fjädrar. Sedan böjde hon pilens gren till den cirkel som förbinder alla världens människor. Runt pilens gren spann hon visdomens nät som skulle fånga barnens mardrömmar. Morgonstrålarna från Gammelfar Solen brände bort alla mardrömmar från väven. Alla mardrömmar som fanns kvar förvandlades till morgondagg. Dessa drömmar rann sakta ner längs fjädrarna och gavs till jorden."

CarolineO
7/31/08, 5:51 PM
#3

#2 så vackert….

#1 Enl vad jag har hört ska man hänga den i fönstret, så att solstrålarna tar mardrömmarna innan man vaknar…. men det finns säkert fler varianter…

Lorelai
7/31/08, 6:08 PM
#4

Så roligt att du blev intresserad utav drömfångare. :) Kom bara ihåg att hänga den så den kan rotera.. Inte mot en vägg eller mot ett fönster.. :P
Dem andra har redan berättat resten av vad jag hade att berätta.

Hias
7/31/08, 6:12 PM
#5

Sånt sammanträffande jag har just idagarna gjort mig två nya drömfångare då jag varit ute på landet (rot av trollhassel) lovar att lägga ut bild på dem då de fått sina platser sedan Krax Hias

solqvinna
7/31/08, 10:09 PM
#6

Tack för alla fina svar som jag har fått, nu ska jag antingen köpa mig en riktigt stor att ha över sängen alternativt göra en själv.

Nyfiken på de som du har gjort Hias, jätteroligt om du lägger ut bilder på dina och om någon mer skulle vilja lägga ut bilder vore det ochså både spännande och roligt att få ta del av.

Efter vad jag förstått så kan de se väldigt olika ut.

Massa sommarkram till er alla i väven/Solqvinna

Annons:
Hias
7/31/08, 10:15 PM
#7

#6 Ja de kan skilja sig enormt/jag gjorde ett i våras till Waaras dotter i lila som va ett pentagram inuti/Krax och lovar att lägga ut bilder sedan

Blodeuwedd
7/31/08, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En av de jag gjort..

BiGavia
7/31/08, 10:30 PM
#9

#2 underbart vackert….Mina drömmar som är sanndrömmar vad händer det med dem.? De är ju varken onda eller goda, bara sanndrömmar. Har aldrig haft en drömfångare….

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

xDumlee
8/13/08, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#4 Det funkar att ha den in till vägg jag har det Glad

#8 Woow jättefin!!! men e det inte svårt att göra dom?Skrattande

För mej försvinner väll lite av varje dröm kan man väll säja. Drömer jag nått drömer jag bara glada drömmar eller drömmar man blir iriterad över… Men har inte drömt särskilt mycket den sista tiden. Köpte min när jag var 10 så jag undrar vilka drömmar man missat på 4 år men men…

KlaraStjarnljus
8/14/08, 7:47 PM
#11

Har någon bra tips på hur man böjer träet och vad man ska använda för träslag och del av trädet?

Jag har försökt med äpplespön som blir när mina föräldrar klipper äppleträden hemma, men det blir en väldigt ojämn cirkel eftersom spöna är väldigt klena och böjliga i ena sidan och styvare i andra änden.

Lorelai
8/14/08, 9:19 PM
#12

En drömfångare som hänger intill en vägg är en väggdekoration, en som hänger fritt kan ha funktion. Det fungerar likadant  som en sil, vad händer om man lägger plast runt på ena sidan av silen? Det blir en skål.. den sorterar inte. Samma med en drömfångare. Kan inte sila bland drömmarna om de ändå bara studsar ut eller sitter kvar.

#2 det skall gå bra.. märker du att den plockar upp på sanndrömmarna så är det ju bara att antingen plocka bort den eller korrigera dens instruktioner. Men sanndrömmar skall gå igenom.. men å andra sidan. Om du ändå bara har den sorten så behöver du ändå ingen drömfångare. Dem är mest för barnens drömmar ialla fall. Det var så det började.. mamman gjorde en till sitt barn.
Från odefinierbar källa.;)

Alwyn
8/15/08, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Älskar dem åxå, har en tatuering jag ritat själv…en drömfångare med pentagram i!!!!

Annons:
Sebastian
8/15/08, 1:27 AM
#14

Snyggt!

kvinna76
8/15/08, 11:26 AM
#15

oj ja har min i rummet vid fönstret hängt ehhe kasnke däröfr det inte funkar hehe

dragonstar
8/26/08, 10:57 PM
#16

Hej satt o prata med en kompis som sa att det betyder otur att ge bort en drömfågare.. är ddet nått ni känner igen.. tänkte göra en själv.

BB/Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: