Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 13640 ggr
Alias76
9/23/08, 5:12 PM

ta bort förbannelse

vet någon hur man tar bort förbannelser? jag har en kompis som misstänker att ngn har förbannat henne och nu vill jag hjälpa till och ta bort den förbannelsen…

Annons:
siddelina
9/23/08, 9:58 PM
#1

Ni kan tillbakavisa förbannelsen. En förbannelse tillhör alltid avsändaren. Läs mer i Cassandra Easons bok "Vit Magi för svarta stunder (2008), för att få mer vägledning. Lycka till!

therootdoctor
9/23/08, 10:02 PM
#2

I Skandinavien kallas förbannelser för förgörelse. En person, föremål eller plats kan alltså förgöras på olika sätt som hindrar dem från att fungera som de ska, vara friska osv.

Sätten att tas bort dem är många: Läsa bort, röka bort, dra bort, smälta bort, hugga bort, smörja bort osv. Det vanligaste är att man gör en kombination. Rester av det du smort med, rökt med osv kastas mot norr på en kyrkogår eller korsväg ELLER på den plats där du eller den drabbade personen tror att han/hon fått förbannelsen ifrån. Upprepa processen tre eller nio torsdagar i rad för bästa resultat.

Inom hoodoon kallas förbannelser för "crossed conditions" eller att vara "jinxed".  Man tar oftast bort dem genom att ta vissa ört/mineralbad, röka med specifika rökelser och tända vita, ristade ljus smorda med uncrossing olja och likande. Dessutom brukar man ofta rena personens bostad med speciella golvtvättar i kombination med det andra. 

Vilka typer av örter och mineraler som används varierar lite. Inom trolldom föredras nio sorters löv, svavel, mästerträck, valeriana och annat medan man inom hoodoon mest använder färdiga, traditionella hoodoo formulas och föredrar citron-. tall och mint-variationer bland annat.

exempel på hoodoo formula hittar du här:

www.http://www.luckymojo.com/uncrossing.html 

och vill du köpa dem eller andra örter för ändamålet kan du vända dit hit:

www.therootdoctor.se eller, om du bara vill ha de vanligaste örterna hit: http://www.crearome.se/

Hoppas det hjälper.


Alias76
9/24/08, 11:55 AM
#3

tack för hjälpen

Alias76
9/24/08, 12:16 PM
#4

jag har lite svårt att hitta det jag vill på hemsidan the rootdoctor.love spells lät intressant men hur hittar jag informationen jag vill ha.kan du hjälpa mig?

therootdoctor
9/24/08, 3:51 PM
#5

#4 På vilken av sidorna har du svårt att hitta? 

På Lucky Mojo sidan finns info på engelska om hur man gör själv och tittar man bland örterna kan man ut vad man behöver. Orden "uncrossing" och "jinx-killer" är vad du letar efter.

Vi på therootdoctor.se erbjuder traditionella ritualer, talismaner, örter, oljor och annat för att bl.a. ta bort förbannelser. Skriv ett mail och berätta vad du har för önskemål till order@therootdoctor.se 

Annars finns det massor av information av varierande kvalitet på nätet från mer eller mindre seriösa traditioner om hur man bryter förbannelser. Det finns säkert andra här som kan tipsa dig om du vill göra jobbet själv.


Alias76
9/24/08, 6:32 PM
#6

kan man med hjälp av er få en killes kärlek som finns i ens liv?

isåfall var kan jag hitta info om det?

Annons:
therootdoctor
9/24/08, 6:59 PM
#7

#6 Ja, vi hjälper till med sådana ritualer, tillverkar mojo hands samt säljer rökelse, bad och oljor för olika kärleksändamål. På vår sida hittar du en del av de vanligaste ritualer vi gör. De flesta skickar mail och berättar vad de vill ha hjälp med och vi svarar med ett förslag. De som gillar att göra ritualer själva beställer produkter (vi säljer www.luckymojo.com ´s oljor, rökelser mm. och man kan läsa om dem på deras sida.) Svensk version av vår sida är på gång men inte klar ännu.


marinelady
9/24/08, 7:06 PM
#8

Hm ska man som moral tant våga säga att man inte ska be om saker man kanske inte är helt säker på att man vill ha? Eller som den andre personen vill? För att göra något som den andre personen (killen) inte vill är ju att skada honom och då kommer ju skadan bara tillbaka till dig i slutändan? Bara en trött filosofisk fundering..

Ganna
9/24/08, 9:51 PM
#9

#8 …om man har den världsbilden (The Rede, trefaldighetslagen). Vilket inte alla har.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

marinelady
9/24/08, 11:11 PM
#10

Mm eller åsikten att allt du gör kommer ge effekter i dit liv ;) The Rede är inte ensam om den åsikten.

Ganna
9/24/08, 11:20 PM
#11

#10 …vad man nu än kallar det så är det inte alla som delar den uppfattningen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Trollkvinna
9/25/08, 12:21 AM
#12

#8 Det är intressant att denna åsikten poppar upp när det blir tal om resultatriktad magi.

Vore roligt att höra vart den i så fall bottnar i, (annat än den trefaldiga uppmaningen)

Tillex om det är någon slags rädsla för en "dömande och straffande gud som smiskar en på handen varje gång man försökar uppnå något eller åstadkomma något man önskar sig via magi.

Kanske någon här har en konkret erfarenhet eller kan komma med ett exempel på varför det inte är bra och moralisk försvarbart att ta hjälp av magi för att åstadkomma något?

Är det verkligen så att man gör andra till "offer" och viljelösa zombies och att den som använder magi för "själviska" syften inte kan ta ansvar och stå inne för de önskemål man har?

marinelady
9/25/08, 12:23 AM
#13

Karma är baserat på vad du gör, reinkarnation likadant.

I Islam ska du bli dömd i slutet av ditt liv efter dina handlingar, precis som i kristendomen…så det är ett väl ärvt sätt att tänka i många traditioner.

Annons:
therootdoctor
9/25/08, 12:29 AM
#14

#8 Åsikter av det slaget är vanliga bland människor som aldrig ägnat mer än att läsa om och flirta med konsten.

Varför genast hoppa till slutsatser om att magi är tvång, vad som är skadligt och inte och spekulara kring vad det är som ska komma tillbaka och inte?  

Smygsyndiga lutheranska moralister som är rädda för effekter av sina egna handlingar och inte vågar ta ansvar och skaffa sig erfarenhet på riktigt bör krypa in under en sten och stanna där. Det är en bättre plats att moralisera över andras val och handlingar än ett forum för häxkonst.


Zoraye
9/25/08, 12:30 AM
#15

Men ponera att man inte skulle tro på varken karma, reinkarnation eller liknande - då borde man vara fri att göra vad som, utan rädsla för en kontraeffekt?

marinelady
9/25/08, 12:35 AM
#16

# 14 Haha så jag får inte moralisera men du får? Ironi på hög nivå, tråkigt när man har så stora fördomar om människor och låst i sitt tanke sätt.

#15  Det avgör man ju helt själv i det fallet. Men det känns lite som att man skulle säga att jag tror inte på döden alltså kan jag inte dö…hård draget dåSkrattande.

Ganna
9/25/08, 12:38 AM
#17

#13 Alla de moraliska system du räknar upp är företeelser som utgör huvudströmningarna i sina respektive kulturer. Häxkonst och trolldom är en gränsföreteelser i utkanterna av- eller utom synhåll för det vardagliga livets normer. Fast nyhäxor börjar iofs bli ett banalt inslag i dagens moderna västerländska samhälle.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

marinelady
9/25/08, 12:44 AM
#18

#17 Och dessa moraliska system har en stor påverkan på hur vi idag tänker och moraliserar, det är ju ändå grunden till våra moderna lagaroch tanke sätt  i de olika delarna av världen… Så jag tror inte att man kan särskilja häxor och trolldom från den bakgrund som det uppstått ifrån och levt i många årtionden. Men det är ju bara vad jag tror…

Ganna
9/25/08, 12:51 AM
#19

#18 Vsb.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

therootdoctor
9/25/08, 2:30 AM
#20

#16 Skillnaden är att jag har ett antal års praktisk erfarenhet av att arbeta med det som diskuteras här både för egen och ett hundratal andra personers räkning från alla världsdelar och en uppsjö olika kulturer. Sammantaget har jag genomfört ett tusental ritualer för praktiska bruk. Så jag har lite att basera mina uttalanden på när det gäller magi.

Någon vuxen borde ha lärt dig att är respektlöst att klampa in på ett forum för häxkonst och börja kasta ur dig åsikter som härstammar från en religion som i högsta grad ogillar folk som ägnar sig åt detta.

När din kaloristinna, mentala rastlöshet lagt sig föreslår jag andra forum där karma, reinkarnation och lutheransk moralfilosofi diskuteras tills dess du lärt dig att uppföra ordentligt i häxors sällskap.


Annons:
Zoraye
9/25/08, 8:39 AM
#21

#16 Ja, faktiskt, en person som inte tror på döden kan helt klart tro på något annat. Allt är som sagt relativt, bara för att det är sant för person A behöver det inte vara det för person B.

Trollvind
9/25/08, 9:36 AM
#22

Intressant diskussion. Jag funderar ganska ofta över just de här sakerna och jag har kommit fram till att jag för min del anser att karma baseras på avsikten bakom mina handlingar och inte handlingen i sig. Det kan ju tyckas vara en underlig åsikt då själva ordet "karma" betyder just handling.

Men ordet "karma" har också blivit något av ett modeord som dyker upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang, ofta utan någon djupare insikt bakom. Eftersom jag inte är varken muslim eller hindu så skulle jag vilja använda ett annat ord, men har inte hittat något bättre.

Jag misstänker också att jag kommer att dömas, av mig själv på någon nivå, för mina handlingar, när jag dött. Men inte för handlingarna i sig själva utan för syftet med handlingarna OCH icke-handlingarna.

Om jag har kunskapen om magi men väljer att inte använda den p.g.a. rädsla för att bli straffad senare, så blir syftet för min icke-handling - rädsla.
Att däremot hjälpa någon som råkat illa ut, med hjälp av den kunskap jag har, då blir syftet ett helt annat och det blir en god handling.

Vi skickar ut energier omkring oss hela tiden, varenda en av oss. Oftast helt utan riktning och medvetet syfte. Att då i stället välja att använda magin medvetet tycker jag är nästan som en självklarhet om jag har den kunskapen.
Annars vore det lite som en läkare som vägrar operera av rädsla för vad som ska hända med honom/henne själv.

Zoraye
9/25/08, 10:19 AM
#23

#22 Skön metafor med läkaren!!!

Jennix
9/25/08, 12:07 PM
#24

#20  Ja, för att häxor beter sig som du då? Hjälper till med nedlåtande och taskiga kommentarer, istället för att kanske mer konstruktivt diskutera… Väldigt vuxet. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Lady-Oona]
9/25/08, 12:30 PM
#25

 …lite magi kan aldrig skada, magin finns där för oss att använda…jag själv tillhör inte någon bokstavsreligion och drar mig inte ett ögonblick för att använda det jag kan och vet när jag känner mig trängd i livet, längtande av livets gåvor osv. Antingen är jag invävd i magins trådar fullt ut eller inte, halva saker ger halva resultat. Du får aldrig mer än du sänder ut, då får inte mer än det du tar…fast hmm kanske inte ändå, magin lyder under andra lagar, om någon, så det går inte att tolka magi efter den "synliga" världens lagar.

Karma, ödet….det tilldelade men du själv bestämmer om du tänker bry dig eller inte, tiden finns inte…allt är ett rullande, böljade NU…allt har inte en mening..om du inte ger det en…vissa saker går bra att bara låta passera.

Jennix
9/25/08, 12:38 PM
#26

#8  #14   Ibland måste man göra vissa saker och då får man ju ta konsekvenserna av det, så är det ju bara. Om man vill skydda sina barn från fara så gör man det man kan och sen tar konsekvenserna.

Att däremot säga eller tro att det inte blir några konsekvenser, det är naivt tror jag. I vissa fall finns det säkert risker, och det är väl alltid upp till var och en om det är värt det eller inte?

Man kan inte gå genom hela livet och aldrig våga ta beslut för att man kanske skadar andra eller sig själv. Man kan inte låta bli att säga NEJ för att man kanske skadar eller sårar någon.

Och ibland är det nog värt att våga ta risken att man får det tillbaka, oavsett om det är farligt eller inte.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

therootdoctor
9/25/08, 4:09 PM
#27

#24 Ibland behöver barn tillsägelser så de kan höra tonfallet och inte emotionslösa förklaringar utan nyanser de kan förstå. Att ständigt höra "det man gör skadar och kommer tillbaka" är den mest destruktiva och lamslående tankeimplantationen man kan sätta i en gryende magiutövare, så jag förstår inte varför det ska daltas med de som kastar ur sig sådant.


Annons:
marinelady
9/25/08, 7:12 PM
#28

# 20 But please jag tror jag har varit här längre än du… Och det är tyvärr fel av dig att föra in så hårda ord och dålig känsla till ett så trevligt forum om jag får tycka det offentligt. Det är tillåtet att tycka annorlund senast jag kollade.

Jennix
9/25/08, 8:39 PM
#29

#27  Ahh, well, vi har nog olika åsikter om pedagogik och psykologi tror jag. Flört

Jag tycker inte att du har helt fel i sak, men sättet du uttryckte dig på tycker jag är nedlåtande och leder bara till att man blir sårad eller arg. Inget konstruktivt alltså.

Det finns ett rätt stort spektrum mellan att vara nedlåtande och daltande, och tyvärr är det ofta som folk verkar föredra att vara på ena sidan och inte närmare mitten.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

maximiljana
9/25/08, 9:39 PM
#30

Det bör ägnas mycket av en shamans eller magikers långvariga utbildning åt att utveckla en stark känsla för etik som vilar på en djup vördnad för allt liv.Endast då kan teknikerna och processerna bemästras på rätt sätt och bli kraftfulla och effektiva.

therootdoctor
9/25/08, 9:46 PM
#31

# 28 Har du varit här länge borde du haft tid att läsa in dig lite mer på vad magi och häxkonst är och insett att dylika uttalanden är såväl skadliga som förolämpande mot genuina utövare.

#29 Jag anser det vara berättigat att inte agera överslätande mot felaktiga uttalanden som, förutom att vara fördomsfulla, också är rent skadliga för konsten. Att vara nedlåtande i tonfallet är bara en litterär bonus till en annars så uttjatad fråga.


Jennix
9/25/08, 9:50 PM
#32

#31  OK, felaktiga uttalanden - du anser alltså att det är helt fel att allt man gör får konsekvenser, oavsett VAD eller HUR man gör det? Även om man inte tror på Karma eller The Threefold Law, så kan man ju inte komma ifrån att ALLT får konsekvenser.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

marinelady
9/25/08, 10:02 PM
#33

Det är varken skadligt eller förolämpande att påpeka att en handling ger effekter även för dig som person. Att kunna diskutera etik och moral tycker jag bara är helt normalt.

Sen jag utnyttjar bara min rätt som jag har att uttrycka min åsikt, sen behöver inte alla tycka som mig (eller dig för den delen). Men jag förstår inte varför jag bevärdigar sådana nesliga påhopp med några svar, för som sagt ditt agerande kanske kommer upp och biter dig i ändan en dag ;)

marinelady
9/25/08, 10:06 PM
#34

Vill dessutom länka till våra vackra ifokus regler..

Annons:
Trollkvinna
9/25/08, 11:26 PM
#35

ja ja, så blir det som som det som oftast blir i sådana diskutioner…

En diskution om rätt och fel…tråkigt zzzzz

#17 Jag säger som min mormor.." tro kan man göra i kyrkan"

Trolldom och magi är baserad på vetenskapen om hur naturen fungerar. Inte på flummig halvösterländsk moralfilosofi.

33#Några klamrar sig fast i färdigpaketerade regler och dogmer för att undvika tänka själv.. Andra vågar kanske lära av sin egen erfarenhet och bli ödjmjuk nog att inse att Naturen själv, fullkomligt verkar strunta i alla regler och strukturer vi har skapad för att skydda oss själv.

Kanske du inte insåg konsekvensen av ditt uttalande och att någon kom att reagera på dina "trötta filosofiska funderingar" som du själv kallade det?

Tycker du att det verkar seriöst att gömma sig bakom forumregler i efterhand? Men kanske är det så du brukar göra…. att provocera fram något och sedan gömma dig och säga "vad då"? jag har väl inte gjort något?

Att man kan trafkregler är ingen garanti för att någon inte kör på dig.

Men vad vet jag, kanske det var karma.. hehehe

Man kan ta det som man har det, men det är smart att skaffa sig mera erfarenhet och kunskap när man vill diskutera ämnen som kräver lite bakgrundsinfo. .Kanske man till och med kan lära ett och annat:-).

Och du…ta det inte så personligt…

therootdoctor
9/26/08, 12:49 AM
#36

#32 , #33 Inlägg nr 8 är det jag syftar på och ingenting annat.

Att kärleksmagi skulle bringa skada är okunningt, dumt, felaktigt och mot utövarna diskriminerande förtal. Jag betvivlar merparten av medlemmarna här eller reglerna finner det okej att sprida sådana lögner.


Bappho
9/26/08, 11:21 AM
#37

Om man vill ha något här i livet så måste man agera. Det går inte att sitta hemma på en stol och fundera, vad händer om jag väljer att göra si eller så och inte våga göra några val.

Med regler som trefallt tillbaka och "harm none" så blir man inaktiv och rädd.

Att ta ett aktivt val är att ta ansvar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jennix
9/26/08, 1:46 PM
#38

#36  Det framgick inte tydligt, tycker jag, att du talar ENBART om denna situation.

Dessutom förstår jag inte riktigt hur du eller nån annan kan veta vad som skadar i längden? Visst kan det inte se ut så direkt, men om vi då tar detta som ett konkret exempel: man får någon att bli kär i en själv.

Vad handlar det om? Att uppmuntra något som redan finns där? Att göra objektet mer attraktivt? Eller att tvinga någon att bli kär?

Faktum är fortfarande, att ALLT vi gör, oavsett hur goda intentionerna är KAN skada.

Att man sen låter sig hindras av det för att man är rädd, gör inte riskerna mindre.

Jag har själv fått lära mig att trumresor, healing och meditation kan ge konsekvenser som ingen kunnat förutse. Det kan vara skrämmande, lärorikt och visst kan det vara skadligt.

Betyder det att man ska sluta? Nej, inte om man är medveten om riskerna och samtidigt är beredd att ta konsekvenserna.

Jag tycker det finns en bra kombination av vad båda "sidor" i denna diskussion säger. Att vara försiktig men samtidigt våga ta risker. Glad

Däremot är jag fortfarande tveksam till tonen som används i vissa kommentarer och tycker det motverkar själva diskussionen.

Kanske är det så att båda sidor är fast i sitt tänkande och vägrar lyssna på den andra? Ni uttrycker er rätt så "statiskt", som att det alltid är allt eller inget. Flört

Jag träffade en "shaman" på en hälsomässa en gång, som påstod att det inte fanns några som helst risker med att göra trumresor eller ha kontakt med andevärlden. Det är nästan så jag hoppas att han får en näsbränna… Oskyldig

Speciellt med tanke på att han uttryckte sig nonchalant om sina kraftdjur och påstod att han struntade i om dom skulle varna honom för något, för dom visste inte bättre…Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

marinelady
9/26/08, 3:59 PM
#39

Om man inte kan kontextualisera och se samband mellan det som är nu och det som varit då kan man aldrig lära sig att allt får konsekvenser eller ha en aning vad som händer i framtiden.

För saker har en tendens att upprepa sig har historien visat på.  Dom färdigpaketerade dogmerna från österländsk moralfilosofi är precis det som har influerat och influerar hela samhället och trolldom samt magi idag! MEN om man anser att man är beredd att offra någon eller någras välmående bara för att "vadå saker ger ju inte andra konsekvenser än dom som man ber om…" så varsågod. Se inga samband gör inte det, se inte att allt är ihop kopplat och att allt man gör ger konskevenser för alla…

Ganna
9/26/08, 4:56 PM
#40

#39 …anser och tror du. Bad things happen to good people säger ett ordspråk och det omvända gäller likaså.

Det är faktiskt inte alla som håller med om att det finns någon (gud, karma, kosmos, påskharens kusin) som håller reda på någon slags arbiträr summa för var och en. Eller tolkar historien och dess eventuella kausalitetsförhållanden som du.

F.ö. generaliserar du för hårt när du säger att österländsk morafilosofi influerat/influerar trolldom och magi. Kanske den _du_ känner till, men inte all trolldom/magi.

Sist men inte minst kanske du skulle fundera över vad de som deltagit i den här debatten som inte håller med dig sagt. Vad jag kan utläsa har de flesta längre erfarenhet än vad du har och sammanlagt borde den vara tämligen övertygande, iag i så måtto att du åtminstone kan inse att inte alla måste tro som du.

Tid inne på "Häxor i fokus" bär f.ö. ingen större validitet i det här fallet…

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
9/26/08, 8:05 PM
#41

Var och en blir saliga i sin tro.
Är det verkligen så svårt att ta till sig att vissa människor tror på ett annat sätt än ni?
Sen om detta som skrivits här är förolämpande eller inte gentemot mer erfarna utövare är väl ändå att ta i? Jag själv tar då inte illa upp. Men det kanske gör mig till en nybörjare… Isf skulle väl varenda wiccan/Budist/Whoever som tror på trefaldighetslagen eller karma vara okunniga/ignoranta? Även Dalai lama? 
Jag tror för övrigt inte på detta med nån form av Karma som jagar rätt på den stackarn som gör nått galet eller någon form av hämdkraft som sitter som en hök och vakar så att håller sig på "rätt" sida av den moraliska gränsen. Den enda regel jag har (okej jag har fler men den stora i detta fallet) är vad andarna lärt mig  Som är att allt liv är heligt. Inget gott liv skadas eller släcks genom det jag gör.

Men en sak stämmer. Vi sitter alla ihop i väven, vi utgår alla från samma källa.
Sen detta eviga gnäll på hur folk ser på värden skulle nog få den värsta präst att blekna, till och med en syjunta skulle nog höja på ögonbrynen o de kan snacka skit, tro mig. Jag personligen tycker att innehållet i denna tråd säger mer om oss som människor än oss som utövare av den konst vi hänger våra liv till.

Jag respekterar er alla. Men ibland så blir det mycker fokus på en persons sätt att tro att det spårar ur till någon form av ryggklitävling på den som verkar tuffast för tillfället..

Annons:
Sebastian
9/26/08, 8:11 PM
#42

PS: Inlägget ovan är inte riktat mot någon särskilld person utan mot alla som skrivit i tråden. Tar du illa vi dig så kanske du borde fundera på varför.. DS.

marinelady
9/26/08, 9:48 PM
#43

# 40 Vad jag kan se så har de som du påstår har mer erfarenhet än mig bara en hemsida tillsammans där dom försöker tjäna pengar på det som dom fått tillskänks och som dom får helt gratis reklam plats för här på Ifokus…

Sen tycker jag att deras kommentarer och bemötande verkligen visar vem dom är och hur kunniga dom verkar vara.

Jag behöver inte hävda mig och visa mina kunskaper för jag tror på dom och det räcker helt och nog för mig.

PS  Ett roligt tillägg är att jag är den störste kritikern som existerar när vi kommer till Kristendom, Judendom och Islam :)  Har aldrig sett mig som troende i detta och konfirmerade mig för pengarna…

Jag går inte ens i kyrkan  för det känns helt fel och bibeln känns som en sagobok när jag läser den. Men det kanske inte framkommer här så tydligt i ovanstående diskussioner…

therootdoctor
9/26/08, 10:55 PM
#44

Det kanske är en bisak för en del men såvitt jag har förstått är detta ett forum för H Ä X K O N S T.

Inte ett forum för "vad magi är för mig", vilket skulle inrymma allt från luddiga newagehopkok till lutheransk-anarkonihilistisk-kristallterapi till drogromantiska pundarvisioner, utan specifikt: Häxkonst. 

Om Ulf Ekman klev in och uttryckte sin åsikt att vi alla kommer att hamna i nån slags helvete och få lida i evighet samt att vi alla är förkastliga som ägnar åt oss något så fult som häxkonst hade det varit ett relevant inlägg som skulle bemötas med vänlig respekt och förstående filosofiska utläggningar? Kanske på aftonbladets chatt, ja. Men på ett forum för h ä x k o n s t? Tveksamt.

Människor som ropar "skada" "tvång" och underförstått "våldtäckt" så fort magi sätts i samband med kärlek som i posterna före #8 är inte långt ifrån ett sådant inhopp.

Frågan är om det verkligen är ett forum för H Ä X K O N S T  eller någon slags allmän chatt där allas kommentarer ska respekteras oavsett innehåll eller relevans?

#43 Har din uppfattning och kunskap om ämnet H Ä X K O N S T sitt ursprung i någon som helst tradition eller är den helt baserat på egna funderingar? Att uppfinna en egen betydelse av vad häxkonst är kunde kanske ses som tämligen offtopic av de som faktiskt följer ordets traditionella innebörd och dess praktik. 

Att vi tar betalt för magiska tjänster är inget vi har dolt eller skäms över. Ja, vi använder både kunskap, tid och gåvor till att erbjuda hjälp åt de som behöver, vill ha och är villiga att betala för den. Det är ett sätt att vårda och ta ansvar och för det man har och det man lärt som har en lång tradition, både här i Norden och i merparten av länderna utanför och skiljer sig avsevärt från att göra femminutersspells gratis och slippa att våga ta ansvar för resultaten, göra gratissaker för att man är i en läroprocess, leka magi på fredagskvällen för undehållningens och spänningens skull eller hjälpa enbart vänner och bekanta.


Jennix
9/26/08, 11:17 PM
#45

#44  Vad forumet är till för och vad som Sajtvärden definierar som Häxa och Häxkonst får hon svara på själv. Tyvärr har hon problem med datorn, så svaret kanske får vänta…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sebastian
9/26/08, 11:39 PM
#46

"Om Ulf Ekman klev in och uttryckte sin åsikt att vi alla kommer att hamna i nån slags helvete och få lida i evighet samt att vi alla är förkastliga som ägnar åt oss något så fult som häxkonst hade det varit ett relevant inlägg som skulle bemötas med vänlig respekt och förstående filosofiska utläggningar? Kanske på aftonbladets chatt, ja. Men på ett forum för h ä x k o n s t? Tveksamt."

(Ursäkta den feta texten)

Nej du har helt rätt.
Detta är ett forum för häxkonst.
Skulle själv bli grining om jag tog illa upp med vad som sas här.
Det är bara det att jag tycker det är synd med den tidvis hårda stämningen som råder här. För man skulle istället kunna lära ut ganska mycket, eller in beroende på vem man pratar med. Tycker vi i stort har fått bort ganska mycket av den där lulligull känsla som finns på tex övernaturligt.
Egentligen kan man ju fundera på om inte det som sagt i den här tråden har lärt de berörda mer än en "gulltråd" eller iaf väckt mer tankar.. Hm

Sen att man är ett emotionellt vrak pga en envis bebis som vägrar komma ur livmodern kan ju göra sitt till.. ;)

Ganna
9/26/08, 11:41 PM
#47

#43 Nu är vi ju några fler som inte håller med dig, även om jag tycker det är rätt lätt att bara se på de inlägg som gjorts att bara de du avser har mer erfarenhet än du har. F.ö. tror jag knappast att de (heller) fått sin kunskap "till skänks". Inte ser jag något felaktigt med att ta betalt heller, varför ska man ställa sin tid, kunskap och kraft till förfogande gratis?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

therootdoctor
9/27/08, 1:30 AM
#48

#46 Att vara grining är inte samma sak som att säga ifrån när man hör okunniga hittepåare ropa filosoferande lögner så fort någon vågar vara öppen nog att fråga om lovespells bland svenskar. Inte konstigt att de som behöver och vill ha hjälp med sitt kärleksliv med magiska medel inte vågar fråga öppet ens på ett forum för h ä x k o n s t.

Det ur bloggen var ett tag sedan. I dagsläget är jag en nöjd och stolt far. :)


Annons:
Sebastian
9/27/08, 9:17 AM
#49

#48 Nej men jag skulle bli grinig. Men grining är ett brett ord på dalmål. Allt från småsur till förnärmad kan det betyda.

Just nu har det gått 7 dagar över tiden. Hallonbladste, färdknäppar och trollkonst i all ära men vill inte ungen ut så vill den inte:)

Jennix
9/27/08, 11:55 AM
#50

#46  Jag tror man lär ut bäst genom att vara pedagogisk och trevlig. Både som lärare och elev har jag sett bäst resultat då en bra stämning och relation finns.

Att någon skriker åt mig ger mig inte förtroende, snarast tvärtemot - om någon inte ens kan ta att man säger fel sak, då har man (i mina ögon) inte en trygghet i sig själv.

Att diskutera karma och trefaldighetslagen är väl knappast samma sak som att man hamnar i helvetet om man använder magi?

Jag tycker det är väldigt tråkigt att så få verkar vilja ha en seriös diskussion, istället blir det mest som med politik: nån ska ha absolut rätt och nån ska ha absolut fel.

Jag tycker att det finns ett stort mellanläge mellan dessa två ytterligheter, och det känns tråkigt att folk verkar mer intresserad av att bråka än att diskutera vad som faktiskt kan hända…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Trollkvinna
9/27/08, 10:14 PM
#51

Rättelse: Mitt svar i #35 var till #18 och inte #17

Sebastian
9/27/08, 11:22 PM
#52

Ok.. Var tog resten av mitt inlägg i #49 vägen? Nu ser det ju bara konstigt ut..

Trollkvinna
9/28/08, 12:52 AM
#53

Det är väl öppenbart för de flesta här att man sysslar med magi just för att det har konsekvenser och skapar förändring?

Denna diskutionen startade med att någon ville ha KONKRETA råd om hur man tar bort en förbannelse. Inte om förbannelser finns eller hurvida det är god etik och moral att förbanna någon.

Ej heller skulle det handla om hurvida det är mera etisk att hitta en dejt via en dejtingsajt, än att dra till sig en partner vid att tända ljus och rökelse.

Är det inte bättre att lära sig magi vid att utföra magi och inte vid att tycke en massa saker om något man inte har praktiserat?

#43Når det handlar om mitt jobb och utövande av magi så är det min fulla rätt att ruska lite i folk som rapar ur sig "icke integrerade" och adopterade åsikter om karma och en moral och etik baserad på några böcker och kanske en och annan trumresa.

Ingen har försökt påstå att man måste tycka samma sak, men jag ser det som min plikt att säga ifrån om någon försökar sprida "inkvisitorisk propaganda" som inte baseras på fakta och erfarenhet, men på bergränsad kunskap om ämnet.

Återigen efterlysar jag någon konkret historia eller berättelse som ett exempel som illustrerar varför det inte är bra att syssla med magi och varför man inte skall ta betalt för att utföra magi för andra.

PS att inte gå i kyrkan eller att kritisera kristendom, islam och judedom utgör väl inte grunden för om man är en "bra" häxa eller inte. Många häxor rundt om i världen förbannar och helar både vid hjälp av Bibelen och Koranen.

marinelady
9/28/08, 4:15 PM
#54

Det är bra att ni får er fix av att trycka ner andra, hoppas livet blev så mycket ljusare när ni sprider sån "Glädje" runt er. Väx upp och ta diskussionen utan personliga påhopp.

Ganna
9/28/08, 4:25 PM
#55

#54 Du, kolla, du har en bjälke i ögat…

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
spindelfot
9/28/08, 4:31 PM
#56

Jag har en viss erfarenhet av sådan magi och vet inte om jag skulle rekommendera den själv. Att få någon förälskad/binda dem till sig är något man bör tänka över om det verkligen är värt det, ifall man är beredd på följderna.

I mitt fall så var det en stor och bra förälskelse som varade i ca två månader, och när den var borta så var det mesta borta, förutom ett starkt band som förenade båda två, och det bandet kommer vi att ha resten av våra liv. Det låter bra men var inte bra. I mitt fall förstod jag vad det var för något, men i hans fall så bidrog det till mycket svårt att släppa taget i slutet av förhållandet, samt gjorde det svårt för honom att knyta an till nya kvinnor, bilden av mig var emellan allting. Jag skäms över att ha gjort det, skadat honom på det sättet. Den sista man vill ska ha det jobbigt, är ju någon man tycker bra om.

Och detta handlar inte om moral eller trefaldighetslagar, utan bara att man kanske bara att man vill ju inte skada någon man tycker mycket om?

Däremot så finns det inget fel tycker jag, att jaga på attraktionen litegrann, spä på den. Men att binda någon till sig, det är väldigt drastiskt och någonting man ofta får ångra.. Men visst, jag blev en erfarenhet rikare av mina obetänksamma handlingar. Som med allt annat i livet. Men jag vet inte om priset av den erfarenheten var värt det.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

marinelady
9/28/08, 5:14 PM
#57

# 55 Haha kul och sant, men du har fått texten fel den går så här

och jag såg bjälken i mitt öga men sån insikt hjälper föga när Freja plockat ut sitt honorar då vill man skrika börja om och stanna kvar men vem hör en sådan sliten kommentar? inga svar men stjärnor föll och älvor höll oss fångna i ett avsked under månen domedagsprofeter satt och grät och orden om försoning fick sitt liv som aldrig hörts i telefonen en kyss i Dionysos tête-a-tête ett snedsteg av förlåt som jag förlät för månen har en kraft som förnuftet aldrig haft och aldrig får och då går det som det går sen vill jag skriva allt jag sett så nån förstår fast inga toner kan förklara hur jag mår och det blev sent och det blev tyst och när Bacchus hade kysst oss blev du rädd och jag blev stel och du sa allt det här är fel men alla älvor höll oss kvar och nu var döden uppenbar vid vårat avsked under månen och timmarna vi hade och som gick försvann med tanken bort i dimman vi vände innan Venus syntes klart och landa i en säng med valda ord och såg vår sista vargatimme satyrer vände hem från fläkt och fart det va lugnt och tyst men knappast underbart för är man trött på ensamhet har tystnad mist sin dignitet nu var vi två men ensamheten gav sig på och den anföll med ett tal om allt jag inte kunde få och du såg det men du bad mig inte gå, men förstå och det vart en sekund av evighet och en sekund av osynliga tårar i Dionysos dissonans en sekund var klarsynt och förstod att jag var en av tusen dårar som hoppas harmoni och tolerans men letar så febrilt i älvors dans så jag gick hem så konsekvent till mig och mina instrument och sagan fick det slut den skulle ha men det var sommar då och natten blev ju bra så det va vackert men det såg jag först idag och när jag vandrar ut ikväll till Dionysos vinkapell och ser satyrer höja glas och älvor dansa i extas jag vinglar sakta ner till ån och sänder hälsning därifrån till en drottning under månen

….Lars Winnerbäck Under Månen

spindelfot
9/28/08, 5:22 PM
#58

#57 Kan också syfta på ett citat i NT 'varför ser du flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget' ang. att vara kritisk utan självkritik.

eller? men allt det här är hårklyverier, vi vet väl alla bättre än att gå som katten omkring det här?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Ganna
9/28/08, 5:32 PM
#59

#58 Jepp, Winnerbäck är inte min kopp te, usch nej.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

marinelady
9/28/08, 5:38 PM
#60

Jag anser fortfarande inte att mitt första inlägg är ett personligt påhopp, det beskriver bara en situation som jag jag tycker man kan fundera över.  Sen om man tolkar det som våldtäkt eller liknande då är det din egen personliga tolkning inte min.

För att göra det lite mer komplicerat, säg att du gör en kärleks formel åt någon, styr du då den fria viljan hos personen som formeln riktar sig till eller tar du fram något som kanske redan fanns? Det vet ingen, alltså kan man inte veta om det är tvång eller inte eller hur?

Coturnix
9/28/08, 6:08 PM
#61

Kärleksmagi. Om. Förälskelse i sig är ju en dimridå!? Glad Med eller utan "styrning"

marinelady
9/28/08, 6:11 PM
#62

Mm men då "styrs"  ju förälskelsen  oftast av personens fria vilja eller undermedvetet egna vilja..även om man inte är själv kanske vet om det eller hur?

Annons:
therootdoctor
9/28/08, 10:09 PM
#63

#60 Jag har förstått att du inte tolkar det så men gnäll inte över att du själv får finna dig i en otrevlig respons. Tråkigt att du inte tycker att det inte är så roligt och glädjefyllt att bli tillsagd när du förtalar och ljuger och upptäcka att du inte vet något om vad du talar om.

Om du hade haft någon erfarenhet av att göra kärleksbesvärjelser:

hade du upptäck en avsevärd skillnad i jobben mellan de som har något att väcka och uppmuntra och de som inte har det. Men återigen påstår du "det kan ingen veta" baserat på din obefintliga erfarenhet.

hade du kanske upptäckt att kärleksbesvärjelser och betvingande/kontrollerande besvärjelser är två egna "familjer", med egna ört- och planet korrespondenser och tillvägagångssätt. Att skada någon är en annan familj.

hade du kanske redan vetat att intention är avgörande och definierande för riktiningen på din magi, vad den ska inkludera och inte och att en spell bara söker ett specifikt resultat. Att spekulera i kasualitet om personen kan få uppleva känslomässig skada då en magiskt avsedd kärleksrelation upphör eller inom den är inte relevant eftersom magi i sig endast verkar för det som inkluderats i avsikten. Eller inte alls.

hade du kanske hade upptäckt att det finns hundratals andra områden av kärleksmagin som inte handlar om att betvinga en specifik person i sin omgivning.

Personen i inlägg #6 sa ingenting om att betvinga någon. Inte heller om att hon ville ha något han inte hade att ge. Att genast dra den slutsatsen ÄR en fördom OCH förolämpande både mot frågeställaren och utövarna av kärleksmagi.

Därutöver: I kulturer där arrangerade äktenskap är legio är betvingande kärleksbesvärjelser (ihop med annat) vara en gudagåva för bägge parter, men jag misstänker att du är för liten, för grining och för insnöad för att ikläda dig ödmjukhet nog att utforska saker utanför den lilla byn däruppe där allt är självklart och lika för alla.


marinelady
9/28/08, 10:27 PM
#64

#63Inte värt att kommentera efter vidare eftertanke, det talar för sig själv…

therootdoctor
9/28/08, 11:47 PM
#65

#64 Skönt att du äntligen har förstått. Då kan ägna oss åt att tala öppet och fritt om häxkonstens innehåll utan att behöva se fler sådana saker som #8 i framtiden. Tack.


marinelady
9/29/08, 10:06 AM
#66

#65 du missförstod nog mitt ironiska inlägg där, och jag har rätten att uttrycka den tanken utan att den ska se som ett personligt påhopp. För jag är inte ensam om åsikten.

Bappho
9/29/08, 10:39 AM
#67

Undrar vad mobilabonnemangsförsäljarna får för karmapoäng Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Astraea
9/29/08, 11:12 AM
#68

#67 Haha den var bra Bafo.

therootdoctor
9/29/08, 12:48 PM
#69

#66 Hahaha det var det roligaste svaret hittils.

" jag har rätten att uttrycka den tanken utan att den ska se som ett personligt påhopp. För jag är inte ensam om åsikten."

Tack för att du verkligen för fram dumheten bakom sådana uttalanden i ljuset.


Annons:
Endroppeihavet
9/29/08, 1:11 PM
#70

#67 Det har jag jobbat som en gång.. Ajsing då.. *fniss* näe tyck synd om försäljarna!.. finns det något värre jobb i detta land? Det kändes som om själen sögs ut i ett svart hål och bara lämnade tomhet varje gång man gick dit. Man är där för att man måste. Inte för att man vill. Usch *ryser*

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Bappho
9/29/08, 1:16 PM
#71

#70 Det var ju lite skoj från min sida, men samtidigt så manipulerar försäljare människor till att göra något de egentligen inte vill. Glad

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jennix
9/29/08, 1:27 PM
#72

Vad gäller sakfrågan egentligen? En person uttrycker sin oro och moraliska ståndpunkt att kärleksmagi är tvång. Jag ser inget personligt påhopp i det, även om jag inte håller med eller tycker det har med saken att göra.

Sen blir det otrevligt helt plötsligt och vissa känner att dom måste försvara sig, vilket jag inte förstår. Håller man inte med är det väl bara att skriva det, och sen räcker det?!

Inte för att jag tycker man ska vara gullig hela tiden, jag är helt för diskussioner men jag tycker språket och attityden i denna tråd är väldigt otrevlig och agressiv.

Jag riktigt känner hur hatet riktas mot en person…och för mig borde fler känna obehag när dom läser detta, jag kan ju inte vara ensam om att känna av saker på ett forum, eller hur?

Sakfrågor är en sak, men att vara riktigt otrevlig och nedlåtande - sånt ogillar jag starkt, och definitivt när det är flera mot en!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Endroppeihavet
9/29/08, 1:32 PM
#73

Vart är forummedarbetarna.. Eftersom den här "diskussionen" kommer pågå i all evinnerlighet.. lås trådj**ln.

Den har vandrat från sitt ursprung, tillför inget på forumet förutom gnäll och nu är det bara personliga påhopp och debatt som förs.. Ni KOMMER INTE övertyga "den andra sidan" alla har rätt att inte tycka som just du gör. Acceptera att ni är olika och sluta tro att ni sitter i debatt på svt.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

maximiljana
9/29/08, 2:46 PM
#74

Låt dem träta färdigt i denna tråd.Vi har alla vår egen uppfattning om vem som startade.Att lägga locket på och inte låta dem bli färdiga kanske skadar andan i andra trådar så småningom.

Dock måste vi få säga stopp i andra trådar om inte ett fritt tänkande tillåts.

Blodeuwedd
9/29/08, 3:27 PM
#75

Mitt favvocitat skulle passa precis i detta läge.. ;)
**
"Jag ger mej jag, jag som har rätt"**

marinelady
9/29/08, 6:06 PM
#76

Haha blodeuwedd jag anammar detta med en gång Skrattande… Have a nice day every body

Annons:
therootdoctor
9/29/08, 8:47 PM
#77

# 72 "En person uttrycker sin oro och moraliska ståndpunkt att kärleksmagi är tvång. Jag ser inget personligt påhopp i det, även om jag inte håller med eller tycker det har med saken att göra."

Jag inser att vanan att vistas på häxkonstforum där detta verkligen anses som påhopp och oftast görs av inhoppande kristna fanatiker eller andra icke utövare med agg mot magi, har gjort att jag i denna tråd inte förtydligat nog varför detta anses som ett påhopp eftersom det borde framstå som självklart. 

Men det är så att varje gång någon dristar sig till att diskutera förbannelser eller kärleksmagi på forum som har många medlemmar som inte alls är insatta i ämnet kommer ofelbart en eller två kommmentarer varje gång. Den ena ifrågasätter fenomenet förbannelser och den andra hävdar att kärleksmagi är betvingande, brott mot fri vilja och leder till skada etc.

När man, som utövare hört dessa förtalsfördomar tillräckligt ofta är det svårt att inte anse att de är påhopp på vår utövning. Speciellt bland oss som ägnar sig åt dylika saker på semiprofessionell basis.

Att få höra att magi är ont och dess utövare förtappade så fort man diskuterar ämnet bland religiöst kristna är exemple på liknade, men ett mer förutsägbart påhopp.

Det krävs förstås att man har hört de där fördomarna tillräckligt många gånger för att tycka de är oförsvarbara på ett häxkonstforum och för det får man ha varit med ett tag.

jag överskattade helt enkelt nivån här.


Jennix
9/29/08, 9:04 PM
#78

#77 Jag förstår att du blev/blir irriterad, men om du inte kan se skilllnad mellan ett personligt påhopp och kritik mot en metod, då vet jag inte om det är särskilt professionellt.

Det känns lite…obalanserat att reagera så starkt.

Åtminstone jag har nog inget förtroende mot människor som inte kan se distanserat på ett forumsinlägg.

Min reaktion hade åtminstone blivit helt annorlunda om du bemött inlägget med konstruktiv kritik dvs fakta istället för det du skrev. Men du kanske hade en dålig dag, som sagt var. Det har jag också haft och skrivit rätt pissiga saker till folk. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Trollkvinna
9/29/08, 9:04 PM
#79

*joggar ett par extra varv*;-)

Att två motparter tjatar på om olika uppfatningar kan vara väl både vara lärorikt och informativt. (Om det är något som är baserad på fakta och inte massa tro och tycken)

Men är det verkligen så på ett forum för häxor att man talar för döva öron och bemöts en ovilja att se med andra ögon på vad det inebär att arbeta med besvärjelser?

56# Äntligen ett exempel baserad på *en sann berättelse från verkligheten*

Det du berättar om där har kanske en del varit med om utan att det varit någon magi med i bilden. Närmare "psykisk blackmail", vart den ena parten forstätter älta sina känslor som i slutänden leder till att båda parter mår dårligt. Oavsätt så kan man inte gå umkring hela livet utan att på något sätt skada andra. Oberoende om det är avsiktlig eller inte. (Om man inte är en dedikerad, praktiserade buddhist då) -

(OBS!Följande är enbart menad som Information om ämnet magi: ( i fall någon tycker jag använder en nedlåtande aggrresiv ton eller verkar negativ på något sätt jag kan tyvärr inte ansvara för hur allt och alla upplever det jag skriver)

- I sådana fall är att använda en blanding av salt, citron och eukalyptus blad. Göra ett te på detta och utföra ett reningsbad med teet i badvattnet. Detta rekomanderar jag ofta om man känner att man hänger kvar i gamla band som inte känns bra. Och dessa banden behöver inte alltid vara resultat av magi, det kan också vara ett resulatat av att man själv lagt ner mycket energi i något eller förknippar något eller någon med en viss känsla.

#72 också bra att använda om du känner något obehag kring diskutionen här.

Och vissa känner att någon måste försvara de delerna av häxkonsten (som inte är en person) som många gömmer bort i skuggorna som fult och omoralisk. Jag står för att jeg kan vara både otrevlig, aggressiv och hatisk.

Men den typen av energi använder jag hällre till att göra besvärjelser emot folk som slår och hotar sin fru eller barn, smiter från att betala skadestånd, snor pengar från sina kollegor och annars de som medvetet gör livet svårt och hotfullt för andra.

Kanske man till och med kan spride lite glädje som en bonus;-)

maximiljana
9/29/08, 9:50 PM
#80

Tack för tipset.Jag har just klivit ur badet med citron,salt och eukalyptusbald.

Detta är ju en öppen sajt och alla skall ju vara välkomna,ung som gammal,nybörjare som semiprofessionell.Därav måste man bemöta varandra på ett ödmjukt sätt.Vi har alla rätt att vara på den nivån vi är.Ställa våra frågor och bolla våra tankar.

Att sedan bli trött på ständiga ifrågasättande från dem som är av annan skola kan jag iofs förstå.Då gäller det att träna oberördsamheten, den har man nytta av även utanför magin.

therootdoctor
9/29/08, 11:05 PM
#81

#77 Jag antar att vi är olika. Jag är ingen förespråkare för diskussionspedagogik eftersom jag tror att det till sist är naturen som lär oss bäst. Dvs, är man hungrig, lär dig hitta mat eller dö och vill du lära ut rening så lägg en curse på eleven.

Att låta ett ämne beröra är heller inte alltid ett tecken på obalans även om den föreställningen ligger nära till hands.

Jag har inte varit ute efter att imponera, söka efter förtroende eller utge mig för att vara en lärare åt de som diskuterar magi. Du får det nästan att låta som om det är en plikt att agera lärare bara för att man råkar kunna ett och annat. 

Det du säger påminner mycket om den nyandliga uppfattningen om vad "andlig utveckling" är och hur man ska agera och vara ju högre upp på någon slags mognads- eller utvecklingsskala man klättrar. Stämmer det?


spindelfot
9/29/08, 11:16 PM
#82

#79 Jag övervägde badet, som verkade intressant, och kom på mig själv med att inte vilja bli av med banden jag känner i kroppen, vilket var förvånande för mig - Visst är det så sant, att man med bindande magi så binder man sig själv också.. Bokstavligt, jag kan känna det som ett snöre i bröstet.

ska klura mer på den nöten, varför jag känner så..

Men.. sedan har jag inte förstått detta med att 'skilja en besvärjelse' och ge den eget liv. Det mesta jag gör får energiförbindelser till mig själv..Jag trodde länge att det inte gick att skilja en besvärjelse ifrån sig, låta den upptas av 'universum' och fullgöra sitt syfte..

Ser man det ur den synvinkeln, är det inte konstigt att många ser 'karma' och 'besvärjande' så hårt sammankopplat, många utgår väl kanske, som jag ifrån att besvärjelserna kommer ifrån en själv och sitter fast med en, verkar med en själv som energikälla.. släppte jag den lös skulle jag inte behöva dras med det på samma sätt.

Visst är det rent ut sagt omöjligt att gå genom livet utan att skada någon, för detta skulle det ju även krävas rätt val i alla lägen, och rätt val vet man ju inte alltid. Men när det gäller personer som man tycker om, ja då kan man väl göra så gott man kan iallafall ;)

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Jennix
9/29/08, 11:32 PM
#83

#81  Ja, vi har nog helt olika syn på hur man bäst lär ut saker och hur man diskuterar på ett Internet-forum.

Jag har inte varit ute efter att imponera, söka efter förtroende eller utge mig för att vara en lärare åt de som diskuterar magi.

Det är den bilden jag har fått, utav att läsa dina kommentarer. Är det fel, så är det väl det - men det är min uppfattning.

Det du säger påminner mycket om den nyandliga uppfattningen om vad "andlig utveckling" är och hur man ska agera och vara ju högre upp på någon slags mognads- eller utvecklingsskala man klättrar. Stämmer det? 

Jag tycker hemskt illa om det du nämner, om nån slags utvecklingsskala som andlighet ska dömas efter, för jag tycker andlighet kan finnas hos alla oavsett erfarenhet. Så nej, jag tycker ingenting om andlig utveckling och vet inte vad det är som "stämmer".

Men vad vet jag, jag äter ju fortfarande kött och anses av de flesta andliga att vara en lägre stående varelse. Obestämd

Jag vet inte, du kanske menade nåt helt annat när du talar om andlig utveckling…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Upp till toppen
Annons: