Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 7834 ggr
fruhannaa
1/16/09, 3:05 PM

Hur gör man te?

Jag har förstått att t.ex. mjölkört ger ett ypperligt te.

Hur gör man då?

Plockar bladen och torkar?

Te på barr har jag hört talas om, hur gör man det?

mvh Hanna

Annons:
Rovanja
1/16/09, 3:27 PM
#1

Vad jag känner till så torkar du bladen. Då behåller du smaken bra.

Barr är jag osäker på… men borde du inte göra detsamma med dem?

fruhannaa
1/16/09, 4:47 PM
#2

När man torkar bladen skall jag då låta dem ligga på en bricka eller ska det göras på något särskilt vis?

kanske dum fråga men jag vill att det ska bli bra Skäms

BiGavia
1/16/09, 5:09 PM
#3

Bladen torkas mörkt å luftigt i ett tunntäck , så de ej möglar.

Håll koll på dem, de är torra när du inte känner fukt eller kyla av dem när du provar mot kinden.

Jag brukar använda en ram med myggnät.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Casiopeia
1/16/09, 5:13 PM
#4

Barr tror jag du kan koka te på färska Alltså bara låta barren sjuda i hett vatten. Har för mig att jag gjort det någon gång. Det gör säkert ingen större skillnad om du väljer att torka dom först iof.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

fruhannaa
1/16/09, 5:14 PM
#5

tunntäck? är det det som är ramen med myggnät?

fruhannaa
1/16/09, 5:16 PM
#6

#4 Tack.

Då ska jag prova koka på färska barr.

Annons:
BiGavia
1/16/09, 5:18 PM
#7

Haha , bladen ska ligga tunnt utspridda på "myggnätet"…menade jag.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Jongo
1/16/09, 5:45 PM
#8

hej

www.tastelin.com finns det en klubb om bara tea där talar vi om tea av olika sorts

fruhannaa
1/17/09, 10:47 AM
#9

Hej och tack.

Nu tror jag att jag har fått lite kläm p åatt göra te…. :)

#8 Jag ska kolla länken.

/Hanna

Bjornen
1/17/09, 11:26 AM
#10

Naturligtvis får te av färska blad mera smak än av torkade blad Detta gäller särskilt växter som innehåller aromatiska ämnen som ofta försvinner mer eller mindre vid torkningen.

Lillyblossom
1/5/10, 11:53 AM
#11

Har hört att det går att torka i ugn. Är detta en bra metod och är det något särskilt man bör tänka på då? Typ hur många grader osv?

Vekka
1/5/10, 1:01 PM
#12

Det går att torka både i ugn o micro, men vill du vara säker på att ha dom verksamma ämnena kvar så mkt som möjligt är inte det att rekomendera. (speciellt inte micro, vet inte egentligen hur microvågorna påverkar resultatet) 
Bäst är att hängtorka i små klasar eller torka utspridda på nät eller tunnt tyg där luften cirkulerar igenom.
Det går att göra te på både torkade o färska örter. Vissa gör man te på färska, då dom inte behåller sina egenskaper lika bra i torkat tillstånd.
Hur många grader du ska ha på ugnen kan jag inte svara dig på då jag inte vet, jag använder aldrig den metoden :)
Det finns så många örter o alla har sina egenskaper, så det är lättare att svara om du frågar om just dom du är intresserad av :)
Sen tror jag att det finns en del äldre trådar här på hif du kan söka i, ang. te :)

Lillyblossom
1/5/10, 2:50 PM
#13

OK, Tack!

Jag undrar också vad som är vanligast och godast att göra te av i södra Sverige. Antar att det är ganska många, men några vanliga sorter hade varit kul att veta. Hittar många namn på örter jag aldrig hört talas som innan här på forumet. Ledsen om detta har tagits upp någon annanstans innan… :S

Annons:
Vekka
1/5/10, 3:19 PM
#14

:) vanligast hmm… det vet jag nog inte :)
Men man brukar skilja på sällskapsteer eller medicinalteer, jag antar att du är ute efter sällskapste, som har en god smak o lukt :)
Generellt gäller nog att sällskapsteer smakar bra, luktar gott ser gott ut :) brygder-te för att bota, för vissa åkommor brukar kanske inte vara jättegoda men verksamma :)

Smakar gott: ex.
Svart vinbärs blad + bär.
Fläderblommor. (blad o bär ska man ha kunskap för att använda).
Smultronblad.
Nässlor.
Syrenblommor.
usch.. listan kan bli hur lång som helst :)

Spindelfot här på sidan gör ett mkt gott te, som jag fått av henne :) hon kanske kan ge dig något tips :)

Jag kan rekomendera att du kollar innan du plockar växter o gör te så kolla upp dom, många är giftiga vid fel behandling, andra kan ha giftiga delar, detta är rätt vanligt att man kan tex. använda blad men ej bären :)

Jag vet inte riktigt mer vad jag kan tipsa dig om då det är en hel uppsjö av sorter, därför jag skrev att det är lättare att veta mer ingående vad du söker efter, tex. huvudvärkste osv. :)
jag är mest kunnig i medicinal, o brukar inte göra sällskapste :)

ingen fara att du inte kollat trådarna :)

Örter o växter för användning är otroligt intressant :) jag såg på din sida att du var intresserad av medeltid, det var ju en tid med mkt användning av medicinalväxter, så det kanske är intressant för dig att söka vad som användes flitigt under den perioden :)
Skoj, jag är också mkt intresserad av medeltid :)

Lillyblossom
1/5/10, 3:46 PM
#15

OK! Hade ingen aning att man delade upp dom sådär! Skrattande

Det där var jättebra tips! Jag visste vad alla grejer var. ;) Vi har ett fläderträd hemma… men jag vet att delar av det är giftigt som sagt så har inte tänkt så mycket på det.

Ja, det var det verkligen! Det var därför jag kom att tänka på att göra te igen. Hade dom funderingarna för några år sen då jag hörde att man kunde göra av ljung. Det ska tydligen en lugnande/sömnig effekt. Är det något giftigt eller annat man ska tänka på där?

Har också tänkt att jag nån gång ska prata med min moster långt, långt borta om lite roliga salvor osv då hon nyligen utbildat sig till… öh, nåt med naturläkemedel. ;)

Tack för tipsen!!

P.S. Har nog inte sett dig på det forumet. Men jag är ny så… ;)

Vekka
1/5/10, 5:10 PM
#16

Ljung gör man ett fint te av, du använder dig av hela blomstängeln, lugnande o moterkar urinvägsinfektion.

Hehe, jag har varit här ett tag :) men är inte så aktivt skrivande, men finns i bakgrunden :) är inte med i medeltid i fokus :)

Lillyblossom
1/5/10, 5:14 PM
#17

Okej! Det måste jag pröva i år! :D

^^Ja, jag är ju en sån som inte kan låta bli att säga min åsikt om allt…. på gott och ont… ;)

Tack för all info!

alwilda
1/5/10, 11:19 PM
#18

Hej, Jag blev bjuden på ett jättegott te på fermenterad (jäst) mjölkört av en gammal kvinna ute i obygden i Jämtland. Fermenterat mjölkörtste var tydligen vanligt både i norra sverige, finland och ryssland, och smakar som en blandning av svart och grönt te.

Vid fermentering bankas färska blad i en plastpåse så att saften tränger ut, rullas hårt i en handduk och får jäsa 2-3 dagar. För mer nogrann beskrivning se:    http://backaberg.blogsome.com/2008/08/

Mjölkörten plockas bäst före midsommar. Den har oxå intressanta medicinska egenskaper-

bland annat hämmar den Candidasvamp (candidatillväxt orsakar en rad olika åkommor som underlivssvamp, födeämnesallergier, mag/tarmproblem, trötthet). Vid behandlingar ska téet drickas tre gånger om dagen i ett par månader.

Lycka till/Alw

Bappho
1/6/10, 9:20 PM
#19

#18 Tack för den beskrivningen. Något som ska prövas.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: