Annons:
Etikettnyheter
Läst 1116 ggr
NiklasTyreso
2020-01-27 23:52

Är trolldom tillåten i kriminalvården?

Johanna Möller som är dömd för mord får inte ha sitt trollspö i fängelset: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAgL6p/johanna-moller-saknar-sitt-trollspo Johanna Möller befinner sig nog på rätt plats och hon ger inte alls häxkonst och trolldom ett gott rykte. Men, hade hon i fängelset fått hallall-mat om hon var muslim, eller ha en bibel om hon var kristen? Religionsfriheten för fångar i kriminalvården borde gälla även de som tror på olika former av trolldom. Johanna Möller vill man inte bli sammakopplad med, men hon borde få praktisera sin tro inom kriminalvården.

Annons:
Manutar
2020-01-28 08:52
#1

Nu kunde jag inte läsa artikeln, för jag är inte plus-kund. Men detta är något jag tänkt lite på det senaste, när jag har kollat på fängelseserien Oz. Att on jag skulle hamna på fängelse skulle jag få utöva, tex. dansa, sjunga, trumma, transa… det kan gå riktigt vilt till ibland! Trollspö använder jag inte själv, men annat som jag verkligen skulle sakna. Dock kan ja utöva helt utan verktyg, men helst inte. Religionsfrihet borde gälla alla likadant.

Pyttelite
2020-01-28 20:10
#2

 #0 Tror att du missuppfattat termen religionsfrihet.

Kammarrätten i Göteborg 2015 avslog en ansökan om att få halalkött serverat på anstalt.

Tror knappast att kriminalvården är orolig för Johanna Möllers trollande däremot kan ett trollspö mycket väl utgöra ett vapen.

JM har suttit i isoleringscell eftersom fritagningsrisken varit mycket stor.

Att det skulle handla om något som strider mot den svenska religionsfriheten är nosen.

Däremot är det viktigt att medfångar och personal inte utsätts för hot eller att de skadas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


misswolfi66
2020-02-03 18:47
#3

Man kan säkert använda ett trollspö på fel sätt typ som ett vapen. Det finns ju så mycket annat hon skulle kunna använda som inte är skadligt.

[Saganesha]
2020-03-27 22:56
#4

Hon trollar alldeles utmärkt och tillräckligt med personalen med hjälp av trollspöt pennan och rättigheten att få uppmärksamhet genom ansökningar, och media. Men jaa, har vi nån häxa här som suttit inne å som fått praktisera sin tro? Vad nyfiken ja blev! :) Man borde ju få ta in liktänkande på sina privata besök men undra om det är lika lätt att få in shaman Börje som prästen Ingvar? Jag inväntar kommentarer på denna tråd med spänning!

Upp till toppen
Annons: