Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1094 ggr
misswolfi66
2020-01-09 11:19

Örter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här året tänkte jag ägna tid till att lära mig om örter och även odla en del örter. Målet är att lära mig minst 60st. Inte bara namnet utan deras magiska och medicinska användning. Är det någon som har tips på bra böcker? Jag har en som heter ört medicin men den fokuserar mest på det medicinska.

Annons:
Manutar
2020-01-09 12:19
#1

Om du kan läsa finska så rekommenderar jag böcker av Sinikka Piippo! Hon är professor inom växtvetenskap och berättar i sina böcker mycket genomgående om örter: biologi, historia , myter, medicinskt och traditionellt (magiskt) bruk. Hon skriver också lite om Shamanism och häxkonst i dessa blcker och ör öppet animist själv. Tyvärr tror jag inte hon är översatt till nåt annat språk.

NiklasTyreso
2020-01-10 15:09
#2

Raimo Heimo har skrivit flera bra böcker om naturmedicin. Kolla biblioteket! Boken "Bot och botare i Jämtland och Härjedalen" av Lars Hammarin är väldigt bra för att den både beskriver växternas användning, övernaturliga bruk och personbeskrivningar av kloka gummor och gubbar för 100-200 år sedan. Vill man läsa om Svensk traditionell naturmedicin och folktro så är detta rätt bok! Man kan inte läsa sig till all kunskap. Läsa är bara början. Man måste odla eller plocka själv i naturen, torka eller bereda växterna och pröva och se vad som fungerar så man bygger upp erfarenhet. Förra årets bästa erfarenhet för mig var att göra stark infussionen på rysk dragon. Det blev ett riktigt gott te som verkligen var bra för min känsliga mage. Dessutom är rysk dragon lättodlad. Lindblomste är bra vid förkylning och influensa, och för magen. Det smakar riktigt gått men kan bli lite trögflytande i konsistensen av ämnen i blommorna. Björkbladste smakar gott, men med en lätt beska. Hallonbladste är oxå gott, särskilt om bladen fermenterat vid torkningen, men har oxå en lätt beska. Annars smakar många örtteer väldigt örtigt och inte alltid så fantastiskt gott, men man dricker dem inte för smaken, utan för hälsan. Förr fanns ett talesätt att god medicin sakar illa, och det ligger en del i det!

misswolfi66
2020-01-16 14:57
#3

Tack så mycket för responsen. Finska kan jag dessvärre inte Manutar.

Jag har börjat odla örter i år faktiskt. Den första som har tittat upp är persilja. Men jag har köpt flera olika och planterat hälften. Växthuset räckte inte till alla. Har bland anat kamomill och lavendel.

NiklasTyreso
2020-01-16 17:28
#4

Kamomill är lätt avspännande och har fin effekt på en orolig mage! Vissa växter trivs bäst att odlas ute, så jag skaffade en kollonilott för malörten, dragonen och sibiriska hjärtstilla.

NiklasTyreso
2020-01-16 17:50
#5

Två minnen från plockandet av växter 2019: Jag plockade blad av kardborre på strandvallen vid en å där bävrar lever och gräver gångar in i marken i de branta å-kanterna. Plötsligt gav marken vika och jag föll en meter ner i ett underjordiskt bäverbo! Som tur är släpp jag konfronteras med bävrarna, men jag var snabbt upp ur boet. En lördagskväll hade jag lämnat dottern och såg då att sötväpplingen peekade och var perfekt att skörda. En eller två dagar senare hade den varit övermogen, så jag åkte till en obebyggd tomt i ett område med företagsbyggnader och lager. Sötväppling växer bäst på sådan ruderat mark. I skymningen hade jag plockat en riktigt stor bukett, när en väktarbil stannade anlände för vaktrondering av företagsbyggnaderna. Han vevade ner rutan och utbrast förvånat "Plockar du blommor!". Det var inte vad han väntat sig 22.30 en varm lördagskväll mellan lager och företagsbyggnaderna! Men jag fick bra coumarin-rik sötväppling som är bra för blodcirkulationen i tårna, som jag förfrös för 30 år sedan.

Gewaldish
2020-04-11 17:49
#6

Jag skulle tipsa om en bok som heter Häxans trädgård tyvärr var det ett tag sedanjag läste den så jag minns inte om den tar upp dess magiska bruk. Men den beskriver bra, fina bilder och så berättar den hur man torkar och förvarar växterna på bästa sett efter växtens förmåga.

Patrik Gewitsch

Annons:
misswolfi66
2020-06-12 19:44
#7

Jag har köpt den nyss

Upp till toppen
Annons: