Annons:
Etikettallmänt
Läst 1147 ggr
[Bobrik]
2020-01-02 19:52

Är jag trolkarl?

Jag är kristen och vad jag läst så finns det kristna häxor och trollkarlar men kristendomen tycker att de är onda (sålt sin själ och det köret) men varför skulle människor med mycket kunskaper om naturen vara onda jag förstår att det finns vissa men aa. Så, jag vet inte riktigt om jag kan räknas som trollkarl därför.

Annons:
Sommarek
2020-01-05 11:17
#1

Varför skulle du vara "trollkarl" för att du inte tror på vad Bibeln säger om häxor?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
2020-01-10 15:38
#2

Bibeln är emot det mesta som har med spådom och magi att göra, om det inte är en kristen sedvänja. Det har funnits häxor som både gått i kyrkan, tagit nattvarden och dessutom prakticerat Svensk magisk folktro. Det har inte kyrkan gillat. Dessa kristna häxor har nog oftast resonerat som så, att även om gudars Gud, Israels Gud, existerar så tar det inte bort vättar, tomtar, skogsrået eller alfer från Sverige. Gud har skapat allt, även våra Svenska väsen. Så, man fortsatte med sedvänjorna från den hedniska folktron samtidigt som man var kristen. 2 Mosebok 22:18 3 Mosebok 19:31 3 Mosebok 20:6 3 Mosebok 20:27 Mika 5:10-12 Det påstås att svenska häxor ibland gjorde salva på fett från spädbarn för 3-400 år sedan, vilket kan bryta mot många lagar men även 3 Mosebok 20:1-5

P.O
2020-03-13 07:09
#3

Jag är synsk och har sett en vätte hemma hos mig i min lägenhet och min katt ser den. Katter har starkare länk till andevärlden än hundar. Min mamma säger att vättar är snälla. Ärkeängel Ariel vakar över vilda djur och naturen och älvorna, naturväsen och hon står för naturvård som människor vill förstöra och därför är träden ledsna och känner direkt nu händer det igen. Det finns väldigt få personer som kommunicera med inre sinnen med trädet och känner in trädets svar på det innan de får klippa i grenar och så! Och så har jag en skyddsängel som jag förnimmer ibland och har två små troll från skogen i min soffa och en beige älva med trollsländevingar som vill hålla mig sällskap under vinterhalvåret varje år och sedan är hon ute när det blivit varmare ute och hela sommarn! 🧚‍♀️🧚‍♂️

P.O
2020-03-13 07:16
#4

Är kristen häxa antikrist!? 🤔

fungi
2020-04-07 14:16
#5

Biblen och psalmer är används i folk magi i princip varenda land, system och kultur i västvärlden; trolldom, slavisk + balkan folk magi, root work, katolsk folk magi, hoodoo etc. Det har använts sedan kristendomen introducerats. Och nej, man behöver inte exklusivt vara kristen för att använda sig utav teknikerna, eller för att arbeta med helgon + änglar (jag jobbar aktivt och har en relation med St Mikael men är inte exklusivt kristen till exempel), men att erkänna att YHWH finns och respektera systemet är ett krav för att förstå det i helhet. Key of Solomon och det magiska systemet som Kung Solomon fick av Gud är ett exempel på en av dom mest inflytelserika grimoires vi har idag. Också de 6:e och 7:e Mose böckerna är fyllda av magi som Moses sägs ha använt sig av, och fått av gud.

Kristna häxor/magiker tror att gud är högst av alla, definitivt, men jag  tror att resten av oss som praktiserar mer eller mindre vet att den kristna guden finns, lika klart som Hekate eller Melusine finns, men han är långt ifrån den enda som finns. Han är en av många och hans system är ett av ett antal (dock har kristendomen varit väldigt inflytelserik i dagens folk magi, det går inte att komma undan) 

"One hand in heaven, one hand in hell" är ett välkänt uttryck och jag tycker att det är värt att citera  igen.

fungi
2020-04-07 14:20
#6

Här är också ett mycket intressant utdrag jag nyligen läste:

“Erik Johan Prytz, a Swedish vicar in the diocese of Linköping, extraordinarily interested in the sin of illicit sorcery, extensively examined the connection between fallen angels and nature spirits in his handwritten work from 1632, the Magia Incantatrix. Prytz complains that people frequently strike deals with nature spirits, such as forest nymphs and water spirits, and even the Devil himself, in order to learn sorcery, secure advantages in hunting and fishing, or to gain general luck. He is not referring to abstract demonological doctrines in this discussion, but states that the said knowledge has been acquired through actual ‘daily experience’ in his own parish. Individuals making pacts with or engaging in sexual intercourse with nature spirits, for example, may become unnaturally successful. According to the vicar, all this is abominable since it hurts and perverts the natural order of God’s creation. Furthermore, deals with nature spirits were generally perceived as diabolical pacts by theologians. Prytz explicitly asserts that in truth the forest nymph and similar female beings are succubae, while male nature spirits are incubi. Hence, those spirits are nothing but demons; fallen angels that had taken refuge in the wilderness after being thrown down into ‘the darkness of the world'—into lakes, streamers, woods, mountains, and so on—together with Lucifer himself.”

— Mikael Häll - ‘It is better to believe in the Devil’: Conceptions of Satanists and Sympathies for the Devil in early modern Sweden

Annons:
Upp till toppen
Annons: