Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 714 ggr
Manutar
12/22/19, 11:08 AM

Vintersolståndet

Vintersolståndets tid är den mörkaste tiden här i norr. I Finland kalls de tre dagarna efter solståndet för "Näste-dagar" ( pesäpäivät, egen översättning :) ), då solen vilar i sitt näste inuti berget, för att stiga igen den 25. Dec. Detta är ett fenomen som kan ses vid horisonten; solen ligger väldigt lågt dessa dagar och sen ser man tydligt hur den stiger högre. Hur är det i den svenska traditionen/ din tradition, finns det nåt liknande?

Annons:
dennas
12/22/19, 1:13 PM
#1

Vad vackert det låter! Här nere i Småland känner jag inte till nåt liknande. Hur högt upp i Finland finns den här traditionen, eller är den i hela Finland?

Pyttelite
12/22/19, 1:54 PM
#2

Det är intressant och rörigt. Luciafirandet sägs vara en del av firandet av vintersolståndet. I och med att man ändrade i kalendern låg Luciadagen närmare än i dag. Även midvinterblot och Jul sägs ha kunnat vara kring årets längsta dag. Intressant att även kolla bland sägner och folksagor för att förstå de svenska traditionerna. https://svenskahogtider.com/tag/vintersolstandet/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


NiklasTyreso
12/22/19, 8:54 PM
#3

Den kristna julen börjar 25e i hela världen, utom i norden där hedningarna hade för vana att fira hednisk Jul flera dagar tidigare. Fram till för ca 100 år sedan förekom att julmarknader påbörjades 22/12 och att julefriden utlystes då. Det är ett arv från hednatiden när blot, ting och marknader genomfördes samtidigt med utlysning av tings- och blotfrid. I Svensk folktro drar Oden (eller djävulen) under hösten runt med olika onda väsen som gör att naturen dör. Det kulminerar under årets längsta natt med "Odens vilda jakt" när Oden drar runt med de dödas andar. Man gör bäst i att hålla sig inne den natten (den natt som just passerat) för stöter man på någon av de dödas andar denna natt rinner livskraften ur en och man dör det kommande året. Meeen… Den enda gång jag sett ett verkligt spöke var en midvintersolståndsnatt för 5 eller 6 år sedan. Jag vaknade och var på väg upp på toa när jag såg att det satt en tant i fåtöljen i vardagsrummet! Datorn var påslagen så skärmljuset gav lite ljus. Jag gick in och ställde mig bredvid fåtöljen och observerade tanten som var halvgenomskinlig. Hon tittade rakt fram mot datorn och satt och rullade tummarna med händerna i knät. Jag vågade inte tilltala henne, men stod nog minst 20 sekunder och observerade den spöktanten innan hon upplöstes i luften. Efteråt har jag förstått att hon liknade en förmoder som avled ca 10 år innan jag föddes. Jag dog inte det kommande året, så hon var helt klart välvillig. Jag är glad för besöket. Tack Signe!

Upp till toppen
Annons: