Annons:
Etikettdrömmar-och-drömtydning
Läst 846 ggr
Lefrukt
11/3/19, 12:57 PM

Styrda drömmar/utanför kroppen-upplevelser/trans

Hej! Jag har så länge jag kan minnas lidit av sömnparalys. Först under tonåren lärde jag mig utnyttja det till att ”lämna kroppen” dvs styra mina drömmar. Även att ta mig in i den sinnesstämningen(obs jag har verkligen inte full kontroll alltid). Eftersom det till större delen är ens undermedvetna som styr då stannade jag oftast i ”rummet” och drömde fram sex eller så lämnade jag ”rummet” och flög runt i omgivningarna som för mig ser ut lite som omvärlden gör nu men skevare. Jag kan fortfarande göra detta men gör det sällan. Jag är över 30 nu med barn så inte så mycket tid över att ligga å drömma dagtid och det funkar aldrig under nattsömn för mig. Nu kom jag över en text om häxtro förr i tiden och att förmågan att påverka sina drömmar kanske kan ha tolkats som förflytta sig genom världar. Är det någon påläst här som har mer information om detta? Jag har aldrig ansett mig ha någon kraft eller kopplat det till att det skulle ha med någon magi att göra utan det har mer varit en ball grej att kunna styra sitt undermedvetna(till en viss del, det blir inte alltid som man tänkt sig). Jag är tacksam för alla möjliga texter eller tankar om detta.

Annons:
JRSN
11/4/19, 9:50 PM
#1

#0 Det finns en tråd om UKU och sömnparalys här. 🙂

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Huygens
11/12/19, 11:05 AM
#2

Man kan ställa frågor i klardrömmen, men bör ha tänkt ut frågorna i förväg. Man är inte alltid så klar som man tror och kan ha svårt pricka rätt.

Man kan fråga vem som styr drömmen och vem som skapat drömvärlden. Man kan fråga vad är verkligheten och vad är jag. Man kan fråga om man kan förflytta sej ur drömvärlden och vidare i verkligheten.

Lefrukt
11/13/19, 10:04 PM
#3

Tack! Oftast är det inte drömmar utan som att jag är kvar i rummet men lämnar kroppen. Som att jag är i ett tillstånd mellan sömn och vaket, men avsolut vid medvetande. Ibland ”flyger” jag ut genom fönstret eller bara går runt i lägenheten(som också är som en plats mellan drömvärld och fysisk värld, svårt att förklara, men det är alltid jag som styr vad jag gör. Det är aldrig någon annan jag kan se där. Jag får inte den känslan av att något vill mig illa som vissa får vid sömnparalys. Jag undrar mest om det finns böcker eller skrivna texter om fenomenet.

Huygens
11/13/19, 10:48 PM
#4

Böcker finns det, mest på engelska. Då ges förkortningen OBE, Out-of-Body-Experience. Jag är dock lite tveksam till böcker, har inte själv fått så många svar som är vettiga. Men leta på nätet går ju.

Lefrukt
11/14/19, 7:41 AM
#5

Det är ett enormt ämne, med allt från vetenskapliga förklaringar till kopplingar till shamanism, maror, berättelser om häxor som lämnar kroppen för att möta andra osv. Vad jag är mest intresserad av är den historiska aspekten av det hela. Hur har fenomenet uppfattats av olika folk genom tiderna. Finns det t ex bra böcker och texter om detta? Jag gillar att samla på mig information och mitt favoritämne är just naturreligioner, förkristna traditioner och alternativ tro. Så jag tänkte att jag skulle kolla här om någon snubblat över en koppling till just häxor, men allt är av intresse :)

Upp till toppen
Annons: