Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1187 ggr
[Arvid Baastad]
2019-07-18 21:28

Svart Magi?

Jag vet att svart magi ofta slår tillbaka på sig själv. Som Wiccans regde så står det att det man sänder ut kommer tillbaka trefalt. Men finns det ett sätt att gå runt detta? Bara rent hypotetiskt!

Annons:
[TheSquirrel]
2019-07-18 21:38
#1

Ang Wicca så är det väl som inom de flesta religioner, att man ska inte skada andra. För att få folk att inte använda magi för att skada andra avskräcks dem med att det kommer slå tillbaka på en själv. Jag tror det mest handlar om ens personliga sätt att förhålla sig till sk svart magi. Om man vill någon ont och gör magi för att skada personen och sedan går runt och är rädd att man ska få ont tillbaka så kommer man tolka minsta lilla sak som går fel till att det är magin som slår tillbaka. Sen tänker jag också att det är lika illa att försöka skada någon genom magi som att göra det rent fysiskt. Om du inte skulle sticka en kniv i en person du ogillar så skulle du inte heller skicka magi som skadar personen. Om du inte har något emot båda, ja då har man nog nått en gräns där man är redo att ta vilka riskert som helst och då är man nog inte orolig över vad konsekvenserna kan bli. Så svart och vit magi är egentligen bara något man har hittat på för att sätta gränser på vad som uppfattas som ok och inte, precis som gott och ont.

[stass]
2019-07-18 23:43
#2

Det är din etiska och moraliska kompass som styr. Är du däremot wiccan (vilket inte alla är) är det upp till dig hur du lever utefter religionens riktlinjer.

skogsbergs-anna
2019-07-19 08:53
#3

Hur definierar man svart magi? Hur förhåller man sig till elaka människor i vanliga fall? Jag är visserligen inte wicca, kallar mig sällan för häxa heller men om en situation kräver ett visst handlande och jag inte finner en annan utväg drar jag mig inte för nåt. Vad svart magi innebär har skiftat genom åren. När kyrkan bestämde allt, var all magi utanför kyrkan svart magi. Fortfarande hänger svart magi ihop med vad kristendomen säger. En del tycker tex att jobba med demoner är svart magi, men den teorin håller i så fall bara om man ser på demonerna från ett kristet perspektiv.

Gör hellre fel än inget alls.

[Arvid Baastad]
2019-07-21 00:10
#4

Det jag vill åstadkomma är att jag vill förtrolla en person så att den lämnar mig i fred. Jag har haft många problem med han och min son är mobbad, så jag försöker att få dem att lämna oss i fred helt enkelt!

[Arvid Baastad]
2019-07-21 00:12
#5

Jag vet inte om det räknas som svart magi men tekniskt sätt så manipulerar man ju någon att lämna än i fred!

dennas
2019-07-21 16:45
#6

Känns som en omväg att förtrolla en annan person. Dessutom verkar du ha tvivel kring hur det ska påverka dej själv. Varför inte använda en skyddsamulett eller göra ett skydd kring dej själv och din son? Finns ganska mycket beskrivet om du söker på forumet…

Annons:
Mortiscia
2019-07-22 09:41
#7

1) Jag har ingen som helst erfarenhet av att magi i någon form slår tillbaka trefalt, jag anser att det är en enda stor myt.

2) Jag använder mer än gärna s.k. svart magi om det tjänar mina syften. Tekniskt sett kan allt som inte tjänar ett gott syfte (skydd, kärlek, healing etc) kallas svart magi, så det är redan en stor gråzon däromkring också.

3) Har du provat mer konventionella metoder gentemot de personer som attackerar er? Det första ni ska göra är att tala med skolan, om sonen är i sådan ålder. Annars skulle jag rekommendera att blockera dessa individer på alla sociala media, på era telefoner mm. Om det är av sådant omfång att det kan kallas rena trakasserier så kan man alltid polisanmäla.

[stass]
2019-07-22 23:31
#8

#4 all magi är manipulation

[stass]
2019-07-22 23:31
#9

#4 all magi är manipulation

[stass]
2019-07-22 23:31
#10

#4 all magi är manipulation

[stass]
2019-07-22 23:34
#11

Har ingen aning hur det blev tredubbelt, vill moderatorn radera?

Upp till toppen
Annons: