Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 874 ggr
Mortricia
6/13/19, 8:44 AM

Varsel, Korpen som budbärare, prekognitiva och andliga drömmar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Finns det andra här som har någon slags erfarenhet av korpar? Jag vet vad de innebär för mig, men intresserad av att höra andras erfarenheter kring dessa mystiska fåglar. Och finns det fler som upplever sanndrömmar? Jag har haft flera som i sig inte alltid är så stora och viktiga men som stämt, ibland ganska banala saker, men ändå specifika. Undrar också om fler har talat språk i drömmar som de inte kan tala i vaket tillstånd (mer än några enstaka ord) Har också drömt att jag svävar bland stjärnor och är fullkomligt viktlös, känslan är fantastiskt befriande och jag känner mig hemma på något vis.

Annons:
NiklasTyreso
6/17/19, 11:39 PM
#1

Att starta en tråd med många olika frågor är svårt. Jag väljer att skriva om korpar. Korpar är både asätare och rovfåglar. De lever i par och håller god uppsikt över området de lever i, kanske för att hitta föda. I nordisk mytologi hade Oden två korpar som flög ut över världarna och berättade för honom om vad som hände. De hette Hugin och Munin som vissa menar betyder tanke och känsla. Uttrycket "hugade spekulanter" och "glad i hågen" antyder att Hugin har med känsla och motivation att göra. Munin tror jag har med det munnen gör, talar, och talet är det samma som att tänka högt. Korparnas uppgift skulle alltså kunna vara att berätta vad folk tänker göra och motiven/känslan som driver utvecklingen. Korpen kopplas därför till visdom och insikt. Under hednisk tid hade man magiska föreställningar om livskraften i människans blod som kunde bota sjukdom och ge livskraft. Eftersom korpar åt av de dödas kroppar på slagfälltet fick de i sig människoblod, och kunde därför besitta övernaturlig kunskap om livets krafter. I bibeln är korpen en rituellt oren fågel, för den äter as. Men trots detta står i Jobs bok att Gud har omsorg även om korpens ungar, vilket kan tolkas som att Gud har omsorg även om människor som lever "orent". I ett annat ställe i bibeln flyr en profet för sitt liv ut i öknen och 2 korpar kommer varje dag med mat till honom. Korpen kopplas alltså till kärleksfull omsorg.

Upp till toppen
Annons: