Annons:
Etikettoff-topic
Läst 804 ggr
KatherinaPetrova
2019-05-07 20:38

Häxors regler?

Hejsan! (jag vet inte riktigt vilken katergori detta ingår i, så jag lägger det i OFF TOPIC, och jag vet inte riktigt de svenska orden för vissa saker så jag fet markerar dem. )

Nu på senare tid så dog min Farmor och min far har rensat ut hennes bostad, som är mitt ute is skogen, och han har hittat ett par riktigt stora Grimoiers/spell books/Book of shadows ( I think you get my point) . 

min far skickade dessa böcker till mig här i kina och jag har suttit och försökt tyda alla hennes böcker i flera dagar, eftersom att de är på Latin, skrivet i nordiska runor. Detta är verkligen ett försök att få människor att låta bli dem, och jag respekterar det. 

Dock, jag kan läsa flytande runskrift och latin, eftersom att min farmor lrde mig det, så det har inte varit så svårt att tyda hennes GM/BOS, och jag läste lite intressanta saker faktiskt. Saker jag inte riktigt har  tänkt på tidigare, till exempel:  Vampyrer, Varulvar, Hybrider, Demoner, olika typer av häxor och ritualer. 

6 GM är min farmors, och några andra är från 1800 och 1700 talet, så jag gissar på att det är mina släktingars böcker ( min fader betalade 2500sek för shipping av dessa böcker, så ni kanske kan första att det är många och tunga böcker. 

Men nu till mina frågor: 

  1. Är det normalt att Häxor nämner att de inte gör "business"  med de kalla och döda? (vampyrer. existerar de på riktigt?) 

  2. Hur många olika typer av häxor/häxkrafter finns det? Svart, Vit, Demonisk etc? (Jag skulle vilja veta skillnaden mellan de olika typerna av häxor/häxkrafter)  

  3. Är det vanligt att häxor gör "Channeling" från deras förfäder?
    Till exempel, Mitt familje namn är ifrån ett långt släkte av Häxor och det har varit många häxbränningar. Enligt vår familje historia så brändes över 100 häxor på ett ställe i Rumänien och de flesta var från Petrová släktet, både män och kvinnor. Många i min familj reser till detta ställe för att göra "channeling" av våra förfäder( som var häxor) vid fullmåne för att kunna utföra ritualer med mera. 

  4. Vilka är de mest normala "spells" som häxor brukar göra? (eftersom att jag har hittat en hel del konstiga saker i hennes GM/BOS's.)

Jag tänkte börja med dessa frågor och se om jag kan få några svar.

Sincerely Your

Katherina Petrová Salvatore

Annons:
[TheSquirrel]
2019-05-08 21:19
#1

Jag pratar inte högt om allt jag pysslar med inom häxkonst. Det är inte alla som uppskattar att man inte bara gör snälla och fluffiga saker. Så ja, det kan jag förstå om hon höll tyst om en del. 

Det finns nog inga helt strikta linjer eller typer när det gäller häxor. Vissa följer regler som finns skrivna, typ wicca som väl räknas som en religion, medan andra helt enkelt gör det som känns bra för dem själva utan att man kan sätta ett namn på vilken typ av häxa de är. Vissa sysslar bara med "vit magi", snäll magi och tror på att man få tillbaka det man gör mot andra. Andra har inte samma gränser för vad som är gott eller ont. 

Om det finns häxor bakåt i familjeledet så kan jag verkligen förstå ett intresse av att försöka få kontakt med dem på andra sidan! Jag tror det är ganska vanligt med försök att nå sina förfäder eller nära och kära som har gått bort. Eller andra typer av andar. 

Vad det gäller trollformler så vet jag inte vad som är vanligt egentligen. Det är nog lite personlig preferens och vad man har användning för i livet. Jag tycker om sådant som håller folk borta och olika typer av beskydd för hemmet, eller att vända andras elakhet tillbaka till dem själva. Gissar att det är vanligt att vilja dra till sig lycka, pengar och kärlek. En trollformel för mig kan vara olika torkade växdelar och kristaller som jag lägger i en burk eller flaska medan jag tänker på det jag vill åstadkomma, medan andra skriver långa ramsor som de uttalar högt. Jag är ofta spontan och kan göra en trollformel lite när som helst utan någon större planering innan. Andra kanske går efter månens fas och planerar in sina ritualer som kan vara både långa och avancerade.  

Hoppas du får fler svar på dina frågor för jag känner att det blev lite luddigt från mig. 😂

NiklasTyreso
2019-05-10 23:39
#2

Min spontana tanke är att du ska följa din släkts tradition, istället för att fråga om vad som är normalt. Katerina, jag missförstår nog, men menar du att dina Rumänska förfäder som höll på med häxkonst i Rumänien skrev med nordiska Runor!!? Konstigt! Jo, det händer nog att häxor, precis som medium, kontaktar eller kontaktas av dödas andar, även släktingars. Ofta är det bara kärleksfullt men ibland kan det röra undervisning oxå.

Sommarek
2019-05-22 19:06
#3

Vad som är "normalt" är lite svårt att svara på, det är lite som att fråga om det är normalt att ha svarta strumpor. Tja, för somliga är det det, medan andra föredrar vita eller att gå barfota. Det finns liksom inte något konglomerat av häxor som bestämmer hur man är eller vad man gör (inte ens på den här sidan råder det samma åsikter om vad en häxa är). Det finns häxor som talar med de döda, och häxor som inte gör det. Däremot tror jag inte de flesta skiljer på "svart" och "vit" magi (ett begrepp som tyvärr är ganska kolonial-rasistiskt i sig själv), utan magi bara är. Det är vad vi gör med den som eventuellt kan värderas, men liksom vatten eller eld är den varken ond eller god (vatten kan ge liv men också dränka; eld kan värma men också döda).
 
Däremot så verkar det som att din farmor velat att du ska kunna läsa det hon skrivit, eftersom hon lärt dig språken hon använder, och det är ett stort förtroende.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: