Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1063 ggr
virkaduggla
4/9/19, 12:49 PM

"Få tillbaka trefaldigt" - tankar?

När jag var liten och kollade på The Craft hakade jag upp mig på det här med "The Threefold Law" som de pratar om, att de får tillbaka trefaldigt. Så om de förhäxar något drabbas de själva gånger tre, i princip. Jag har aldrig undrat var det kommer ifrån, och om det är på riktigt. Hur vågar man i så fall utföra någon slags magi om man alltid drabbas av det gånger tre? Hur tänker ni kring detta?

Annons:
[rumelle]
4/9/19, 3:43 PM
#1

Det är väl mest en Wicca-grej tror jag, alltså religionsrelaterat. Lite som att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Personligen tycker jag det är bullshit och har aldrig sett något bevis på att magi skulle fungera på det sättet.

Sommarek
4/9/19, 4:49 PM
#2

Det kommer från "The Wiccan Rede": 

"Ever mind the Rule of Three: what ye send out comes back to thee", som skrevs av Doreen Valiente, alltså en människa. Så även om det hänger ihop med en religion så är det inget gudomligt påbud eller så, och jag tror inte författaren menade det så bokstavligt. Jag tolkar det själv som att man ska tänka efter före, bara. Hade det varit så som många verkar tro så hade jag ju kunnat ge bort en tusenlapp om dagen och fått tre tusen tillbaka varje gång, och det är ju bara fånigt; så funkar inte världen.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Onn
4/12/19, 10:46 PM
#3

Det här med "trefaldighetslagen" är ju ganska omtvistat även inom wicca, och det finns många wiccaner som inte alls bryr sig om den. Själv tycker jag att man kan se den som en påminnelse om att det man gör kan få större konsekvenser än väntat, särskilt då när det gäller magi, och att man därför ska tänka efter ordentligt innan man handlar. Men det handlar då inte om någon sorts naturlag, utan snarare en etisk minnesregel.

Den "långa version" av The Wiccan Rede som nämner "trefaldighetslagen" skrevs inte av Doreen Valiente, utan antagligen av Lady Gwen Thompson på 1970-talet. Valiente verkade faktiskt tycka att den var ganska fånig, och sa i själva verket: ”Another teaching of Gerald's which I have come to question is the belief known popularly as "the Law of Three". This tells us that whatever you send out in witchcraft you get back threefold, for good or ill. Well, I don't believe it! Why should we believe that there is a special Law of Karma that applies only to witches?”

Du kan läsa lite mer om "trefaldighetslagen" och wiccansk etik i allmänhet här.

Sommarek
4/13/19, 6:05 PM
#4

#3 Vet vi att det var Thompson, jag trodde det var ganska omdiskuterat? Alla de versioner av "Rådet" jag har sett som sägs vara Valientes nämner "the law of three" etc.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Onn
4/13/19, 7:25 PM
#5

Jag tror det är ganska etablerat - när  Lady Gwen Thompson (Phyllis Thompson) började sprida sin "Rede of the Wiccae" (från 1969 och framåt, och då framför allt i Green Egg 1975) hävdade hon i och för sig att hon hade fått den från äldre källor - en väletablerad wiccansk tradition det också, förstås :) - men mycket tyder på att hon åtminstone skrev delar av den själv.

Doreen Valiente skrev en helt annan text med titeln "The Witches Creed" som inte innehåller ett ord om trefaldighet - den finns med på hennes officiella sida här.

Onn
4/13/19, 7:28 PM
#6

För en utförlig genomgång av den wiccanska etikens historia och utveckling kan jag för övrigt varmt rekommendera John Coughlins sida.

Annons:
Sommarek
4/15/19, 10:40 AM
#7

#5 Jag har aldrig sett att det skulle vara etablerat, snarare tvärtom - att man helt saknar bevis för det. 

"Although Thompson wrote that this version of the Rede was in its original form, this declaration is disputed for several reasons, but primarily as the language of the poem refers to Wiccan concepts that are not known to have existed in her grandmother's lifetime. It is sometimes ascribed to Thompson herself. Mathiesen and Theitic concluded that 18 to 20 of the verses are lore which would be common to the area of rural 17th to 19th century New England and compiled by the hand of someone who would have been born no later that the late 19th century, and that at least six of the verses which are deemed “The Wiccan Verses” were compiled and added by a second and later hand."

Det kan vara så att jag tänker omvänt (hjärnan funkar inte alltid som den ska) - vad det inte Valiente som faktiskt antog att "trefaldighetslagen" var ett påhitt? Men oavsett vilket, så är det fortfarande ett mänskligt påhitt, och man kan tolka det som man vill - eller helt strunta i det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Onn
4/17/19, 7:29 PM
#8

Det där citatet (från Wikipediaartikeln om Thompson antar jag?) fastslår ju just att det är osannolikt att hon faktiskt ärvt dikten från sin farmor, åtminstone i sin helhet: "… Wiccan concepts that are not known to have existed in her grandmother's lifetimeand that at least six of the verses which are deemed “The Wiccan Verses” were compiled and added by a second and later hand."

Alltså, vi kan förstås inte veta säkert, men det verkar osannolikt att den "längre versionen" av Rådet - som Thompson hävdade - faktiskt var ett arv från hennes farmor, från en hemlig äldre häxkonsttradition utan koppling till wicca, eftersom flera element av den kan härledas just till wiccanska begrepp som fanns tillgängliga under den tid då hon publicerade sin vers. Stycket "Family" i den citerade artikeln säger en del om det.

Nu letar vi ju oss iväg allt längre från ursprungsämnet, men det jag framför allt ville klarlägga med mitt tidigare inlägg var att den "långa version" av Rådet som du citerade tidigare inte skrevs av Valiente, som i själva verket skrev "The Witches Creed" - även om dessa ofta brukar blandas ihop. Däremot antas Valiente ha skrivit själva Rådet, alltså: "Eight words the Wiccan Rede fulfil - An' it harm none, do what ye will", eftersom det först presenterades av henne under ett föredrag 1964. Antagligen är det väl därför många också har fått för sig att hon skrev den "långa versionen".

"Trefaldighetslagen" har ju onekligen länge varit en (omtvistad) del av både den gardnerianska och andra wiccanska traditioner, och du har rätt i att Valiente är en av de personer som ifrågasatt den. Därför vore det ju också ännu konstigare om hon alltså skulle ha använt den i något hon själv skrivit. :) John Coughlin har som sagt gjort ett väldigt grundligt jobb med att forska närmare i allt det här - ta gärna en titt på just det här stycket om Gardners relation till begreppet.

Sommarek
4/18/19, 6:10 PM
#9

Det var ett väldigt långt inlägg för att påpeka att du hade rätt när jag redan skrivit det. Poängen var ändå att det är ett mänskligt påfund, och man kan ta det till sig eller låta bli.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Onn
4/18/19, 9:24 PM
#10

Ah, då missförstod jag dig när jag läste "snarare tvärtom" som en invändning mot det jag skrev. I övrigt tänker jag att det var ungefär så långt som det behövde vara för att reda ut omständigheterna kring det hela. Glad

Sommarek
4/22/19, 8:24 PM
#11

Nej, jag tror vi är överrens.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: