Annons:
Etikettoff-topic
Läst 791 ggr
Inferna
2019-04-02 19:04

Den "nya vågen" av häxor/wiccaner i populärkultur

Hejsan på er!

Jag är en användare som följt Häx- och Wiccaforumet under ett par år. Har funnit det väldigt intressant och givande, dels för att jag studerar religionsvetenskap men också för att jag kommit att finna ett personligt intresse i häxor och Wicca. Nu skriver jag en c-uppsats om häx- och wiccainspirerad populärkultur och skulle vilja be er om en stor tjänst.  Det min c-uppsats kommer fokusera på är den nya vågen med tv-serier och vill då ha er åsikt som praktiserande häxor och wiccaner.  Det jag valt att benämna som en ny våg är bland annat serierna Salem, American Horror Story säsong 3, Good Witch och Chilling Adventures of Sabrina.

Så min frågor är vad ni känner om ovan nämnda exempel på tv-serier, är det positivt eller negativt med populariseringen och exponeringen? Och förändras/påverkas/inspireras er egen utövning av seriernas innehåll?

Alla åsikter är av värde för min undersökning och uppskattas oändligt! Tack på förhand.

Annons:
skogsbergs-anna
2019-04-08 21:21
#1

Det är ju underhållning och kanske ska ses som just underhållning. Sen är det väl svårt att visa de mindre smickrande saker som häxor kan göra. Det ska ju vara lätt för publiken att ta till sig. Dessutom är det nog olika på olika häxor/trollkunniga. Jag känner igen mig i mycket i "Trollskott" och någon annan i "Sabrina".

Gör hellre fel än inget alls.

NiklasTyreso
2019-04-09 23:04
#2

I populärkulturen finns även massor med ungdomsböcker med häxtema. Min dotter i nedre tonåren läser flera olika magiska fiction serier från Storbritannien. När hon berättat om innehållet har jag förvånas över att en hel del av böckernas magiska fiction innehåll har paralleller i Svensk folktro och nordisk mytologi. Jag antar att vi delat mycket trosföreställningar i norden och Storbritannien, även om myterna och högtidernas namn ofta är olika.

Inferna
2019-04-16 00:31
#3

#1 Finns det något som är problematiskt med att det porträtteras på ett visst sätt i serierna, att skaparna fokuserar för mycket på det som är effektfullt?
Intressant att du känner igen dig i karaktärerna. Tror du att det skulle kunna vara en anledning till att vissa söker sig till häxkonst?

#2 Ja, finns verkligen en mängd med olika populärkulturella uttryck med häx/wiccatema. Har uppmärksammat att det finns en hel del i de tv-serier jag kollat på som har koppling till folktro och nordisk mytologi vilket är väldigt spännande och kul med tanke på igenkänningsfaktorn.

Upp till toppen
Annons: