Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1012 ggr
keewee90
2019-03-21 16:18

Odla i lägenheten

Jag tänkte lägga en beställning på frön. Vad för frön bör jag så och kan jag ha dem inomhus? (Har hittat Salvia apiana tänker annat jag behöver). Puss och kram

Annons:
NiklasTyreso
2019-03-21 18:38
#1

Ashwagandha är ok innomhus, men den släpper löven på vintern och sedan kommer nya. Ingefära funkar inne. Plantera rot. Kryddkarlbergare trivs inne t o m i norrfönster. Man förökar med stickling. Aloe Vera från stickling eller delad planta är bra inne. På balkong finns ännu större möjligheter för vissa växter vill ha uv-ljus från solen.

Manutar
2019-03-22 05:27
#2

Vad för plantor är du intresserad av? Det finns ju miljoner olika plantor och minst lika många åsikter om dom, så det är lite svårt att räkna upp vad du "bör odla". :) Kanske du kan börja med att läsa på om olika växter och sen bestämma dig för vilka du vill prova på.

keewee90
2019-03-23 07:31
#3

#1 tack. Har alovera Redan . Hur får jag tag på sticklingar? #2 mest salvia apiana. Mint. Och sådant. Jag vet inte riktigt men tänker basic mest.

NiklasTyreso
2019-03-23 19:26
#4

Sticklingar kan man ibland köpa på trädgårds- och odlingsmässor eller av folk i olika odlingsföreningar. I min stad är det en trädgårdsdag varje augusti där privatpersoner hyr bord och säljer av sina egna hem- odlade plantor. Växtfirmor och växtvaruhus har oxå ofta sticklingar men oftast inte av sällsynta sorter.

keewee90
2019-03-26 10:50
#5

Härligt. Jag får leta lite. Tack!!

Upp till toppen
Annons: