Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1613 ggr
skogsbergs-anna
2018-12-08 11:17

Behöver man skydda sig?

Det talas ofta om att man ska skydda sig, öva på skyddsformler/spells osv. Men behövs det verkligen? Luras vi inte att tro att allt runt om oss är farligt i onödan? Kan upplevelser gå förlorade om man har skydd/för starkt skydd? Jag är slarvig när det kommer till skydd men gör cirkeln ibland när jag reser, kommunicerar eller jobbar med väsen eller dyl mest för att stänga ute andra, eftersom de jag jobbar/kommunicerar med finns runt mig ändå för det mesta. Hur tänker ni?

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
Huygens
2018-12-08 12:07
#1

Min personliga åsikt är att skydd drar till sej angripare. Om man "skyddar sej", går man i ett slags (ängslig?) försvarsställning och det drar till sej angripare och ev varelser som får näring av våra rädslor. Jag har upplevt att det känts bättre att vara "genomskinlig" och låta saker och varelser passera igenom mej, fast det är ju min personliga upplevelse.

Sommarek
2018-12-08 15:17
#2

Jag litar på magkänslan. Känns något fel, eller om jag vill göra något där bara "VIPs" får vara med, så använder jag skydd (det där lät ju som något helt annat, ha ha), men annars behövs det inte. 

#1 Men gäller det allt? Då borde ju bilbälte dra till sig bilolyckor också, och antivirusprogram virus, tänker jag? Jag ser inget problem med att skydda sig, även om det såklart borde vara med måtta.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Huygens
2018-12-08 16:13
#3

Jag avser ickefysiska sammanhang.

NiklasTyreso
2018-12-08 19:45
#4

Jag följer den svenska folktron som den var i slutet av 1800-talet med både magiska väsen och skydd ex stål, knivar, nålar, växter som skydd från den hedniska delen av folktron och skydd från kristendomens tio budord. I den svenska traditionen är det inte någon motsats att tro på hedniska väsen och en monoteistisk gudars gud över de andra gudarna. Skydd kan hämtas från båda delarna av traditionen, både från den hedniska delen av traditionen och den kristna.

Sommarek
2018-12-10 11:20
#5

#3 De är samma, för min del. En del av världen är inte avskärmad från den andra.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Noctis
2019-01-13 00:10
#6

Jag brukar säga att det är känslan som avgör om man är skyddad eller inte.  Skyddar man sig för att man är rädd… ja då är det ju den tonen man håller (som attraherar likasinnade energier). Men om man håller en positiv ton och vetskap om att endast likasinnade energier kan komma nära så är det lättare att vara i en kärleksfull bubbla ^^ . Personligen brukar jag dagligen köra ett mantra om att mitt hem är renat, att min egen sfär är renat och endast tillåter kärleksfulla väsen i närheten.

Annons:
dennas
2019-01-13 17:07
#7

Tänker att det kan ha att göra med hur "riskfyllt" arbete man utför, och kanske vilken miljö man befinner sej i. Bor jag ensam långt ute på landet behöver jag kanske inte låsa min bil, men i innerstan skulle jag inte låta bli. Man kan ju låta bli att skydda sej av olika skäl; självförtroende, tillit, styrka, dumhet, naivitet, hybris…" (Sen är ju frågan om man väljer rätt skydd, men det är i så fall en annan diskussion.)

Joggan
2019-01-13 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vissa vet hur man gör!

Draja Mickaharic  106 år gammal!

https://en.wikipedia.org/wiki/Draja_Mickaharic

dennas
2019-01-14 19:20
#9

#8

Brukar du praktisera detta själv? Det låter för mej som ett slags "vardagsskydd", tänker du att det även  går att använda i magiska sammanhang?

NiklasTyreso
2019-01-16 00:09
#10

Ja, jag gör sådant "vardagsskydd" när jag vill ha lugn och ro, men nästan alltid när jag ska sova. För några nätter sedan glömde jag men blev påmind om det när det började knacka i sänggaveln vid huvudet när jag hade släckt. Vill andar komma på besök får de göra det på dagtid.

Bappho
2019-03-07 13:43
#11

#8 Appropå Draja. Vet att jag rekommenderat honom gång på gång men sedan jag såg honom använda ordet "rapugees" på facebook så har jag omvärderat honom och tänkt att han kanske ändå inte är supersmart och intelligent i alla lägen. Och är han verkligen 106? Läser just hans bok Immortality.. 😉😃

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2019-03-07 13:52
#12

När det kommer till skydd så är jag allmänt slarvig och ibland rent av oförsiktig. I vissa lägen har jag fått lära mig den hårda vägen att, visst, det behövs vissa förberedelser och skydd ibland, precis som man ska vara noga att rena sig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
NiklasTyreso
2019-03-08 10:28
#14

Är Draja Mickaharic ålder verifierad, eller är det bara vad som står på wikipedia? Det har under historiens lopp funnits många människor från olika andliga traditioner som hävdat att de är extremt gamla, ofta för att stärka sin image som framgångsrika helare eller naturmedicinare. I China dog naturmedicinaren och daoisten Li Ching-Yuen 1933 vid en ålder av 256 år, men han hade egenintresse i att ange hög ålder för att stärka bilden av sig själv som framgångsrik naturmedicinare och daoist. Så Draja använder ordet "rapugees"!? Det var seriöst, för Brottsförebyggande rådets statistik säger att sexbrotten i Sverige är i en stigande kurva. Nu blir 11% av alla kvinnor utsatta för sexbrotten per år. Det innebär att varje Svensk kvinna i genomsnitt kan räkna med att bli utsatt för sexbrott var 9-onde år! Draja har rätt att Sverige måste stoppa sexbrottsvågen. https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html Tyvärr hjälper det inte alltid med andliga skydd mot sexualbrott.

Bappho
2019-03-08 16:10
#15

#14 Personligen har jag svårt att känna respekt för en person som likställer alla flyktingar med sexualbrottslingar även om han kallar sig för Draja för jag upplever det korkat och ointelligent. På vilket sätt löser man problemet med sexualbrott med att använda ordet rapugees tycker du? 

#13 Joggan, Draja är litet av ett mysterium att lösa. Jag knäckte koden för ett par år sedan 😉

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Joggan
2019-03-08 22:58
#16

Jag skulle ju gärna läsa vad han skrev på Facebook men det finns ju ingen aktuell account från honom. Mycket möjligt att wiki är inte uppdaterad men han släppte i alla fall sista boken 2004 "Magical Practice: Applying Magical Training To Your Daily Life (2004)" alltså med 96 år. Respekt tycker jag!

Upp till toppen
Annons: