Magi, formler och ritualer

Behöver man skydda sig?

2018-12-08 11:17 #0 av: skogsbergs-anna

Det talas ofta om att man ska skydda sig, öva på skyddsformler/spells osv. Men behövs det verkligen? Luras vi inte att tro att allt runt om oss är farligt i onödan? Kan upplevelser gå förlorade om man har skydd/för starkt skydd?
Jag är slarvig när det kommer till skydd men gör cirkeln ibland när jag reser, kommunicerar eller jobbar med väsen eller dyl mest för att stänga ute andra, eftersom de jag jobbar/kommunicerar med finns runt mig ändå för det mesta.
Hur tänker ni?

Anmäl
2018-12-08 12:07 #1 av: Huygens

Min personliga åsikt är att skydd drar till sej angripare. Om man "skyddar sej", går man i ett slags (ängslig?) försvarsställning och det drar till sej angripare och ev varelser som får näring av våra rädslor. Jag har upplevt att det känts bättre att vara "genomskinlig" och låta saker och varelser passera igenom mej, fast det är ju min personliga upplevelse.

Anmäl
2018-12-08 15:17 #2 av: Sommarek

Jag litar på magkänslan. Känns något fel, eller om jag vill göra något där bara "VIPs" får vara med, så använder jag skydd (det där lät ju som något helt annat, ha ha), men annars behövs det inte. 

#1 Men gäller det allt? Då borde ju bilbälte dra till sig bilolyckor också, och antivirusprogram virus, tänker jag? Jag ser inget problem med att skydda sig, även om det såklart borde vara med måtta.

Anmäl
2018-12-08 16:13 #3 av: Huygens

Jag avser ickefysiska sammanhang.

Anmäl
2018-12-08 19:45 #4 av: NiklasTyreso

Jag följer den svenska folktron som den var i slutet av 1800-talet med både magiska väsen och skydd ex stål, knivar, nålar, växter som skydd från den hedniska delen av folktron och skydd från kristendomens tio budord.

I den svenska traditionen är det inte någon motsats att tro på hedniska väsen och en monoteistisk gudars gud över de andra gudarna.
Skydd kan hämtas från båda delarna av traditionen, både från den hedniska delen av traditionen och den kristna.

Anmäl
2018-12-10 11:20 #5 av: Sommarek

#3 De är samma, för min del. En del av världen är inte avskärmad från den andra.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.