Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1410 ggr
Narindil
2018-11-06 16:40

Magisk bok

Väl mött alla här!

Har en liten fråga: Om jag inte vill kalla min magiska bok för Book of Shadows eller Grimoire, vad skulle ni då kalla den??

Jag är asatroende och vill ha ett namn som reflekterar det.  Galdrabok är iofs ett bra namn, men då den ska innehålla mer än formler och runor, så passar det kanske inte.

Vad tror ni?

Ha det bäst!!

Lev livet med mycket kärlek och respekt!

Annons:
Sommarek
2018-11-06 18:47
#1

Sejdbok eller trolldomsbok, kanske?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

skogsbergs-anna
2018-11-06 19:00
#2

Kallar den för trolldomsbok, det är ju det den är.

Gör hellre fel än inget alls.

NiklasTyreso
2018-11-09 18:39
#3

När trolldomsböcker hittades på 17-1800-talen, ofta efter att någon dött, ville de efterlevande många gånger göra sig av med boken. Inte bara för att trolldom riskerar framkalla Guds vrede, utan för att boken i sig var ett levande andeväsen som man inte viłle dela sitt hem med. Det finns berättelser om hur människor eldade upp trolldomsboken till aska, men morgonen efter låg boken helt oförstörda framme på bordet i stugan. Man kan tänka ut hur man kan göra boken levande om man ex vet hur man gör en bjära eller en spiritus (eller en gudabild) till ett levande andeväsen.

[Arvid Baastad]
2019-06-06 17:22
#4

Book of shadows är ju det engelska namnet för skuggurnas bok, så kalla den de!

[TheSquirrel]
2019-06-08 20:03
#5

Anteckningsbok. Dagbok. Journal.

RosaKatten
2019-06-22 14:46
#6

Gammal tråd förvisso, men behöver du kalla den för något? Jag tänker att det är magin inuti som betyder något och sedan spelar namnet ingen roll.

Annons:
Upp till toppen
Annons: