Annons:
Etiketthistoria
Läst 1187 ggr
misswolfi66
10/9/18, 5:14 PM

Böcker sidor på nätet

Hej

Jag undrar om någon har tips på bra sidor om häxans historia där man kan läsa mer om vad häxor gjorde förr. tex vad de hade i köket, hur de tog hand om skador med avkok från tex örter. Hur de levde och vad de åt?

Annons:
Zanath
10/16/18, 11:01 AM
#1

Det finns massor med böcker på biblioteket som handlar om naturläkemedel, alltså de rena växterna som man plockar och gör dekokter och annat av. Det är ju en bra start.

Vad de annars åt är ju samma slags mat som resten av befolkningen beroende på vilken tid du är intresserad av så det kan du ju lätt få information om online. Jag skulle tro att de även hade samma slags köksinredning som vanligt folk.

Det finns säkert bra historiebeskrivningar om häxor och deras liv i böcker och även online. Mycket information borde du kunna hitta kring häxbränningar och de rättegångar som hölls förr i tiden.

NiklasTyreso
10/17/18, 11:08 PM
#2

Boken Bot och Botare i Jämtland och Härjedalen, av Hammarin, handlar om klokas användning av både växter och magi för att bota sjukdom. Den beskriver mycket om den hedniska folktron. https://www.adlibris.com/se/bok/bot-och-botare-i-jamtland-och-harjedalen-9789197896580 Så länge det funnits människor har det i alla naturreligioner (och även i större religioner) funnits folk som försökt sig på att med övernaturliga metoder skapa effekter i den synbara värden. De har alltså använt magi och går därför för häxor.

Bappho
11/4/18, 5:19 PM
#3

Hyllan etnologi på bibblan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

skogsbergs-anna
11/5/18, 8:39 PM
#4

Många bibliotek har en avdelning med lokal anknytning. Där kan man hitta böcker om kloka från ens egen bygd, offerkällor, skrock o skrönor och berättelser från byar i området.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: