Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1454 ggr
Völse
4/6/18, 12:55 PM

Trädgårdsdax

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, nu kliar det i fingrarna efter att få gräva i jorden och lorta ner sig. 😄 Är det nån som har frön eller nåt att byta? Ca 70 cm snö på gräsmattan men man kan ju börja så lite inne. Jag har frön av Hundtunga om nån är intresserad.

Annons:
NiklasTyreso
4/8/18, 1:05 AM
#1

Jag har frö av Sibirisk Hjärtstilla, som jag önskar byta mot frö av Malört. Maila mig på iFokus om det är intressant.

NiklasTyreso
4/8/18, 1:05 AM
#2
Völse
4/8/18, 8:33 AM
#3

# 1 Är det den smalbladiga hjärtstillan? Malörtsfrö har jag tyvärr inte.

Kedi99
4/8/18, 9:43 PM
#4

#1 Har en malört planta men inte frön, kanske kommer några efter blommning.

NiklasTyreso
4/8/18, 11:00 PM
#5

Smalbladig?? Det är Leonurus sibiricus, sibirisk hjärtstilla. Jag köpte frön från impecta för ett par år sedan. Plantorna blir över en meter höga och ger mycket frön om de får mogna. Vackert rosa-lila blommor. Man gör tinktur på färska hackade växtdelar under sensommaren. Dekokt på färska växt fungerar oxå under högsäsong men plantan tappar all effekt om den torkas. Därför måste man göra tinktur som går att spara. Hjärtstilla brukar beskrivas ha en effekt mot "nervöst hjärta", d v s mot mild oro och hjärtklappning. I Usa kallas hjärtstilla för Motherwort för effekten liknas vid känslan man får från en god kärleksfull mor. Jag skulle nog vilja likna effekten som växtvärldens svar på beta blockerade. Jag har sått i vår av mina egna samlade frön och fått små plantor som står på fönsterbrädan och väntar på att få flytta ut. Vissa av mina plantor ska ut på balkongen och andra ska ut i gurillaodling.

Völse
4/9/18, 10:02 AM
#6

#5 Jag har två sorter, hade för mig den högsta med smala blad var den sibiriska men jag kanske minns fel. Ska malörtsfröet vara till att så? Sett flera som sökt det på sistone.

Annons:
Bappho
4/20/18, 2:29 PM
#7

Kan ha malörtsfrö, återkommit när jag sett efter.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: