Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1651 ggr
Jina.
9/15/17, 2:33 PM

Fertilitet

Hej! Jag undrar lite om någon vet vilka örter och ritualer man kan använda sig utav om man vill öka på fertilitet hos någon?

www.mediumjina.se

Annons:
storlappen
9/15/17, 2:42 PM
#1

Om det är mannen som behöver hjälp så kan zonterapi hjälpa

Jina.
9/15/17, 3:02 PM
#2

Det är både och. Jag tänkte mer att man gör en liten kryddblandning inklusive ritual. Har gjort många tidigare, dock inte för denna anledning. :)

www.mediumjina.se

NiklasTyreso
9/15/17, 11:43 PM
#3

Fertilitet, alltså. Inte som aphrodisiaka eller potenshöjande. Mineralet Zink anses ha en positiv funktion när på spermiekvalitet anser vissa. Hagtorn stärker den normala funktionen i blodcirkulationen, vilket kan motverka erektionsproblem men då ska det tas varje dag. Återkommer om jag kommer på mer.

dennas
9/16/17, 1:45 PM
#4

I Örtmedicin rekommenderar Non Shaw att mot infertilitet hos kvinnor använda salvia, daggkåpa och ringblomma samt hos män rysk rot och sarsaparillrot. Kosten bör innehålla lite animaliskt fett och mycket färska grönsaker (men jag har hört att tomater kan ställa till det för en del). Hon säger också precis som #3 att zink är bra, och nämner att det finns i pumpafrön, adukibönor, pinjekärnor och vetegroddar. Havre menar hon också är välgörande.  Ett lite omvänt svar, men jag tänker att det ändå kanske kan var dej till hjälp!

dennas
9/16/17, 2:12 PM
#5

Jag får för mej att jag har sett eller läst att smöjning/träddragning har kunnat användas för att hjälpa ett par att få barn, men jag hittar inget som stöder det. Nån som vet? Eller så har jag väl snurrat till det igen…

Missmagi
9/17/17, 2:04 PM
#6

Jag följer

Annons:
NiklasTyreso
9/17/17, 8:19 PM
#7

Att ha svårt att få barn kan bero på massor med medicinska orsaker: Man ska inte ha haft könssjukdomar, inte ha inflammationer i de reproduktiva organen, inte ha fel bakterieflora, inte ha ett immunförsvar som stöter bort den främmande människans/fostrets celler som växer i kvinnan, inte vara överviktig, inte vara underviktig, inte vara utsatt för hormonstörande miljögifter eller plastmjukgörande kemikalier osv, mm. Vad som är er svårighet är svårt att veta. Men nu är detta ett häx-forum. Det finns säkert kvinnor här som är bättre lämpade än mig att svara, kanske med mer konkreta förslag på ritualer eller handlingar att utföra för att öka chanserna till en lyckad graviditet. Förr, när man kanske inte visste bättre, ansågs att ofruktbarhet ofta berodde på oknytt, trolldom eller att man förargat vättarna eller andra väsen. Boten blev individuell att hitta ett gott skydd mot trolldomen eller att sätt att försonas med vättarna så alla kunde vara nöjda. I boken Bot och Botare i Jämtland och Härjedalen, Lars Hammarin, sid 89, läser jag att en kur från Ragunda för att bli gravid föreskrev att man lade tre fyrväpplingar (=fyrklöver) i sprit och lät det dra i tre veckor innan man drack vätskan. (Jag skulle nog lägga till att även låta fullmånens sken skina genom vätskan innan den dricks upp). Månen kopplar jag ihop med fertilitet eftersom den rör sig cykliskt med (ungefär) samma tidsintervall som kvinnans månadscykel, så magi kopplad till månen skulle kunna övervägas. I boken Bot och Botare nämns att samerna ansåg att bästa tid för befruktning var vid fullmåne. Gråbo, Artemisia vulgaris, är den ört jag främst kopplar ihop med månen, eftersom de silvergrå delarna av bladen anses likna utseendet av månljus på bleka blad. Du kanske skulle fråga henne, Gråbo, om hur du ska göra för att bli gravid. Hon kan berätta det i drömmar. Gråbon har används som kärleksorakel och drömört. Man lade förr en bukett gråbo under kudden för att drömma om sin tillkommande, enligt Folklig Botanik av Ingvar Svanberg, sid 167. Googlar man Artemisia vulgaris och dream herb hittar man massor med sidor om hur man gör drömkuddar innehållande Gråbo. Det finns ingen vetenskaplig forskning på varför man drömmer av gråbo, men den ger massor med drömmar. Det kan jag bekräfta av egen erfarenhet. Att ha en stor bukett Gråbo hängande i sovrummet gav mig massor av drömmar och så mycket upplevelser i gränslandet mellan dröm och verklighet att jag inte längre tar in gråbo i mitt hem, för jag vill få sova på nätterna. Jag drömmer även av te på gråbo och på salva av gråbo. Gråbo har många hälsosamma medicinska effekter (om man inte är allergisk) men jag står inte ut med det intensiva drömmandet på nätterna, så jag nyttjar inte längre gråbo. Ska man fråga Gråbo om råd räcker att ha en bukett av henne hängande i sovrummet och papper och penna vid sängen för att skriva ner drömmarna/upplevelserna genast du vaknat. Den som vill bli gravid ska nog inte dricka/äta gråbo, för den har traditionellt använts för att fördriva efterbörden efter förlossningen och som menstruationsbefrämjande medel. Jag ersätter gärna gråbo som naturmedicin med malört för att de har liknande medicinska effekter, men malörten ger god sömn utan drömmar (på mig), vilket jag föredrar. Midsommar är den tid då fruksamhetens krafter är som starkast i naturen. Folklig Botanik, sid 166, återger ransakningshandlingar från Hamrånge, Gästrikland, från år 1684: ”Folket fordom haft tijdhsfördrijff och leker om Midsomars nätter med gråbo på deras hufwudh, som än är åthskillige städs i bruuk, och föregitwes skole hielpe för hufwudwärk”. Koppling mellan gråbo och fruktbarhetshögtiden vid midsommarssolståndet finns alltså. Kopplingen till månen nämns även i Folklig Botanik, på sid 168, där en slags sentenser från 1850-talet nämns, en sorts växters ordstäv till människor: ”Kallar du mig gråbo, botar jag varken kuna eller ko, men kallar du mig luna, botar jag din ko och kuna.” (Luna=månen, kuna=(troll)kona/kvinna). Kanske är min ovilja till att ha Gråbo som hjälpare att jag är en man. Hur som helst ska man nog inte dricka te på gråbo under graviditeten för den kanske driver ut mer än mens och efterbörd. Att ha henne i sovrummet räcker gott nog som drömorakel. Hoppas du kan få svar på frågan om vad du behöver göra för att bli gravid.

Sebastian
9/18/17, 9:55 AM
#8

Nu är jag helt novis på det här.. Men är inte daggkåpa fosterfördrivande? Så det vore nog bra att hålla sig borta ifrån..

dennas
9/18/17, 12:37 PM
#9

# 8 Shit pommes frites, om det är så! Ska kolla en gång till vad hon har skrivit. Fast det kan ju vara så att det skapar mottaglighet också. Återkommer. Tack Sebastian!

dennas
9/18/17, 7:09 PM
#10

#8

Bland alla örter som hon räknar upp att en kvinna bör undvika under en graviditet finns inte daggkåpan med.  Är du säker?

Hittade följande vid googling:

https://www.henriettes-herb.com/blog/ok-13-sammandrag.html

Bappho
9/19/17, 9:21 AM
#11

Om det är örter att bära nära kroppen i en påse du är ute efter så finns det en variant där man samlar örter som har ett namn med ordet orm i sig.  Black snake root, serpentaria, rattlesnake root, rattlesnake master, adders tongue, snake weed, snake head etc  Går även bra med svenska namn, ormöga, ormrot, ormtunga, ormbunke etc  Även en bit ormskinn eller något annat som är förknippat med en orm. Själva påsen kan du också sy en orm på, sätta på ormamulleter o s v Bär påsen på dig och sov med den.  Du kan också ha en stayett eller figur av en orm eller padda som representerar den här kraften som du kan mata och be till.

(Från The Element Encyclopedia of 5000 Spells av Judika Illes)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sebastian
9/20/17, 1:52 PM
#12

Daggkåpa har sammandragande verkan, inte fosterfördrivande. Var tvungen att läsa på nu.
Daggkåpa sägs däremot stärka livmodern, men kan liksom te på halloblad hjälpa till att sätta igång förlossning.

Bappho
9/20/17, 3:55 PM
#13

Det är väl därför daggkåpa är så bra för brösten 😊

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Upp till toppen
Annons: