Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1747 ggr
dennas
8/12/17, 8:18 PM

Moral - invasiva arter

Rådet är många gånger att man ska döda invasiva arter.  Hur ser ni andra på det?

Annons:
Völse
8/12/17, 9:13 PM
#1

Växter eller djur?

dennas
8/12/17, 9:23 PM
#2

Kanske båda. Min fråga sprang ur att jag dödade två s.k. mördarsniglar och for ganska illa av det. Men å andra sidan är det bättre för andra sniglar, om jag gör så.

Völse
8/12/17, 9:51 PM
#3

Ja, jag förstår dig. Har också väldigt svårt för det. Isf ska det vara snabbt och smärtfritt, OCH man ska vara helt säker på att det verkligen är rätt art. Däremot växter har man ansvar för att inte sprida ifall man tar in dem i sin trädgård.

Bappho
8/13/17, 12:35 AM
#4

Är med i någon sorts växtgrupp på fb och där kan det gå vilt till ibland mellan dem som vill döda och utrota och de som tycker tvärtom. Häromdagen blev det t o m jämförelser med människor.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
8/13/17, 6:27 AM
#5

#3

Ja, håller med.

#4

Oj då!

Völse
8/13/17, 7:58 AM
#6

#4 Ja, skulle onekligen vara bättre för många människor om vissa andra försvann… Jag kan få lite panik av lupinernas rasande ökning, allt annat försvinner och jag vill inte ha lupiner i alla diken, på alla ängar, i alla trädgårdar, på varje vändplan i skogen…

Annons:
dennas
8/13/17, 11:33 AM
#7

#6

Just lupiner skulle man visst plocka i stora mängder innan fröna sprider sej…🙂

Sommarek
8/13/17, 7:44 PM
#8

Jag har svårt för att ha ihjäl något alls, i princip…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
8/13/17, 11:33 PM
#9

Förra sommaren gjorde jag en bra sårsalva av jättebalsamin, som är en invasiv art som ökar jorderrosionen runt vattendrag och dödar annan växtlighet där den växer. Men som salva var den bra! I år odlar jag prydnadsbalsamin som inte kan sprida sig i vårt land, men som också är bra till salvor och sårbalsam. Jag kan använda invasiva arter men vill inte sprida dem.

Upp till toppen
Annons: