Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1340 ggr
synesthesia
6/5/17, 2:36 PM

Möten med "det gudomliga"

Hej!

Tänkte att jag ska fråga er om "råd" för att förhoppningsvis kunna tänka lite klarare kring min situation. Det kommer antagligen bli en lång text, så här kommer mina generella frågor: hur ser ni på möten med gudomar? I vilka former sker de? Hur vet en att det inte bara är "önsketänkande", ens egna visualiseringar eller dylikt?

Jag har i många år haft en viss gud som jag… favoriserat. Läst på om honom, köpt på mig saker som påminner om honom, och för ett par månader sedan så gjorde jag ett halvhjärtat försök att få möta honom. Då jag de senaste åren inte haft något egentligt intresse av att börja arbete med gudomar så har det inte varit mer än så, inga kontinuerliga försök till kommunikation eller liknande. Dock så har han ju ändå varit en "del" av mitt liv - för att jag valt det. Jag har inte sett det som någon form av tecken från honom, utan bara mitt val för att han är min favorit liksom. För att nedvärdera mitt förhållande till honom: jag har bara varit ett stort fan, och därför valt att omge mig av texter, musik, bilder och symboler som påminner mig om honom.

Men,  jag ganska skeptiskt lagd. Eftersom jag studerat både neurovetenskap (och därmed om hur hjärnan och drömmar fungerar) och även religionsvetenskap så är jag antagligen mer skeptisk än vad jag, som "troende", borde vara. Jag tror alltså att drömmar KAN vara/innehålla budskap eller möten med något "annat" (gudomar eller diverse väsen eller vad en nu tror på), men att drömmar oftast bara är ett sätt att hantera det som händer i det vardagliga livet. Alltså skulle en dröm med en gudom lika gärna kunna vara en "vanlig" dröm, som bara råkar ha med en gudom som en av karaktärerna. OBS! Min synpunkt, om någon annan tror annorlunda så menar jag självklart inte att det är fel.

Jag hade en dröm i natt. Den var väldigt realistisk och intensiv, ungefär halvvägs till en klardröm. Jag hade viss kontroll över vad som hände och kunde välja om jag vill fortsätta med det jag gjorde, och jag förstod att det var en dröm, men hade inte full kontroll. Jag kommer lämna ute en hel del detaljer av uppenbara skäl, men här är ungefär det som hände.

Jag befann mig i en lägenhet som tillhörde en vän-främling (ingen jag känner i verkligeten), det var andra personer där. Lägenheten var stökig, men jag började lägga märke till detaljerna. I en lång korridor hängde flera identiska masker av Honom. Alla rum hade någon form av tavla med Honom på. Under en bänk så låg en bild i form av ett vattenfall i en skog, det gick att skjuta undan en bit av bilden så att Han helt plötsligt fanns bredvid vattenfallet. Jag frågade vän-främlingen varför hens hem var fyllt av bilder på denna gudom. Hen tyckte bara att det var fina bilder. Vi satt på golvet med några andra och drack vin. Stämningen var väldigt "tung" och konstig. En våg av lust gick genom rummet och tycktes fastna vid mig, och jag förstod att Han var på väg. Han såg inte riktigt ut som i bilderna, utan mer… som ett troll eller någon form av naturande (minns det väldigt tydligt, men kan inte beskriva det bättre). Jag förstod ändå att det var Han, och bjöd in Honom. Han började då ändras till den bilden av Honom som jag sett så många gånger.

Saken är den. Att en del av mig vill så gärna tro att det var "på riktigt", samtidigt som en annan del av mig tänker att det bara var en dröm. Jag har "stött" på ett par andra (väsen? gudomar?) i djupmeditation innan, men då har det varit mycket kortare, kanske en bild eller en fras, ofta varar det inte längre än 5-10 sekunder, så pass kort tid att jag inte hinner (eller får en chans) att bilda en uppfattning om vem/vad det är. Vidare så har jag även det senaste året börja fundera på varför jag är så dragen till Honom, när det finns mer "lokala" Gudomar som jag "borde" vara mer dragen till? Jag vet att det egentligen bara är jag (och Han/hans "folk") som kan avgöra om det var en "äkta" upplevelse, men jag vill så himla gärna ha input från andra, just för att jag vinglar mellan "skeptisk" och "överlycklig för att jag äntligen fick träffa Honom". Och jag är genuint intresserad av hur ni upplever det. Båda när det gäller drömmer, meditation, trans, utomkroppsliga upplevelser och så vidare.

Annons:
Sommarek
6/5/17, 3:07 PM
#1

Jag har upplevt möten av många slag; drömmar, trans, faktiska fysiska möten och även helt "vanliga" tankar eller dagdrömmar. Att inte veta om det är önsketänkande eller inte är för min del inte så viktigt eftersom gudomar för min del är till för just att kunna hantera vardagen. De är inte som den bibliska guden, som bara dyker upp vid storslagna tillfällen, utan har med allt i livet att göra; trädgården, havandeskap, tur på jobbet, hitta parkeringsplatser…

Varför du är dragen till just honom är ju svårt att säga - kanske har du släktband bakåt till den plats han kommer ifrån (det visade sig att jag hade, till exempel), eller kanske så har han bara egenskaper som du behöver i den här perioden i ditt liv.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

synesthesia
6/5/17, 4:08 PM
#2

Tack för svar!

Men det låter ju ändå som att du på något vis "vet"? Eller tolkar jag dig fel nu? Eller, du kanske menar att en "påhittad" bild av gudomen har samma effekt som ett faktiskt besök? Var det även så i början? Nu vet jag ju att ens personliga kontakt med gudomar ofta är väldigt privat, så jag hoppas du inte tar illa upp över att jag ställer frågor.

 Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, uppenbarligen. Jag har inga problem alls med att tro på andras upplevelser, men jag tror att även handlar om när den här drömmen dök upp: stressad, extra skeptisk (är inne på sista veckan av en hemtenta där vi ska skriva… en psykologisk analys på en (kristen) mystik upplevelse) och hade fattat bestlutet att lägga allt som rör min "tro" åt sidan i iaf en månad. Ja, och sen förstås att det var en dröm. Men å andra sidan så kan jag komma på lika många anledningar till varför det skulle vara logiskt att det var just nu, och i en dröm.

Jag tror att jag egentligen vet "varför just Honom", det är nog bara så att jag läser alldeles för mycket om hur andra tycker att en ska göra och bete sig med de krafter en arbetar med/för. Det kanske vore läge att följa magkänslan istället? :)

Sommarek
6/5/17, 4:18 PM
#3

#2 Man kan säga att jag "vet" på så vis att de vanliga, "logiska" förklaringarna inte håller för att förklara det jag varit med om (jag är inbiten skeptiker, liksom du) - och då har jag bestämt mig för att gilla läget.  ;)  Men ja, visst har ett besök, oavsett om det "bara" är i ditt huvud eller något annat, en effekt! Även Placebo-effekten är ju en effekt, om du förstår vad jag menar.

Absolut ska du följa magkänslan - det är ju dig han visar sig för, och hade han varit en vanlig man du hade känt på jobbet så hade du ju knappast gått efter en manual i hur andra gör när du umgicks med honom, eller hur?  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

synesthesia
6/5/17, 6:55 PM
#4

Ja, det var ungefär så jag tänkte mig, jag har ju ändå insett och accepterat att det inte går att bevisa riktigt. … Vilket jag tycker att är en del av charmen.

Jag insåg precis att jag funderar och teoriserar alldels för mycket kring detta, med tanke på hur lite erfarenhet jag har. Femton års studier av ämnet och jag känner mig fortfarande som en vilsen nybörjare. Jag håller tummarna för att Han kommer tillbaka, och att jag då kan vara lite mer säker. :)

Sommarek
6/6/17, 7:27 PM
#5

#4 Du kan ju alltid försöka be om ett tecken som inte går att bortförklara, men min erfarenhet är att gudomar brukar skratta en rakt upp i ansiktet åt sånt.  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
6/6/17, 8:54 PM
#6

Såna här upplevelser är knepiga retroaktivt. När man är mitt i skeendet så är allt självklart och man har alla bevis man behöver. Sen kommer man till en annan stund och fylls med tvivel och närmast glömmer vissheten man upplevde och minns istället yttre och mindre väsentliga delar av stunden.  Tyvärr är det inte alltid så att man får nya bevis, utan man måste "tro sej tillbaka" till sitt vetande…

Annons:
synesthesia
6/6/17, 9:52 PM
#7

#5, om jag kunde få det vore det ju fantastiskt, jag hade varit väldigt nöjd med att bli hånad som svar, hahah. Problemet är väl lite att jag inte vet hur… eller snarare, att jag inte vet vilket sätt som hade kännts "effektivt nog" för mig, med tanke på hur mycket jag tvivlar på min egen förmåga när det kommer till sådana här saker.

#6 Ja, det är verkligen precis så för mig. Jag visste ju att det var "på riktigt" då, och jag minns känslan av denna visshet glasklart. Jag kan bara inte få tillbaka känslan, utan sitter kvar med minnet av känslan. Jag är väldigt tacksam över att jag ändå har minnet kvar, oavsett vad som hände.

Sommarek
6/7/17, 8:36 AM
#8

#6, bra beskrivet. Jag har det ganska exakt så.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

synesthesia
6/21/17, 11:24 AM
#9

Uppdatering: tvivlen börjar försvinna. Jag hade en till dröm, jag var dock inte lika medveten under den som den andra, men när jag vaknade så kändes det ungefär som en käftsmäll för att det var så uppenbart. Samma känsla, jag bara såg inte Honom (det var mer som… en osynlig kraft). Men så fort jag vaknade så insåg jag att platsen i drömmen (i kombination med känslan) var väldigt uppenbar. Alltså en sådan där typisk plats där riter till Hans ära ska ha firats. Det hela känns fortfarande konstigt och förvirrande (mest på grund av hur våra möten går till…), men jag är nog alldeles snart helt säker på att det faktiskt är Han. :)

dennas
6/21/17, 8:08 PM
#10

#9

Kom nu ihåg detta och låt bli att tvivla! :-)

Sommarek
6/22/17, 8:37 AM
#11

#9, #10 - det är därför det är så bra att skriva ner sånt här, oavsett om det är på ett forum eller i en bok - det gör det lättare att hitta tillbaka till känslan.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: