Annons:
Etikettallmänt
Läst 2011 ggr
Sommarek
5/11/17, 8:42 AM

Ännu en definition av häxbegreppet

http://kattenochkvasten.se/icke-definitioner-och-definitioner-av-ordet-haxa/

Undrar hur väl denna går hem här. Jag personligen tycker den är mer gångbar eftersom den inte bygger på gammal kristen vidskepelse (och dess fascination med baklänges-företeelser).   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
synesthesia
5/11/17, 3:45 PM
#1

Väldigt förtjust i icke-definitionerna! Insåg att författaren och jag båda är med i en Facebookgrupp med ett väldigt högt tak för vad som är en "häxa" och inte, och gissar på att inlägget var ganska inspirerat av inlägg där… :)

Angående definitionerna så gillade jag dem också. Dock så finns det något i mig som instinktivt säger "nej, naturen behöver inte vara en så stor del av utövandet", men jag har ingen riktigt logisk förklaring till det. Kanske något i stil med att en kan ta sitt avstamp i naturen, men sedan har "naturen med sig" (i form av något väsen). Men då är det samtidigt från naturen så det här blir nog bara ett cirkelargument. Håller till 100% med om punkt 3 dock. :)

Sommarek
5/12/17, 8:29 AM
#2

#1 För min del är det omöjligt att inte blanda in naturen, eftersom magi och trolldom enligt mig är en del av den naturliga världen. Så även om jag inte hade varit en hopplös skogsmulle, så hade jag inte kunnat utöva trolldom utan naturen.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Völse
5/16/17, 9:51 AM
#3

Kollar på Killstar och inser att en definition av ordet är "en som klär sig så här"! Jassåru?

Sommarek
5/16/17, 10:12 AM
#4

#3 Tror inte en kläd- och livsstilssida är de rätta att definiera ord.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Völse
5/16/17, 12:43 PM
#5

#4 Nä. Har aldrig reagerat på det förut. Men för mig spelar det egentligen ingen roll, jag vet vad jag själv tycker och tror. Tråkigt att allt blir så ytligt bara, hela samhället är en stor jävla fars. De flesta människor är följare utan förmåga eller mod att göra medvetna val, så är det bara. Så låt oss göra annorlunda, ifrågasätta allt hela tiden.

Sommarek
5/16/17, 12:54 PM
#6

#5 Lite OT, men din sista mening fick mig att tänka på geniet som klottrade dit detta.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Völse
5/16/17, 2:16 PM
#7

Underbart!

Völse
5/16/17, 2:24 PM
#8

Inte så OT tycker jag. Att vara häxa handlar för mig mycket om attityd. Hur man tar sig an problem och löser dem. Alltid söker, alltid är på väg framåt, inte backar pga rädslor. Att man är intresserad såväl av smått som av de stora sammanhangen.

Upp till toppen
Annons: