Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1078 ggr
Nacilia
12/4/16, 9:13 AM

Var det bättre förr?

En fundering som kanske är uttjatad men jag har bläddrat lite och inte hittat något om exakt detta. 

I tråden om DNA hade jag en lite mer generell fundering kring att gamla metoder, även om de inte behöver vara mer äkta, är mer effektiva. Jag tänkte  höra vad ni som är gamla i gemet tycker om mina funderingar. Nu är jag alltså generellt intresserad, inte bara av den typen av magi som togs upp i tråden, och väljer då en ny tråd för att inte deraila.

1. Tror ni att det generellt, även om det finns undantag, var "bättre förr"?

2. Tror ni att generellt, även om det finns undantag, ett bra resultat kräver mer kraft och energi, och att genvägar blir senvägar?

3. Tror ni i så fall att metodförändringar  kan bero "urlakning" genom ett större antal utövare, som lägger mycket mindre tid på sitt hantverk, eller beror det på något annat?

Annons:
skogsbergs-anna
1/6/19, 6:07 PM
#1

1. Nej det tror jag generellt inte. Vissa saker kanske var bättre men det mesta var inte bättre förr. 2. Som i övriga livet blir allt bättre ju mer tid och energi jag lägger ned. 3. Många vill gena, få färdiga svar, slippa leta, läsa, plugga och jobba själva. För mig är magi hårt jobb, ett utforskande, utvärderade och tar tid. Men det är såå värt det.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: