Annons:
Etikettallmänt
Läst 1115 ggr
Nacilia
2016-11-08 18:22

Hedning och/eller häxa?

Hej alla och tack för att jag fick vara med i gruppen.

Jag har läst lite här och även på andra platser och funderat över ordet hedning. Jag vet att "häxa" definieras väldigt olika av olika människor men tycker ni att även hedning gör det?

Jag själv har alltid sett mig som hedning eftersom min mor någon gång sa att vi var hedningar när jag undrade vad vi var (kompisen umgicks med prästens son och så blev det massa frågor). Vi pratade om hustomten, vi lärde oss att respektera naturen och när jag var elva fick jag Dannie Druehylds bok "Häxans Handbok" (som jag idag tycker är värdelös men den passar ju rätt bra till barn).

Min definition av hedning var därmed någon som inte var kristen och som trodde på väsen och naturens kraft. Först i nästan vuxen ålder upptäckte jag att hedning i Sverige ofta tolkades som asatroende (vilket väl uppkom då de enligt de kristna var hedningar, som var ett skällsord då). 

Nu funderar jag på vad ni lägger in i ordet "hedning". Bara ej tillhörande någon av de stora religionerna (alternativt judendomen/islam/kristendomen), något som påminner om "pagan", asatroende, fritänkande? Tycker ni att en kan vara hedning och häxa samtidigt?

Annons:
Lynxia
2016-11-08 20:00
#1

Jag har alltid använt ordet hedning på svenska ungefär som jag använder pagan på engelska, jag tror att det ursprungligen var en kyrklig term på folk som inte var kristna :/ men jag är ingen språkforskare så jag borde förmodligen hålla tyst 😛

Sommarek
2016-11-09 09:17
#2

Rent tekniskt sett så är en hedning en som inte följer någon av de stora världsreligionerna (kristendom, judendom eller islam). Däremot så tycker jag personligen att det ligger mycket mer i det än så (frihet från dogmer, öppenhet, tolerans etc).

Klart man kan vara hedning och häxa; att vara häxa är ju inte bundet till någon religion eller annan slags inriktning.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Nacilia
2016-11-09 19:20
#3

Tack för era svar!

Jätteintressant det du skriver Sommarek om frihet från dogmer, öppenhet, tolerans - det är sådant jag tycker min "hedningauppväxt" har lärt mig (sen ingår det väl i uppfostran för förhoppningsvis väldigt många så det måste ju inte bero på hedningstatusen).

Sommarek
2016-11-10 07:43
#4

#3 Ja, man kan ju hoppas att de flesta växer upp och lär sig om tolerans och öppenhet, men tyvärr är det något som inte ingår i många religioner, där deras väg är Den Enda Sanningen och alla som inte följer den är förtappade.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2016-11-11 12:09
#5

Hedningar är också ofta animister och polyteister, men ibland används det också som ett nedsättande ord på de som av vissa tillhör "fel" tro och då kan det i princip kastas på vem som helst. Ett brett begrepp.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Nacilia
2016-11-11 21:55
#6

#4 Usch ja. Sedan presidentvalet så har min tilltro till människan sjunkit ännu mer :(  Jag skrev en gång i tiden om kristen höger i USA och det var deprimerande då, och tycks tyvärr inte vilja bli bättre. Men det finns nog ändå ganska stora goda och progressiva krafter även  inom de stora religionerna, så en bra dag hoppas jag på dem! 

#5 Ja, jag tänker att det är brett eftersom det inte är utövarna som själva valt det utan återtagit det från dem som använde ordet nedsättande, typ som "queer" (som ju också är ett väldigt brett/öppet begrepp). 

Eller har det någonsin förekommit personer som själva valt att kalla sig hedningar innan det begreppet användes om dem av sådana som ansåg sig ha en bättre eller den enda rätta religionen? Jag har i alla fall aldrig läst om detta?

Annons:
NiklasTyreso
2016-11-11 23:12
#7

Samfälligheten för nordisk sed var ett samfund som definierade sin hedniska tro som den av traditionen nedärvda tron och sedvänjorna kring folktrons väsen som deras hedniska inriktning. Idag är samfälligheten overksam. Så visst är man hedning om man tror på alfer, tomtar och troll.

Sommarek
2016-11-12 09:28
#8

#6 Eller har det någonsin förekommit personer som själva valt att kalla sig hedningar innan det begreppet användes om dem av sådana som ansåg sig ha en bättre eller den enda rätta religionen? Jag har i alla fall aldrig läst om detta?

Tänker du rent historiskt? Det är nog rätt så svårt att veta, kan jag tänka mig. "Häxa" var ju definitivt inte något som folk frivilligt kallade sig själva tidigare, och jag kan tänka mig att det var lite det samma som "hedning". Sedan kan man ju också fråga som om de som ursprungligen kallades för hedningar ens visste om det - eller brydde sig så mycket.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Nacilia
2016-11-12 10:01
#9

#8 Nej men precis, jag tänker att ordet kom från andra först, fanns ett tag och sedan började det användas även av dem som fått det kastat på sig/om sig. Men historien är ju delvis höljd i dimmor så helt säkert kan en aldrig veta :) Skadar inte att fråga om någon vet ett konkret fall där ordet använts tidigare och på ett annat sätt. 

Känns som hedning hade varit mer möjligt än t.ex. kättare om en tänker på "heathens" och att bo på heden - kanske hade de som bodde på heden kunnat kalla sig heathens, hedningar, tidigare och sedan blev det ett skällsord med innebörden ej kristen.

dennas
2016-11-12 16:55
#10

Eftersom "hedningarna" säkert har varit både isolerade från varandra och haft vitt skilda tro, så känns det som osannolikt att de själva skulle kallat sej hedningar.  Att vilja ha ett religiöst epitet verkar vara en ganska urban företeelse, som småningom blivit modern i takt med att man med tekniken kan vara en "urban lantis". Skulle tro att de som haft tron på gamla gudar inte har kallat sej nåt särskilt utan bara betraktat det som att de tror på "de gamle",  men precis som ni andra spekulerar jag. :-)

Nacilia
2016-11-13 17:12
#11

#10 Jag spekulerar nog att din spekulation är väldigt trolig :D

Upp till toppen
Annons: