Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2099 ggr
pastelconspiracy
10/11/16, 8:07 PM

Jag har fått alruna i gåva

Hej, jag vet inte om jag lägger denna frågan på rätt ställe, jag är ny här :)

I alla fall, jag fick en amulett av min killes mamma. I denna amuletten har hon lagt alruna, som hon har, nu citerar jag henne, "programmerat för att hjälpa mig i livet". Min kille har fått en han med, som är anpassad efter honom. Hon har alltså fixat och trixat med den här roten så att den ska hjälpa mig med min stora svaghet, som är att jag tvivlar på att jag räcker till.

However,  jag berättade detta för mamma som direkt drog upp datorn och googlade alrunan. På en massa ställen står det att den som får alruna i gåva för alltid är i ondskans grepp.

Jag fick panik och bad min kille fråga sin mamma om detta, varpå hon svarade att "det beror på vad du lägger i den för egenskaper". Hon hävdar att hon har lagt i massor av kärlek.

Har hon rätt, är det okej att jag bär amuletten på mig? Och om hon har fel, hur tar jag mig ut "ondskans grepp"?

Tacksam för svar <3

Annons:
Ebolaa
10/11/16, 8:23 PM
#1

Det här är första gången jag hamnat in på denna sida, och jag tycker detta var lite intressant faktiskt. Hihi.

Av det som man kan läsa, så har den både medicinska effekter, och har ansett vara en av de starkaste magiska föremålen. Det var till och med förbud på att leta efter dem under en viss tid, eftersom man trodde att den hade såna enorma krafter. Det står att den kan användas som amulett för att bringa lycka, framgång och mycket annat bra :) Om hans mamma inte har behandlat den väl innan hon gav den, så kan det vara ett tecken på att hon inte vill dig väl, men om det är som hon säger att hon tagit "väl hand om den" så är det ju välmenat. 

Såhär beskriver de alroten (den kallas även dradocka):

"Dragdocka var ännu ett av rotens många namn och också anledningen till att den var så åtråvärd. För den ”drog till” sin ägare rikedomar, kärlek, skydd, framgång, ställning och hälsa. Ingen kunde undkomma Alrunans dragningskraft. I gengäld måste ”ägaren” behandla sin rot som en liten kung…… Den badades vin och mjölk, kläddes i sidentyg, matades med nattvardsbröd och saliv. Den måste vara nöjd och belåten för tycker den inte om sin ägare  så tjänar den inte honom/henne utan kan i stället bli mycket ondskefull….. Då är det lika bra att sälja den….. men det måste vara för en mindre summa än den köptes för.

Nedan hittade jag länkar om denna ört, som många anat att haft enorma magiska krafter sedan gamla testamentets tid. Men den har använts för sina smärtlindrande effekter sedan antiken till och med, man använde den vid amputeringar.

http://www.svenskahogwarts.com/lessons/%C3%96RT-2-01

http://www.svenskahogwarts.com/lessons/%C3%96RT-2-01

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Bappho
10/12/16, 9:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Alrunan är väl den ört och rot det finns mest folktro och myter kring. Något som ses som så kraftfullt och mäktigt blir samtidigt potentiellt farligt. 

Alrunan har också används och används väl fortfarande som en sorts andedocka, en hamn/hus för ett väsen så det finns den här tron att man måste göra sig av med sin alruna innan man dör (speciellt om man har t ex en kristen tro) annars finns det en risk att man inte hamnar på "rätt" ställe när man dör, o. s. v.

Men är du inte starkt kristen och övertygad om att all trolldom är av ondo så behöver du inte oroa dig alls. Om du känner dig oroad över sådana saker så lämna tillbaka amuletten.

Något man dock ska tänka på är att roten är giftig, så bär du den som amulett så se till att inga eventuella husdjur eller barn får tag i den.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
10/12/16, 4:16 PM
#3

Bappho har nog rätt i att varning för trolldom varit vanlig i kristna sammanhang men även de andra två Abrahamitiska religionerna har samma inställning, just för att Bibeln förbjuder sådant.  Att klä på en gudabildsdocka eller en alrunerot och mata den med mat är med det perpektivet en form av avgudadyrkan som den svartsjuke bibliska Guden inte ser gott på. 

Med åren har jag utvecklat mer trosuppfattningar om att växter kan vara besjälade och har man en sådan tro kan det finnas "växt-själar" som man inte vill ha att göra med, lika lite som det finns vissa människor man kan sky som pesten. Så, har du trosföreställningar om naturandar och liknande  (d v s icke kristna trosföreställningar) kan du ändå vilja fundera över om just den där växten är något för dig att befatta dig med.

Fannikin
10/17/16, 10:19 PM
#4

Det viktiga här är ju den magi dig själv skapar och lägger i, och ja, det finns en hel information som säger att en inte ska ta emot alruna gratis, vilket du nu har funnit. Så varför inte " betala" för den? Något som din svärmor vill ha och som kan matcha hennes gåva. Så att du får Sinnesro? Glöm bara inte att säga att det är som " tack för alrunan"

Upp till toppen
Annons: