Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 1886 ggr
Atropa
2016-09-04 10:57

Tomtar och vättar

Har man varelser i hemmet även om man bor i lägenhet? Trivs dem även i stan?

Annons:
Sommarek
2016-09-04 11:00
#1

Staden har ju inte alltid varit stad, och de brukar vara ganska platsbundna, så det är väl inte alls omöjligt. Om de trivs är väl dock en annan fråga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ghosthunter
2016-09-04 11:07
#2

Det tror att de är väldigt sällsynta i stan, för dom vill ha det lugnt. Dom börjar t.o.m få problem att leva på landsbygden.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Atropa
2016-09-04 15:20
#3

Lite det jag tänkte med, inte direkt lugnt och stillsamt för dem här

Ghosthunter
2016-09-04 15:40
#4

Ja precis. Men de finns i de djupa skogarna och vildmarken, som t.ex i Finnskogen här i Värmland🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2016-09-16 12:15
#5

Fick en gång en julgran som var nyhuggen i en skog, och tydligen följde det en tomte med granen hit (till min lägenhet i en stad). Han brukar ge sig till känna lite då och då, men jag vet inte om han är här alltid. Oftast är han en riktig retsticka, men om jag säger till på skarpen att han får skärpa sig så håller han sig lugnt ett tag - särskilt till jul när jag hotar med att han inte får någon gröt om han inte slutar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-09-16 20:02
#6

Så spännande Carmarino…..såg du tomten eller bara förnam den?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
2016-09-17 14:01
#7

Ser den bara "i ögonvrån" som en snabbt försvinnande skepnad. Den är någon meter hög känns det som. Annars märker jag bara av den när den gör hyss. 🙂

Fast jag vet inte om det alltid är tomten som gör hyssen. Var hos ett medium för ett tag sedan och hon sa att det var många andar hos mig. Ser dem inte själv, men ibland känner jag deras närvaro. Vet dock inte vilka alla är.

Mina gamla katter känner jag däremot ofta fysiskt genom att de stryker sig mot mina ben, men när jag kollar så finns det ingen katt där. Jag ser även deras skepnader i ögonvrån ibland, och tror att det är mina nuvarande katter. När jag då kollar så ligger de och sover. Då förstår jag att det är någon av mina gamla katter som är på besök.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-09-17 15:24
#8

#7 Ok, en meter hög brukar tomtarna ofta vara. Ja, det kan vara svårt att veta om det är tomten eller andarna som gör hyss. Själv har jag bara sett tomtar medialt, som en inre bild i mitt huvud. Vid bägge tillfällena så var det i 2 olika vattenkvarnar….jag har hört att de brukar hålla till i kvarnar.

Spökkatter har jag stor erfarenhet av också. I mina 2 förra lägenheter, så hade jag spökkatter och en av dessa var min gamla katt som besökte mig.

Spökkatter är kul…..även ett bevis på deras tillgivenhet och kärlek till oss!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2016-09-17 17:13
#9

#8 Har bott i den här lägenheten så länge att de flesta av mina katter också har bott här, så de vet ju var de hittar mig.🙂

Beträffande tomten så hade jag besök av en synsk kvinna en gång, tror det var ett eller två år efter tomten hade kommit hit, och det var i början av januari så jag hade julpynt och gran kvar. Hon visste inget om honom, men efter ett tag berättade hon att hon såg en "liten man" i ögonvrån hela tiden. Så då fick jag bekräftat att det inte bara var jag som märkte av honom.

Tror inte han är här hela tiden, utan han kommer och går som han själv vill. Dock verkar det som om han är här mest runt jul, och särskilt när jag håller på med julförberedelserna. Då kan han vara rätt "bråkig" och retas med mig. Brukar hota honom med att om han inte skärper sig så blir det ingen gröt. Efter ett antal tillsägelser brukar det oftast bli lugnt, men vissa år har han varit så stökig att han inte fått någon gröt. Nåja, oftast har jag fallit till föga och gett honom en skål på juldagen. Det har varit en del höjda ögonbryn här hemma, när besökare har sett att jag har en skål risgrynsgröt stående vid granen. Det är ju oftast inget man har i en lägenhet. 😃(Nej, han äter inte fysiskt av den.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-09-17 19:09
#10

Hahaha..😃..nä, men det gäller att vara snäll mot tomtar, annars kan de jäklas med en!

Vad gör han för några hyss då?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2016-09-17 19:19
#11

Han kan jäklas med mig även om jag är snäll. 🙂

Det är mest småsaker som att han gömmer saker, slår saker ur händerna på mig, får mig att snubbla etc. Första gången det händer så tänker jag att det är bara jag som är klumpig, men när jag tappar samma sak för tredje gången på någon minut så känns det som om det finns någon där och slår den ur handen på mig. Lika så när jag inte hittar det jag söker och det sedan dyker upp igen, trots att jag redan letat där.

Fast han kan också hjälpa mig, så han ställer inte bara till bus. Jag upplever inte honom som elak, utan mest "småpojksbusig". Visserligen har jag inte haft någon lillebror, men jag kan tänka mig att han är just som en retsticka till lillebror. Fast som jag sa tidigare är jag inte säker på att just tomten ligger bakom allt bus. Det kan vara någon av de andra "inneboende" jag har också. Brukar skälla rätt rejält på dem när jag tröttnar på deras bus, och då brukar det bli lugnt ett tag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-09-17 21:17
#12

Det låter faktiskt lite som typiskt beteende som tomtar, vättar och annat småfolk brukar hålla på med. Men som sagt, det är svårt att bedöma. Speciellt när du har andar hemma också.

Jag dejtade en tjej i våras och hemma hos henne så är det någon energi. Samma sak där som hos dig. Men mer troligt att det är en ande. Hon berättade att den fick henne att tappa saker och snubbla och saker som kan flytta sig. Jag kände energi hemma hos henne, men att det var någon ande som spökade. Så det är knepigt att bedöma vad det kan vara!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

NiklasTyreso
2016-09-17 23:04
#13

När jag flyttade till stan började jag sätta ut tomtegröt utanför porten på julen. Jag tror inte jag hade tomte hemma från början men nu har jag det i lägenheten. Tänker att den kollar till hemmet och djuren här lika bra som på en bondgård.

Annons:
Ghosthunter
2016-09-18 08:46
#14

#13  Kul att du för traditionen vidare, även i stan🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2016-09-18 16:25
#15

#12 För mig spelar det inte så stor roll om det är en tomte eller en ande. Så länge de slutar bråka när jag säger till dem. 🙂De stör mig oftast inte, så de är välkomna om de håller sig lugna. Dessutom hjälper de ju faktiskt till ibland också. Blev ändå lite förvånad över att det tydligen är så många här. Trodde bara det var tomten, och så kanske någon enstaka som kom på besök ibland.

#13 Precis som många djurarter har anpassat sig till stadsliv så har förmodligen vissa av tomtarna också gjort det. Så det är nog därför vi har dem i våra lägenheter.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2016-09-18 17:24
#16

#15 Okay…..det kan du ju göra det samma!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: