Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1914 ggr
Atropa
6/30/16, 6:30 PM

Tinktur

Hej!

Jag ska göra en tinktur på johannesört. men det jag inte har koll på eftersom detta blir första tinktur jag gör, är hur jag doserar? någon som har lite tips och råd till mig?

kram på er alla

Annons:
Ganna
7/1/16, 10:22 AM
#1

1 del knoppar - 1 del sprit (25%-ig).

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
7/1/16, 6:54 PM
#2

#1 hur förtär jag? Rekommenderad dosering?

Ganna
7/1/16, 9:57 PM
#3

#2 Det beror naturligtvis på vad du ska ha det emot. Jag föreslår att du börjar med att läsa mer om örten och dess användningsområden (biblioteket nästa) innan du funderar på att göra tinkturer.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
7/2/16, 6:28 AM
#4

#3 tänkte använda det för lätt ångest och oro, fakta om växen kan jag redan:)

Ganna
7/2/16, 10:14 AM
#5

#4 Det jag menar är att du inte vet tillräckligt om du inte vet vilken dos du ska använda. Johannesört är en av de örter som är mest välkända för sina interaktioner med andra läkelmedel dessutom.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
7/2/16, 9:54 PM
#6

#5 Har inga mediciner, min fråga var hur mycket man ska förtära för jag har aldrig gjort tinktur och google kunde inte leverera ett svar.

Annons:
Ganna
7/3/16, 11:45 AM
#7

#6 Precis min poäng; Google räcker inte för att lära sig det som är nödvändigt. Hur mycket du ska förtära beror på vad du ska använda det emot, hur känslig du är för verksamma ämnen osv.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
7/3/16, 12:30 PM
#8

Så här skriver Non Shaw i Örtmedicin En illustrerad guide:

"En tinktur på den färska växten och preparat gjorda på den är bäst invärtes användning och för att applicera på munsår, bältros och genital herpes. Ta 0,5-1 tsk (2-5 ml) tre gånger dagligen."

Vet inte om detta hjälper dej?

Atropa
7/3/16, 2:20 PM
#9

#8 har läst liknande då det gör mig säkrare, men får göra som ganna och läsa på mer helt enkelt. Hur jag nu får tag på den litteraturen. Bibliotekets utbud hade inget om tinkturer

Ganna
7/3/16, 7:47 PM
#10

#8 Johannesört är mest känd för sin verkan mot nedstämdhet/depression.

Får man bältros rekommenderar jag att man tar kontakt med sjukvården så snart som möjligt för virushämmande medicin, likaså vid vattkoppor i vuxen ålder. Hinner man sätta in virushämmare tidigt blir sjukdomsförloppet mycket mildare.

Titta under Vdf på biblioteket.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: