Annons:
Etikettnyheter
Läst 2193 ggr
Bappho
6/11/16, 12:28 PM

Förbanna och förgöra våldtäktsmän i facebookgrupp?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[Rhonda]
6/11/16, 12:34 PM
#1

Man får ALDRIG använda magi på detta vis.

[Phi]
6/11/16, 1:23 PM
#2

I say go for it. 

Nå, men för att nyansera lite. Nej, jag tycker inte en ska döma en annan människa till att plågas för evigt. Jag hade velat att Brock och hans far fick plågas till dess de förstod vad de gjort och ångrade sig - om de verkligen förstår är det ett straff för livet i vilket fall.

Men jag skulle inte ha nåt emot alls om detta (med mitt tillägg) gick att genomföra. Om jag kände mig säker nog på min förmåga och kunskap hade jag kunnat göra det själv. Anledningen att jag inte kommer göra något sådant är självisk - jag vill inte att det ska slå tillbaka på mig och vet inte hur jag ska försäkra mig mot det (så gott det går).

NiklasTyreso
6/12/16, 3:05 PM
#3

Att ta ställning mot ondska är knappast fel, den våldtäktsmannen togs på bar gärning. Om magi fungerar då bör man vara medveten om att ibland döms oskyldiga människor, även om det inte är så i detta fall. Man bär inte vara en del i ett mediedrev mot en odömd. En person är oskyldig till domstolen dömt. Förbannelser bör innehålla formulering som gör att den endast får drabba en person som är skyldig, men inte drabbar en oskyldig person som folk tror är skyldig.

dennas
6/13/16, 1:00 PM
#4

Ett intressant fenomen. Är detta första gången nåt sånt här genomförs, eller har det skett tidigare? Kommer det att följas av fler såna här "manifestationer"?

Det är många bottnar i den här historien.  För det första tänker jag att det verkar ogenomtänkt att belägga nån med impotens, när det inte alls behöver beröva personen förmåga till sexuellt våld. Vem har intresse av dessa förbannelser? Varför gå på person/er när man skulle kunna gå på händelserna? Vad  vill man uppnå? Vad skiljer en facebook-mobb från en på gatan? Skulle man kunna döma de förbannande i en domstol, om det de ber om blir verklighet? Om inte, vem ska döma deras handling,, om någon?

Sommarek
6/13/16, 1:57 PM
#5

#1 Det finns det inga regler eller lagar som säger. Jag är all in.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Phi]
6/14/16, 9:25 AM
#6

#3 Ja, den inskränkningen att enbart en skyldig person får drabbas tycker jag också är viktig, även om den inte behövdes i just detta fall. Vi vet aldrig hela historien om vi inte varit med. 

#4 Nej, du har rätt i att impotens inte behöver beröva någon den förmågan. Men hur menar du med att gå på händelserna? Tycker också du har en poäng i problemet med att en själv begår brott genom att ge sig på någon som gjort det. 

I vanliga fall är jag också helt emot att agera domare utanför rättssystemet. Jag uppmuntrar inte heller någon att gå och misshandla en person för att den "förtjänar det" så egentligen är jag emot mig själv i det här, men jag tror det bottnar i en otrolig trötthet och ilska och frustration över att systemet inte fungerar när det gäller sexuellt våld (och i det här fallet även hur ens hudfärg påverkar utfallet).  Eftersom systemet är korrupt/ej fungerande så vill jag gå utanför det. Och med inskränkningen att de inte ska plågas om/när de verkligen förstår vad de gjort + att enbart skyldiga ska drabbas så känns det betydligt mycket bättre än en mobb. 

Men det som egentligen borde förbannas är det korrupta systemet, det kanske var det #4 var inne på. Men då närmar vi oss det där med politik och magi :)

Annons:
Ganna
6/14/16, 9:57 AM
#7

Mest publicitetsfiskande och "feelgood" - om man verkligen vill (och kan, vilket är mindre troligt) förbanna någon,talar man inte om det till hela världen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
6/14/16, 10:00 AM
#8

#7 Det finns det väl ändå knappast belägg för. Vi vet inte ens vilka det är som tipsat artikelförfattaren om saken.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
6/19/16, 10:45 AM
#9

jag tycker det är onödigt eftersom det finns bättre sätt.

oavsett om det rör sig om fängelse eller förbannelser är det som jag ser det i grund och botten former av bestraffning det rör sig om och jag anser generellt inte att bestraffningar är särskilt ändamålsenliga. vi tänker på straff som att rättvisa skipas, men rent konkret handlar straff om att kontrollera människors beteenden så att de ska undvika att göra (/göra om) vissa saker och för det ändamålet är straff egentligen väldigt ineffektivt. (här hänvisar jag till Sidman; coersion and its fallout för den som vill veta mer om det resonemanget). 

vill man göra något, oavsett om det är magiskt eller annat, är det smartare att se till att han, och andra som honom, inser hur fel det är att våldta. om enda anledningen till att hålla sig i skinnet är att undvika straff kan man ju fortsätta bryta mot lagen, men bli noggrannare med att undvika att åka dit. om man har så rutten kvinnosyn att man våldtar någon kan man fortsätta behandla kvinnor som skit även om man blir impotent, men på andra sätt.

allmänheten bör i och för sig skyddas från människor som kan vara farliga för omgivningen, vilket våldtäktsmän onekligen är, men det uppnås inte heller på bästa sätt varken med fängelsestraff eller förbannelser. att gärningsmannen blir inlåst eller råkar ut för något hemskt magiskt kan naturligtvis vara en tröst för offret, en "hämnd", men jag tror att det skulle finnas andra åtgärder som skulle vara betydligt värdefullare för offret på längre sikt, t ex ordentligt omhändertagande, kompensation och inte minst ett rättsväsende och samhälle som slutar att konstant prioritera mäns sexualitet och frihet  framför kvinnors trygghet. det är ju inte som om det som har hänt blir ogjort för att gärningsmannen blir inlåst eller impotent. det är inte ens en garanti för att offret inte ska utsättas för det igen, för det finns fler våldtäktsmän. 

i det här enskilda fallet tror jag dessutom att förbannelser är onödigt även om man trots allt vill hämnas eller straffa honom etc, helt enkelt eftersom det fått så mycket uppmärksamhet. den där killen kommer aldrig kunna tvätta bort våldtäktsstämpeln så grundligt som han hängts ut över hela internet och i vanlig media. oavsett hur lång tid han får tillbringa i fängelset kommer han få det väääldigt besvärligt under lång tid framöver, kanske resten av sitt liv. han får sitt straff, bara inte i form av fängelsevistelse utan i form av omgivningens förakt.  jag tror ärligt talat att läxan han kommer få lära sig av omvärldens reaktion kommer påverka hans beteende i betydligt högre grad än ett fängelsestraff eller magi någonsin skulle kunna göra.



tarantass
6/19/16, 6:55 PM
#10

Håller med #9 och vill lägga till att två fel inte gör ett rätt för ens egen utveckling heller (eller karma om man vill använda den sortens begrepp). Vi sitter alla i samma båt, även om vi för tillfället sitter på olika ställen i den. Hämnd kan ge en snabb kick precis som godis men ger själsligt sett tandvärk, övervikt och diabetes (som tar energi också från att hjälpa offren, om man nu skulle ha gjort det annars).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Phi]
6/20/16, 1:23 PM
#11

Det finns ju också andra sätt att förhålla sig till hemska händelser än att bestraffa den som utförde brottet. Det här råkade jag se idag och tyckte var väldigt fint. För övrigt, bra kommentarer ni andra :) Ni har bra poänger allihop. Dagar när jag tror mer på mänskligheten skulle jag till och med överge min initiala reaktion helt och hållet, tror jag… 

https://wandsup.wordpress.com/ritual-en/

Shadowone
6/25/16, 6:00 PM
#12

Våldtäcsmän. Fyfan vad jag hatar dom. Kan inte hålla sina brallor. Förlåt om jag säger det mina systrar och bröder. Men jag har lust att vilja banka dom ur vettet tills dom får nog och visar nåd. Och nej. dethär säger jag inte bara för att jag är kille. Utan för att släppa ut trycket i mitt hjärta och skalle av ilska..

Am I man or woman. No. I'm genderless.

ankanpankan
8/15/17, 1:10 PM
#13

Som #4 skriver finns det inget direkt samband mellan en mans potens och hans förmåga till sexuellt våld. Impotens är ett verkligt problem för många män, även yngre. Jag tycker som #2 att man inte bör använda magi på detta sätt, utan försöka finna en annan lösning på problemet. 😡

Annons:
Upp till toppen
Annons: