Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1958 ggr
NatureCraft
5/1/16, 2:40 PM

Loki?

Hej!

Jag är jätte dragen (spirituellt) mot Loki, Är jätte intresserad av att ha han som min Gud men undrar några saker.. Och är detta hedendom?

jag undrar

1. Hur är Loki (nordisk gud)

2. Finns det folk som dyrkar Loki?

3. Om du dyrkar Loki hur är din relation med han?

4. Är Loki snäll mot sitt folk?

5. Kan ni  berätta lite mer om Lokis historia

6. Hur kan man börja starta en relation med Loki?

(Ni verkar kunna om asagudarna )

Annons:
tlover
5/1/16, 2:56 PM
#1

Du kan kolla nyhedendom.fria.ifokus också där finns några som tror på fornsed/mordern asatro.

Jag kan inte så jättemycket om Loke men jag kan skriva det lilla jag vet 🙂

1. Loke är en jätte men som ungefär är "adopterad" in bland asagudarna (men inte av oden som hans son som inte filmen Thor utan mer som en bror eller farbror till Oden). Han är busig och trollkunnig, han är ombytlig och gillar att jävlas.

2. Ja, även om andra asar, asynjor, vaner, jättar etc är vanligare

3. kan ej säga

4. Kan ej säga, men eftersom han älskar att djälvas så skulle jag inte räkna med det

5. Kan tyvärr lite för lite men han är född av en jätte eller i vissa versioner jättinna men spenderar sin mesta tid med asarna, asynjorna och vanerna. Han far på div äventyr med olika asar tex när Tor ska ta tillbaka Mjölner. Han är numer fastspänd i kedjor och får ormgift (?) i ögonen som droppar ner från en orm. Minns jag rätt så är det det som jordskalv är (när han rycker till pga giftet). Det är ett straff för att han lurade en blind gud el gubbe att skjuta den asagud som var odödlig förutom av mistel (kan tyvärr inte historien så jättebra utantill). (berättat ur minnet så småfel kan finnas).

6. Vet ej tyvärr.

l'm back

Sommarek
5/2/16, 3:45 PM
#3

#1 Fråga 4: Jodå. Tough love, kanske, men i alla fall.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

LinaN
5/12/16, 4:16 PM
#4

1. Hur är Loki (nordisk gud)

Man kan se Loke på flera sätt, för mig är han Trickstern, skojjaren, den som ställer till besvär för folk och gudar, den som utsätter andra för spratt som inte alltid går så väl. Men han ställer också upp när det verkligen gäller. som tex när Sleipner blev till, det om något är ju en uppoffring. Finns att läsa i gudasagorna om hur det hela gick till.

2. Finns det folk som dyrkar Loki?

Ja, det finns det. Både de positiva och negativa aspekterna av honom.

3. Om du dyrkar Loki hur är din relation med han?

Jag dyrkar inte Loke, men har en relation till honom. Den är ganska så krass, svaren jag får på frågor är rätt så laddade med en känsla av "duh, kunde du inte fatta det själv?!" han kan vara både snarstucken och lite högfärdig.

4. Är Loki snäll mot sitt folk?

Åter igen, både ja och nej. Det beror helt och hållet på. fångar du honom på en dålig dag blir din tillvaro mindre bra, får du fatt på honom på en bra dag så kan man klara av vad som helst med honom vid sin sida.

5. Kan ni  berätta lite mer om Lokis historia

Du borde läsa på mer, det är en del av att skapa en relation, läs gudasagorna, läs i Eddan, finns massor på nätet. Men i de skriva gudasagorna så får man mer nyanser och inte bara "han ställer till med besvär". Läs gärna flera olika versioner. Bilda dig en egen uppfattning.

6. Hur kan man börja starta en relation med Loki?

Läs på om honom lär dig hans bakgrundshistoria, för du en konversation med honom, om det är i bön eller ritual se till att dina frågor är så stabila som möjligt och inte kan tolkas, för Loke tolkar. Han kan ge dig ett svar som LÅTER som det du vill ha men i själva verket säger han tvärt om. Prata med honom, be till honom, det brukar komma naturligt hur man förhåller sig till en gudom eller aspekt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

kim1980
5/13/16, 3:09 AM
#5

Lina N bra skrivet . Man ska veta vad man ger sig in på.. Respekt . Just det gick nog över min kunskap. . Andlig änglar tro utveckling räcker gott åt mig och Healing. . Kurs är bra annars.. Vanligt folk blir rädda i stället. .

LinaN
5/14/16, 8:29 PM
#6

Var på kurs vid ett tillfälle, kursledaren han hade nära samröre med Loke den perioden. Vi reste till trumman och många hade riktigt skumma resor, kursledaren försökte få kontakt med Loke och han i princip viftade bort kursledaren gång på gång och sa "jag har inte tid, jag är upptagen med annat, du får klara dig själv" eller något ditåt. Efteråt när alla delade med sig av sina resor så blev det många gapskratt för Loke hade haft så fullt upp med att jäklas med oss andra att kursledaren blev utan vägledning själv. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
kim1980
5/14/16, 8:38 PM
#7

Mm gäller se upp . Tänka noga . Man ska ha respekt med andevärlden allt det.. Är komplicerat men under hållande . Om man vet några så när . Jag inte klar el proffs. Men att jag har gåva som är redo. Och är rädd om den biten. . Jag tycker är fantastiskt med den värds halvan.. El hur man ska beskriva på bra sett.. Mig har det hjälpt. . Fast inte har just den vägledning efrenhet. Men det jag har läst här. Låter logiskt tycker jag. Bra förklarat. .

Upp till toppen
Annons: