Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1652 ggr
Atropa
2016-04-09 12:14

Blanda örter

Hej! Jag minns när jag bodde hemma och min kära mor påpekade att det kan vara farligt att blanda vissa örter. Just då drack jag daggkåpa och rölleka som te. Nu efter många år har jag tänkt lite mer på detta och undrar nu om det kanske finns någon sanning i det? Gör inte så många blandningar och är inte så påläst om det. Någon som vet omman bör tänka sig för innan man blandar örter? Dvs inga giftiga örter nu utan vanliga man kan teea med. Kan dom på något sätt bli skadliga ihop eller något sådant? Ha de gött :)

Annons:
Ganna
2016-04-09 13:06
#1

Man ska alltid vara påläst om interaktioner, inte bara med andra örter, utan även med mediciner och omgivningen (växtsaften hos just rölleka kan t.ex. vara fotosensibiliserande hos känsliga personer). Bara för att det är naturligt, är det inte ofarligt.

Sen beror det på vilka ämnen det är och hur koncentrerade de är i växten, hur länge man intar dem osv.

Den blandningen du ger exempel på är det inget större problem med, men även "ofarliga" blandningar ska intas högst tre veckor i sträck - omväxling förnöjer. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
2016-04-09 13:43
#2

Där ser man! Tack för svaret :)

NiklasTyreso
2016-04-10 00:25
#3

Interaktioner kan förekomma. Det enzym som bryter ner många läkemedel i levern bryter även ned vissa ämnen i örter/naturmedicin och om man stoppar i sig många olika sådana ämnen kan levervärdena stiga. New age häxan SusanWeed förespråkar användande av stärkande dekokter för hälsan, men bara på en ört åt gången och att man alternerar och inte dricker samma sort flera dagar efter varandra, vilket kanske är klokt för att inte få i sig för mycket av något och för att minska negativa interaktioner. I kinesisk naturmedicin används ofta kombinationer på mer än 10 olika örter, just för att skapa positiva önskvärda interaktioner.

Upp till toppen
Annons: