Annons:
Etikettnyheter
Läst 1786 ggr
Sommarek
3/2/16, 2:55 PM

Män brända till döds på grund av "häxkonster"

Man vet inte riktigt vilken del av historien som är värst.

Källa.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
dennas
3/2/16, 6:12 PM
#1

Håller med, svårt att veta vad som är värst om benen tillhör mordoffer.

Sommarek
3/3/16, 7:33 AM
#2

Och samtidigt så ger det ju frågan vem som har "bäst" eller "rätt" skäl att döda någon…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
3/3/16, 8:41 AM
#3

Ett fungerande rättssystem?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
3/3/16, 8:49 AM
#4

#3 Vet inte vad din kommentar var svar på, men det är väl egentligen ganska få länder som har det, tyvärr.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
3/3/16, 9:36 AM
#5

#3

Kanske, kanske inte. Tänker att de stater som praktiserar dödsstraff ofta får kritik. Men paradoxalt nog är det okej om samma land tar sej rätten att döda människor i krig. Kan det vara skillnad på att döda invånare i det egna landet och att döda invånare i andra länder?

Tänker också att det egentligen verkar konstigt att döda vissa människor för att få kraftfulla redskap till sin magi. Hur länge sen - om nånsin -  har man gjort så här? Oftast har det väl varit gravskändningar bakom magiska människoben i våra trakter? Men kanske ändå att man skulle ha skelettdelar från avrättade människor?

Joggan
3/4/16, 7:07 AM
#6

Jag tycker stora frågan är om man tror på att en riktad trolldom kan skapa ett stort lidande eller döda en? Dessutom finns ju i många länder en lag som hantera svarta magi/witchcraft liksom misshandel och mord i Europa.

T.ex

http://www.therichest.com/rich-list/11-countries-that-still-believe-in-witchcraft/?view=all

Annons:
Bappho
3/4/16, 9:22 AM
#7

När jag läst om användandet av kroppsdelar från levande människor i Nigeria så var det inte en gammal tradition utan en ny som dök upp när folket blev fattigt och desperationen spred sig. Det är väl både ett sätt att tjäna pengar för överlevnad och en desperat tro att man kan få det bättre.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Joggan
3/4/16, 1:06 PM
#8

Jag hade för mig att det var alltid så där i Afrika att man använde kroppsdelar till svarta magin liksom hos dem Navajos de s.k. yee naaldlooshiis .

https://books.google.se/books?id=1B4XPF1P4a4C&pg=PA100&dq=african+witchcraft+part+from+dead+bodies&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjzsMy8_abLAhVoJJoKHX9GAxkQ6AEIGzAA#v=onepage&q=african%20witchcraft%20part%20from%20dead%20bodies&f=false

Bappho
3/4/16, 1:29 PM
#9

#8 Kan ju hända att artiklarna jag läst har varit dåligt underbyggda. Ska se om jag kan hitta på dem igen och länka.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: