Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 4634 ggr
missmagicscabinet
2016-02-10 22:54

Formler för kärlek!

Bloggade just om formler för att dra till sig lite romantik i tillvaron :) 

Kärleksmagi och formler!

Dock inga läskiga "göra någon kär mot dens vilja" formler! Sånt är aldrig okej! ^^

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
Ganna
2016-02-11 00:15
#1

Här inne är det okej att diskutera även '…läskiga "göra någon kär mot dens vilja" formler', läs gärna "Om sajten".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

missmagicscabinet
2016-02-11 12:04
#2

#1 jag förstår att det är okej att diskutera men själv tycker jag inte såna formler är okej och det var därför jag skrev sådär. ^^

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

missmagicscabinet
2016-02-11 12:10
#3

#1 vet att många ogillar sådant så ville inte skrämma bort folk från länken. Tror inte det är en "moralpredikan" utan en allmän åsikt 😛

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

dennas
2016-02-11 16:32
#4

#3

Det är nog inte en "allmän åsikt" just på det här forumet - utan kanske tvärtom nästan en provokation. :-)

missmagicscabinet
2016-02-11 16:42
#5

"4 okej, för jag tycker att magi som manipulerar någons fria vilja och får den att göra något den inte vill är hemskt. Så då kanske inte detta är forumet för mig 😕

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Ganna
2016-02-11 17:40
#6

#5 Om du tycker att det är problematiskt att _prata_ om saker du kanske inte håller med om, inte skulle göra själv eller upplever som hemska, då stämmer nog det.

Personligen tycker jag det är intressant och ibland även utvecklande att diskutera det jag inte själv håller med om/skulle göra, men jag tillhör inte heller "triggervarningsgenerationen".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
missmagicscabinet
2016-02-11 18:18
#7

#6 Jag har absolut inget emot att diskutera det så länge jag får lägga fram en negativ åsikt så som nu. 😉 Men om den allmänna åsikten är att det är okej att manipulera folk till att göra saker de inte vill då är jag lite chockad!

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

dennas
2016-02-11 18:40
#8

#5

Den bedömningen får du givetvis göra själv. Jag ville bara berätta för dej om hur diskussionen brukar låta här. Så länge man inte i en tråd är fördömande mot varandra, så har jag upplevt att det ofta är upplyftande med olika åsikter, teorier och läror. Stanna ett tag och se hur det känns! Här finns mycket att hämta! :)

missmagicscabinet
2016-02-11 18:45
#9

#5 Jag är aldrig fördömande så länge ingen utnyttjas eller kommer till skada 🙂

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Ganna
2016-02-11 19:03
#10

#7 Om du presenterar det som din åsikt, inser att den inte är universell samt kan ge underlag till varför den ska diskuteras så är det en sak, presenterar du det som "så är det och ni som inte håller med är onda" så är det en pekpinne.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

missmagicscabinet
2016-02-11 19:43
#11

#10 absolut men så skulle jag aldrig skriva. Håller helt med om att poängen med forum är att diskutera och utbyta åsikter och se nya perspektiv.  Men jag finner det naturligt att allt som på något sätt manipulerar, kontollerar eller tvingar någon till nåt den inte vill är dåligt. Man vill ju att alla ska må så bra som möjligt och att folk ska kunna göra självständiga val och inte bli utnyttjade . 🙂 Nu vet jag inte ens om jag tror att man kan göra någon kär på magisk väg men det känns onekligen inte okej om det skulle gå. Det är ju i sånt fall mindcontrol…

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

zeretki
2016-02-11 19:54
#12

#11 Förutom att manipulation av människor förekommer varje dag, på ett eller annat sätt… Varje gång du kommunicerar så påverkar du och det kan man väl se som manipulation också. Hur ska du kunna undvika att du manipulerar en person, som du vill ha en relation med? Vill du att en person ska gilla dig? Är inte det manipulation?

missmagicscabinet
2016-02-11 19:57
#13

#12 jag tror det är skillnad på att "påverka" och att "manipulera". Tillexempel. jag försöker påverka er i tråden att förstå vad jag menar vilket ni kan ge sjutton i att göra. Men när man talar om att förtrolla någon att gilla en så har ju den personen rent hypotetiskt inget val….

Nu tror jag ju inte ens riktigt på sån kärleksmagi så därför känns denna diskussion rätt dum. Men jag menar att det är skillnad på att ge utryck för åsikter, eller bete sig extra charmigt för att förmedla något eller få någon att gilla en och att tvinga in någon i något den inte själv väljer eller vill.

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Annons:
zeretki
2016-02-11 20:02
#14

#13 Jag tycker det här är en intressant diskussion. Tror du att det inte går att stå emot magi?  Vad är skillnaden på att påverka och manipulera?

missmagicscabinet
2016-02-11 20:09
#15

#14 påverka: är att framför åsikter som mottagaren kan göra vad den vill med.

Manipulera: är att lura och försöka kontrollera en annan person mot dens vilja. 

jag vet inte om det är rätt definitioner men det är så jag ser det. 

Jag tror att alla magi som inte är välkommen slår tillbaka på den som sänt iväg den. Så ja, jag tror man kan stå emot magi och är därför inte rädd för kärleksformler. Men jag skrev ändå sådär förut eftersom jag har varit med om många som tagit illa upp av idén om att förtrolla någon så den blir kär. Därför ville jag vara tydlig med at min länk inte innehöll något sådant.

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

dennas
2016-02-11 20:22
#16

Jag grubblar lite så här: Om man vill utföra kärleksmagi, så torde väl det finnas en person som ber om att få hjälp med att vinna den hen älskar/åtrår. Om denna åtrådda person redan har gett sitt medgivande till magi, så känns det ju tämligen meningslöst att utföra magi. Alltså måste det finnas en som inte vill eller åtminstone inte vet om att den borde vilja? Går det att förstå resonemanget? (Känns som att jag kanske är för kortfattad…)

missmagicscabinet
2016-02-11 20:34
#17

#16 Jag tycker helt enkelt att man inte ska använda magi alls på en specifik person som man vill bli ihop med. Bättre att använda sin charm och bygga en riktig relation 😉 Däremot så kan man ju utföra kärleksmagi för att dra till sig kärlek lite mer allmänt och visa universum att man är öppen för ett förhållande 🙂

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

dennas
2016-02-11 20:40
#18

#16

… och så undrar jag lite över detta:

Om man gör sej attraktiv och drar till sej flera beundrare och tvingas välja bort 9 av 10 till exempel, är det då inte ett magiskt utövande som skadar? Och då kanske att man "skadar" fler än en mer riktad magi. Knepig matematik :-)…

missmagicscabinet
2016-02-11 20:47
#19

#18 hahah sant. Men olycklig kärlek är en del av livet och något alla går igenom. Så det känns inte som något ondskefullt.  Att bli attraherad av någon som sen inte är intresserad tillbaka är ju sällan något som knäcker någon. Om det inte är djupare än attraktion. Om någon blir kär i dig utan att du använt magi så är du ju inte skyldig att bli ihop med den för att vara snäll… ^^

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

zeretki
2016-02-11 21:13
#20

#15 Jag undrar, vad tror du att magi är för något? Jag är nyfiken på att förstår hur du tänker.

Annons:
missmagicscabinet
2016-02-11 21:21
#21

#20 jag ser magi lite som The Law of attraktion. Att man genom tankar och handlingar med magisk intention kan få saker att hända. Men jag tror inte stenhårt på magi. jag tycker mest det är spännande 😃

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

zeretki
2016-02-11 21:25
#22

#21 Varför skulle det vara fel att påverka någon med sina egna tankar och viljekraft?

missmagicscabinet
2016-02-11 21:29
#23

#21 Allt jag menade är att den där klassiska "kärleksmagin" (jag inte ens tror på) som går ut på att göra någon till en kärlekszombie är en obehaglig idé. Det är allt. Men att påverka sitt liv med tankens kraft för att vara frisk och må bra är det inget fel med och det tror jag fungerar.

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

zeretki
2016-02-11 22:10
#24

#22 Men du tror inte att man kan påverka en annan person genom ord och sina egna tankar?

missmagicscabinet
2016-02-11 23:05
#25

#24 jag vet ärligt talat inte 😛

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Atropa
2016-02-12 00:12
#26

Handlar inte all magi om att påverka något på ett icke fysiskt plan? Det manipulerar ju allt tekniskt sett om vi ska vara såna :) spelar ingen roll om det är vädret eller människa

zeretki
2016-02-12 05:41
#27

#25 Jag vill inte låta elak, men varför skriver du om magi när du inte vet vad det är och inte heller gillar att man utför magi som kan "manipulera" människor?

Annons:
Sommarek
2016-02-12 09:12
#28

#27 Hen skriver ju inte heller att hen inte vet vad magi är, utan att hen inte vet om man kan påverka folk med ord och tankar.

Det är lika roande varje gång att läsa moralpaniska diskussioner här. Jag har aldrig stött på traditioner någon annanstans (i alla fall inte i de länder där jag deltagit i liknande diskussioner) där det anses så löjeväckande att tänka på konsekvenserna av sina handlingar, utan istället applåderas att göra vad sjutton man vill och sedan ta vilka konsekvenser som helst. Så fort någon nämner något slags moral så måste alla "riktiga" häxor tydligen resa ragg.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2016-02-12 10:21
#29

#28

Jag delar inte din uppfattning att diskussioner om och tankar på konsekvenser av ett handlande skulle anses löjeväckande. Tvärtom så förekommer det många diskussioner där man ingående diskuterar intentioner, hur man riktar, vad man bör se upp med och liknande. Det som brukar anses "löjeväckande" är väl att uttala sina egna - som sällan är nåns riktigt egna och genomtänkta - moraliska dogmer. Själv skulle jag inte välja ordet löjeväckande, utan nöja mej med att säga att en dåligt underbyggd tes, tanke, moral etc. oftast blir ifrågasatt. Fast det här är min personliga upplevelse av hur det brukar vara. :-)

Bappho
2016-02-12 10:57
#30

#28 Sommarek, tycker du att HiFs aktiva forumskrivare är omoraliska? 😃

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
2016-02-12 11:22
#31

#29 Nej, men det hänger väl också ihop med hur mycket man håller med varandra. De som håller med de med starkast åsikter blir oftast inte ifrågasatta, medan de som inte håller med utsätts för en kanonsalva av argument som alla mer eller mindre går ut på att man inte klok eller kunnig nog.

#30 Det känner jag dem inte väl nog för att säga.  😃  Däremot har jag flera gånger fått kommentarer i stil med "en riktig häxa gör vad hon vill och står sedan för konsekvenserna", vilket alltid får mig att fnissa lite.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2016-02-12 11:46
#32

#31 Kan du länka till en kommentar som ser ut så där? Det är lättare att möta din kritik om du visar vilka inlägg du hänvisar till.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2016-02-12 12:04
#33

#31

Jag delar, som sagt, inte din åsikt.

Till exempel är min bedömning att det sällan rör sej om kanonsalvor av argument som går ut på att man inte är klok eller kunnig nog. Däremot ställs det många frågor just i de fall när nån framställer sitt eget tyckande som ett slags fakta eller sanning som inte kan ifrågasättas.

Hoppas att TS förlåter mej, men vi kan som ett exempel använda den inledande texten, där TS skriver "Dock inga läskiga "göra någon kär mot dens vilja" formler! Sånt är aldrig okej! ^^". Så som det är uttryckt ser det ut att vara en sanning, en lag eller ett förbud.  Jag tror att  rent historiskt har  den magiutförandes verklighet varit den  motsatta, eftersom magi är ett sätt att ha makt över ting och människor. Då vill man ju fråga varför nån säger på det viset och var källan till ett sånt påstående finns. Om nån istället säger att "jag har valt bort att jobba med magi på människor, eftersom jag inte tycker det känns bra", så vet jag ju mycket bättre vad den personen menar. Då tror jag inte heller att den personen skulle få så många frågor på den punkten.

Sommarek
2016-02-12 12:41
#34

#32 Det finns en del här (och för övrigt en del roliga kommentarer om hur dum i huvudet du är om du tror på eller är bekymrad för konsekvenser… Ingen överraskning med tanke på vilka som skriver, dock.)

#33 Nej, jag har förstått det. Men jag talar utifrån egna erfarenheter, som du inte behöver hålla med om.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
missmagicscabinet
2016-02-12 13:28
#35

Oj, oj, oj! Jag menade aldrig att detta skulle bli en sånär diskussion! 

jag skrev som jag gjorde eftersom många blivit upprörda i tidigare situationer när jag talat om kärleksmagi eftersom sån magi "ändrar en annan människas personlighet och vilja". Så jag skrev som jag gjorde för att ingen skulle bli upprörd eller illa berörd och så blev det tvärtom. 

Jag skriver om magi för att jag är intresserad av historia. Gammal folktro och traditioner. Jag håller själv på med magi men jag tror olika saker varje dag och förändrar ständigt min syn på saker. Något så subtilt som magi tycker jag personligen att det är svårt att ha fasta åsikter om. 

Förlåt för att alla blev så upprörda här! Det var motsatsen till vad jag ville uppnå!

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

dennas
2016-02-12 13:37
#36

#35

Jag har skrivit en hel del i din tråd, men jag känner mej inte speciellt upprörd. Så ur det perspektivet behöver du i alla fall inte be mej om ursäkt.

(För övrigt måste det inte vara nåt dåligt om man sätter igång en tråd som berör.)

Ganna
2016-02-12 13:39
#37

#35 Det är inget fel med diskussioner, tvärt om. Sen när det gäller att andra blir illa berörda/upprörda av att diskutera sådant som i de flesta tider och flesta kulturer varit/är en realitet, ser jag som ett tecken på konformitet och i vissa fall omogenhet.
N.B. jag menar inte att man är omogen för att man inte vill påverka andras vilja, jag menar att man är omogen för att man inte kan tänka sig att diskutera det syftet.

Rent beteendevetenskapligt finner jag det fascinerande hur många som "håller på med" magi utan att tro på det. Det tycks mig som ett slöseri med tid och ansträngning.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

missmagicscabinet
2016-02-12 13:42
#38

Ja, diskussioner är det inget fel på men jag kände mig rätt attackerad personligen. Men om ingen menade så så är det lugnt. 😃

jag tror absolut på magi. (Vissa dagar helt och hållet och vissa dagar mindre) Men när jag utför magi tror jag alltid. Men jag tycker det är omöjligt för mig att ha alla svaren om allt och därför blir denna diskussion svår haha. 😃

Personlig hemsida: HÄR

Min roman & mitt seriealbum HÄR. 

Sommarek
2016-02-12 14:02
#39

#38 Jag kan inte tänka mig att någon menade det som en attack.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2016-02-12 15:19
#40

Om jag förstått det rätt så skrev trådstartaren som han/hon gjorde för att inte stöta sig med någon genom att beröra det "känsliga" ämnet kärleksmagi. Och det är just den försiktigheten/rädslan jag vill att besökare här ska slippa känna. Tänk hur det kan bli :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

zeretki
2016-02-12 16:07
#41

#28 Vad hade moral med saken att göra? Jag försöker förstå logiken och hur en person menar. Det kan ju vara bra att veta, vilka definitioner en person har, om man ska kommunicera överhuvudtaget. ;)

Annons:
zeretki
2016-02-12 16:12
#42

OK, jag vet att jag är autistisk men… om man använder sig av ordet magi i sin blogg, så är det väl inte överdrivet om man frågar hur hen då definierar ordet magi? :D

Väldigt ledsen om någon känner sig påhoppad eller kritiserad men vi måste väl kunna diskutera som vuxna människor? :)

Sommarek
2016-02-13 13:57
#43

#41 Om inte det framgått så vet jag faktiskt inte vart jag ska börja.

#42 Fast nu var det ju inte frågan "vad är magi?" som TS svarade "jag vet inte" på.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

zeretki
2016-02-13 15:26
#44

#43 OK, det är uppenbart att vi inte förstår varandra. Jag tycker mina frågor och svar är självklara för min diskussion, men så är det väl alltid. :)
Alla har sina definitioner av ord, och alla tolkar det som skrivs utifrån sig själva…

Sommarek
2016-02-15 11:09
#45

#44 Moralfrågan kom sig av inlägget i #0, där TS inte ville stöta somliga med att skriva om sådant som kunde anses som känsligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Lisa Mariola Lund
2016-04-04 14:21
#46

Någon som kan hjälpa få tillbaka kärlek från en man? Energier ställde till det. Öppen för alla olika sätt. Detta är så viktigt för mig för vi trodde båda att vi har en framtid tillsammans.

Bappho
2016-04-07 09:47
#47

#46 Om det är professionell hjälp du söker så kan du kolla här om du hittar någon du gillar: http://www.readersandrootworkers.org/wiki/Association_of_Independent_Readers_and_Rootworkers

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Atropa
2016-04-09 11:45
#48

#46 det finns massa trådar om du använder sökfunktionen. Rena och jobba på bra energier. Finns massa bra artiklar !:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: