Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 4170 ggr
[Gandalf56]
2016-02-07 11:06

Odla mistel?

Vet någon om hur man kan kultivera/odla mistel om man skat yp stympa in den i ett träde eller hur man nu gör ,för att jag har hittat ett träd/flera med mistlar i  sig som jag gärna skulle vilja odla här hemma

Någon som vet??

Tacksam för svar

Annons:
VildaVittra
2016-02-07 11:09
#1

Ja, du kan ympa in mistel. Du tar ett färskt frö, kletar fast det på en gren, sedan tar det några år innan du ser resultat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Gandalf56]
2016-02-07 11:15
#2

#1 vet du vilka träd den ej gillar att växa på för jag har en sälg äppelträd rönn björk och gran på tomten

VildaVittra
2016-02-07 11:34
#3

Det ska nog vara lövträd i alla fall. http://www.naturochtradgard.se/smattogott_mistel.html

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Isatis
2016-02-09 14:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Mina två mistlar sådde jag på undersidan av en gren i ett ungt äppelträd. Jag satte fast fem fröer, fyra av dem grodde. Det skall vara bra med flera fröer intill varandra. Tyvärr försvann två små mistlar efter något år. Skickar två bilder,  en från 2012 och den andra från idag 2016.

Bjornen
2016-04-13 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Misteln är fridlyst i Sverige och att ta frön från är inte lagligt. Mistel kan inte ympas. Frön gror och letar in sig i värdträdet. Från Krim kan man hitta dem växande på ek, poppel, hagtorn, äpple, päron, platan, lind m.fl. Kan vid svåra angrepp döda trädet.

NiklasTyreso
2016-04-15 22:03
#6

Dubbelpostade visst

Annons:
NiklasTyreso
2016-04-15 22:03
#7

På hösten får mistlarna bär. Fåglar äter de fridlysta färska bären. Fåglarna sitter på en gren och bajsar ut fröna. Fröna gror på grenen och en ny mistel växer upp. Mistlar är vanliga på vissa orter i Mälardalen ex i Upplands-Bro och delar av Västerås, men sällsynta på vissa andra närbelägna orter. Mistelfrön gror bara från färska bär.

Isatis
2016-04-24 14:43
#8

Har hittat följande:

Mistel (alla delar inklusive bär) är förbjuden att plocka i Sverige.
Det finns dock undantag då det är tillåtet att plocka mistel. Följande punkter skall då vara uppfyllda:
• den som plockar misteln äger eller arrenderar marken där träden står
• trädet är döende eller försvagat på grund av mistlarna
• det växer så många mistlar i området att de inte riskerar att försvinna i området efter skörd.

NiklasTyreso
2016-04-24 21:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fotade ett par träd med mistlar i Kungsängen i norra Stockholm i veckan som var.

NiklasTyreso
2016-04-26 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fler mistlar från Upplands-Bro.

Åsa S
2016-05-04 12:16
#11

Kungsängen är fint med sina mistlar och här bor ju jag bland alla mistlar. Kändes även rätt då jag nyligen låg på sjukhuset och det var mistlar på gardinerna. Även ute på säbyholm i Upplands-Bro finns det jättemycket mistlar. Kan vara svårt få dem att växa fast men som tudigare beskrivits i denna tråd så kan det lyckas. De verkar gilla poppel och äppelträd.

Inkanyezi
2016-05-04 12:26
#12

Och förbudet att ta frön gäller väl knappast fågelskit. Om man ser fåglarna äta bären kanske det går att få fram frön som så att säga har gått rätt väg. Man kan förmoda att passagen genom fågelns matsmältning ger någon slags fördel för fröets utveckling. 

- och somt föll på hälleberget -

Upp till toppen
Annons: