Annons:
Etikettwicca
Läst 1771 ggr
Manutar
2016-01-21 08:21

Wicca - västvärldens tantra

Va säger ni om detta? Jag skulle säga att det inte bara är just wicca som är (har varit?) en seksuellt laddad praktik, utan att det är något som hör till all häxkonst och mången annan magisk utövning. Och att vi när vi kommit ut ur skuggorna, blivit mer "norm-enliga", för att på nåt sätt bli mer trovärdiga och godkända, så har vi också tappat en del av vår kraft, det håller jag absolut med om. Bilden på häxan har blivit en tandlös en.

http://www.patheos.com/blogs/agora/2015/10/the-rantin-raven-wicca-was-the-tantra-of-the-west/

Annons:
Sommarek
2016-01-21 08:26
#1

Jag vet inte vad som mig mest trött; den förväntade hysterin över att man i andra länder anser att wiccan = häxa eller den vanliga "jag är minsann inte som alla andra! Jag är speciell och kan inte klumpas ihop i en grupp!!1!"

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2016-01-21 08:34
#2

#1 Hmm. Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag själv anser inte att wicca är synonymt med häxa, en del wiccaner är ju dock också häxor. Witch och häxa är heller inte synonymt. Och vad då speciell? Angående det med att gå i skuggan och utöva i hemlighet då eller?
Du har inget att säga om själva ämnet då?

Sommarek
2016-01-21 08:43
#3

#2 Artikeln drar paralleller medan wiccaner och "witches", ja.

Citat från artikeln: "I’m sorry, but Witches are by definition a fringe Group."

Ja, precis som alla truliga tonåringar i hela världen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2016-01-21 08:48
#4

#3 Så du häller inte med om att wicca=witches? Eller att witches eller ännu hellre häxor är en marginal grupp/företese per definition?

Sommarek
2016-01-21 08:54
#5

#4 Nej, jag håller inte med om att wiccaner och "witches" är samma sak.

Eller att witches eller ännu hellre häxor är en maginal grupp/företese per definition?

Inte mer än precis alla andra grupperingar i hela världen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2016-01-21 09:01
#6

#5 Okej, tack för svaret :)
Själv förstår jag inte riktigt tanken om att man inte får vara annorlunda om man i själva verket är det (och ja,ja vi är alla annorlunda). Jag får känslan att omman säger sig själv vara annorlunda så tolkas det dirkt som om man menar sig vara Bättre än andra. Det är inte samma sak.

Men jag var faktiskt mer intresserad av att diskutera dethär med sexuell laddning inom utövande av häxkonst/wicca/magi, därför la jag in texten. Den diskussion du satte igäng har vi haft miljoner gånger i olika trådar och är, precis som du själv sa, väldigt tröttsam.

Annons:
Manutar
2016-01-21 09:22
#7

Och förresten så skulle jag säga att det inte handlar så mycket om att vara annorlunda äns, utan mer om att man inte ska behöva vara "normal" för att bli accepterad. Man ska inte behöva ge upp sina hemligheter eller ändra sin praktik för att bli accepterad som människa. Och inte behöver man äns bliaccepterad! Själv så tänker jaginte ändra på mig på något sätt över huvud taget bara för att bli accepterad av andra. Hellre lever jag då i ensmahet.

Sommarek
2016-01-21 09:37
#8

#6 Jag menar inte att man inte får vara annorlunda - bara att det blir lite absurd ibland. Jag har varit med om hedningar som vägrar gå med i organisationer, till exempel, för att inga andra hedningar "är som jag" och man inte vill vara "toppstyrd" eller "hopklumpad". Men  om man kallar sig häxa, till exempel, så borde man ju någonstans ha en minsta gemensam nämnare med andra som också gör det, annars kan man ju lika gärna kalla sig snickare eller same.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2016-01-21 20:16
#9

Det är ju en intressant frågeställning. Utan att ha mycket kött på benen, så gör jag reflektionen att sexualitet/sex/nakenhet i ritualer/magi/tillbedjan följer tidens rådande moral om det rör sej om öppna sällskap. Slutna sällskap blir lite svårare att uttala sej om, :-).

Sen kan jag inte låta bli att tänka/känna att det ibland är så självklart att en ska vara naken, men då vill jag vara ensam. Skulle känna mej hemskt obekväm i andras sällskap. Tänker också att jag känner mej obekväm med "nakenbilder" från moderna sällskap, vet inte exakt varför. Kanske för att jag tänker att de som påkallar nakenhet etc. är en smått galen excentriker.

Vet inte om det var den här diskussionen du var ute efter…

Manutar
2016-01-22 02:50
#10

#10 Jag känner också vid vissa tillfällen att jag bör vara naken men skulle precis som du inte vilja vata det i sällskap. Jag känner dock att själva kraften jag använder mig av är sexuellt laddad. Särskilt när vi går in på det ekstatiska och trans.

Bappho
2016-01-22 11:13
#11

Jag vet inte om det bara beror på att den moderna häxkonsten blivit mer konformistisk, det handlar kanske mer om att den växt och förändrats och att utövandet för många ser annorlunda ut idag.

Men även om jag inte har en aning om hur det ser ut idag inom initiatorisk wicca så finns det gott om andra strömningar där sex fortfarande är en viktig del.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Lummer]
2016-01-22 11:39
#12

Jag tycker inte det är konstigt att sex skulle vara en del av firande blotande eller ritual. Det är ju den ultimata energi katalysatorn. Det är ju också det (. Nu har jag funderat 5 min på vilket ord som passar "den accepterade normen" kommer väl rätt nära. ) hänger upp sitt hat eller avsky på för det är omoraliskt opassande förbjudet och väldigt spännande vilket det också tillför ännu mer energi, oavsiktligt akumilerat av belackarna. Tror jag börja springa runt naken i skogen ofta. Det kan ju bidra till utövarnas fördel 😉

Sommarek
2016-01-22 15:24
#13

#11 Det kan ju också handla om att vi blir fler och fler människor och det kan vara svårt att hitta en plats att vara ifred på.

(Sedan kan jag tycka, även om det finns många fördelar med att vara naken, att det är lite… opraktiskt. Mygg, barr, myror, kyla… you name it. 😃)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
[Lummer]
2016-01-22 15:38
#14

För å inte tala om fästingar men lite får man väl offra😉

skogsbergs-anna
2016-01-22 16:57
#15

Ibland känns det bäst avklädd och ibland uppklädd. Tänk vilken fantastisk kraft sex har så varför inte använda den magiskt? Både för att samla och sända energi eller för extas och trans.

Gör hellre fel än inget alls.

Upp till toppen
Annons: