Annons:
Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 2304 ggr
Pensson
2016-01-06 16:13

Riktningar/Element

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu behöver jag er hjälp 😊 Jag ska lägga till riktningarna/elementen runt ett pentagram. Men blev osäker vid vilken spets jag ska placera dem… När jag letar på nätet så är denna (bilden) den vanligaste ordningen jag hittat. Stämmer det? Jag har lärt mig en annan variant (utifrån årshjulet och utan anden). Med jord uppåt, luft till höger, eld neråt, och vatten till vänster. Detta innebär att symbolerna bara hamnar vid en spets på norr och söder. Vad säger ni? Jag vill gärna ha anden med men hur ska jag placera alla symboler så de hamnar rätt runt pentagrammet??

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Annons:
Sommarek
2016-01-06 16:24
#1

Det du har ovan är den vanligaste versionen inom wicca, om det sedan betyder att den är "rätt" vet jag inte.   ;)

I en cirkel är det nog vanligast att det är som du säger, jord i norr, luft i öster, eld i söder och vatten i väst. Den modellen kan man dock anpassa själv efter vad som funkar - bor man till exempel på östkusten är det kanske inte givet att man associerar väster med vatten.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Phi]
2016-01-06 16:59
#2

Jag lägger dem så därför att jag tycker att de förklaringar jag läst till varför är logiska och fungerar, så jag skulle fundera på varför istället för hur. Vet du varför kommer hur av sig själv, och då vet du att det är "rätt" :)

[Phi]
2016-01-06 17:07
#3

(Jag menar alltså att varför som leder till hur inte alls behöver vara så som jag ser det, utan du kan mycket väl hitta något som du tycker är mer logiskt. Bara för att vara tydlig!)

Bappho
2016-01-06 17:28
#4

Placeringen av elementen runt pentagrammet som bilden ovan används inom Wicca och Golden Dawn, vilket man t ex använder när man ska åkalla eller förvisa elementen genom att dra ett pentagram i luften.  Tänker du dig att en människa står i pentagrammet så blir det mer logiskt då du har de mer markbundna elementen vid fötterna och anden ovan huvudet och luft och vatten emellan.

Det andra systemet du talar om är när man placerar elementen i de fyra väderstrecken.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Pensson
2016-01-06 19:11
#5

Tack för era svar :D

Jag får fundera på hur jag vill ha det helt enkelt :)

// Pensson // 

www.bergskristallens.se

Upp till toppen
Annons: