Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 3081 ggr
[stass]
12/29/15, 11:02 PM

funderingar om Tid

Hejsan allihop!

(det var längesedan!)

Jag har funderat en hel del på Tid det senaste.

Hur ser vi på tiden egentligen, vad finns det för folktro och vidskepelse om just tid eller hjälpmedel man mäter tiden med så som: klockor, årsringar mm, ser ni det som en gudom/väsen? Har ni känt er i osynk med tiden någon gång? Eller som att tiden har stannat?

Kasta gärna in personliga erfarenheter, teorier eller mytologi, allt är intressant.

Hoppas vi får en intressant diskussion.

Annons:
dennas
12/30/15, 8:50 AM
#1

Hej

Roligt att du är tillbaka!

[Phi]
12/30/15, 9:12 AM
#2

Jag har alltid haft en känsla av att tiden inte är linjär utan att den snirklar sig och att det går att befinna sig i flera "tider" samtidigt. Vid vissa korta tillfällen har jag fått känslan av att två "tider" har varit precis bredvid varandra och att jag nästan, nästan kan hoppa över till den andra om jag vill. Vid ett tillfälle vaknade jag och var arg för att det inte gick att komma tillbaka och göra om en sak jag gjort i livet, eftersom jag i halvvaket tillstånd (vuxen ålder) var helt övertygad om att detta var möjligt. Nu tror jag väl inte att det går att resa i tiden, men jag tror att det går att få glimtar av olika "tider" medan vi följer den vi för närvarande befinner oss i, och då även se framtiden, även om min uppfattning är att framtiden inte är statisk utan förändrar sig med de val vi gör… så då splittras tiden upp framåt. 

När det gäller folktro tänker jag att mycket är väldigt knutet till tid. Berättelserna som folktron hämtar sitt innehåll ur kommer från "dåtiden" och finner ibland kraft i att det är "uråldrigt" och vi har en myriad av variationer för att förutsäga vem en kommer att gifta sig med i framtiden. De som gått vidare befinner sig utanför de levandes tid och åldras inte mer, men samtidigt finns de ofta tillgängliga i denna tiden, antingen genom att tillbe dem eller vid vissa tillfällen på året (då en snarare skyddar sig mot dem, då inte bara de beskyddande förfädren dyker upp). Är det inte så många kloka som det gick myter kring också blev väldigt gamla, att ingen visste hur gamla de egentligen var? Även kring livet, hur långt det skulle bli, finns mycket information. Tänker  på nornorna som väver och klipper av tidstråden och deras syskon i andra mytologier. 

Att klockan stannar brukar väl ses som ett tecken på att något fruktansvärt händer/har hänt just då. Att en kommer in i huset där någon gått bort och så har klockan stannat på exakt det klockslaget det hände, och då får jag för mig att det är för att döden berott av något väsen eller liknande ganska ofta.

Helt spontant tänkt  :)

Bappho
12/30/15, 12:11 PM
#3

#2 I min bygd där jag bor är det allra vanligaste tecknet på att något händer utanför det vanliga att just klockorna stannar. Även när man ska beskriva någon med ovanliga krafter så brukar det sägas att när den personen kliver in i ett rum, då stannar klockan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
12/30/15, 2:33 PM
#4

Vissa påstår att i dagens samhälle tänker man att tiden är linjär och i bondesamhället att given var cirkulär, men jag tror tiden är spiralformad till sin natur.

[stass]
12/31/15, 12:06 AM
#5

#1 tack =)

#2 och#4 jag har också en känsla av att tiden inte är linjär. Personligen ser jag det mer som ringar på vattnet och visst går de att förnimma händelser i tiden både bakåt och framåt, tycker jag iaf.

Detta får mig onekligen att fundera på tiden som instrument i trolldom, och vilket mångsidigt redskap det kan vara  i tex sympatetisk magi.

#3, Ibland spår jag i kaffe, och just en gång såg jag vågräta linjer med en logga högst upp. Utan att gå in för djupt på det visade det sig att linjerna var månader och loggan i toppen var där det tog slut. Och visst stannade en klocka just då med.

Manutar
12/31/15, 6:24 AM
#6

Intressant! Enligt min erfarenhet så är tid absolut något levande, inte statiskt eller linjärt. Som en spiral, eller ett garnnystan kanske, med tunnare och tjockare ställen på garnet, vågor, knutar, trassel osv..  Jag tycker mig också kunna urskilja mönster som återkommer, inte som identiska men väldigt lika i de stora dragen. Jag tror också att "spå framtiden" oftast faktiskt handlar om att se in i dåtiden och kunna urskilja de mönster som tagit en dit där man är nu och kommer fortsätta en tid in i framtiden.

Jag har erfarit att tid kan manipuleras. Man kan få den att gå fortare, få saker hända snabbare, och man kan få den att sakta ner så man hinner mer i mindre tid.

Har aldrig tänkt mig att tid skulle vara ett väsen. Men nu känns det ju som att det mycket väl kan vara det. Detta ska undersökas.

Annons:
[stass]
12/31/15, 11:20 AM
#7

#6 Mmm, jag tror vi tänker i lite lika banor där för när jag säger ringar på vattnet går de nästan in i varann och jag tycker mig också se återkommande drag i tidsperioder. Bra reflektion det här med att dåtiden påverkar framtiden så mycket som den gör.

Barajag1
1/12/16, 10:52 PM
#8

De säger ju att tiden inte existerar. Att det är något vi människor hittat på för att det ska bli lättare för oss att leva. Jag önskar det skulle gå att resa tillbaka o göra saker ogjorda. Finns så mycket jag ångrar här i livet.. För mig är inte livet något annat än ett helvete som vi kommit till för att utsättas för prövningar. Jag tror att alla vi på jorden har skickats hit för eventuella synder vi begått i en möjligen annan dimension som vi tidigare levt i? Livet har lärt mig att helvetet är här nere på jorden och att hela världen och medvetandet är övernaturligt.

[Lummer]
1/14/16, 8:55 PM
#9

Jag tror jag är ursynk med tiden . Den rör sig fortare än jag.. På tal om klockor som stannar.. Min köks klocka började en lördag kväll att snurra jättefort, skulle precis lägga barna då den älsta ser detta och frågar varför den gör så. Han var 6 år. Jo sa ja det var gammel farfar som dog och ville bara säga hej då. Jaha säger barna och vinkar till klockan. Fick dagen efter höra att han dött ca 10 min innan jlockan snurrade. När vi höll på och göra oss iordning för begravningen så började klockan snurra jättefort igen och barna börjar vinka till klockan och säger hejdå. Kul sätt att hälsa tycker jag:')

[Rubensismaleficarum]
1/16/16, 9:03 PM
#10

Tid är bara ett begrepp vi använder för att förklara om saker hänt eller ska hända samt görs nu. men egentligen händer. ''Allt hela Tiden''

Barajag1
1/16/16, 10:43 PM
#11

Det är lustigt att vi upplever att saker hänt för jätte länge sen. Men det kanske bara är något vi inbillar oss. Jag har också börjat fundera på ifall allt händer samtidigt men det är något som ligger bortom människans förstånd. Likadant när det gäller döden så tycker jag det är ganska intressant.. Jag är troende så jag tror på Eva o Adam och att döden bara är en mutation vi fått i kroppen när de syndade o den gör även så vi åldras, har inget med tid att göra. Forskare har ju forskat o hittat den genen som gör att vi åldras..

[Lummer]
1/16/16, 11:29 PM
#12

Jag har träffat min man igen.. Vi är gifta med fötterna i havet med med Oden Ran och Freya som vittnen.. Är våra liv tillsamans sen långt tillbaka samtida eller en tråd i i våra värdssiga liv?

Upp till toppen
Annons: