Annons:
Etikettnyheter
Läst 6016 ggr
Huygens
2015-12-22 15:40

Trollformel 1300 år gammal

En 1300 år gammal trollformel har hittats på ett tunt ark gjort av silver i staden Jerash, Jordanien. Det är lite oklart vad trollformeln består av, och är delvis skrivet på ett okänt språk.

Annons:
Maria
2015-12-22 15:44
#1

Hur vet man att det är en trollformel när man inte ens vet vad det står?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
2015-12-22 16:08
#2

#1: Det måste det väl vara? ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huygens
2015-12-22 17:41
#3

#1 Jag vet inte. Jag hittade en dansk sida som menade att en person hade gått till en magiker i Jerash, som gjort själva silverrullen och att magiska formler skrevs på just denna typ av rulle. Tydligen har arkeologer hittat liknande trollformelrullar på andra håll i Mellanöstern.

Men lyckas du ta reda på saken, kom tillbaks och berätta för oss andra.

Bappho
2015-12-22 20:20
#4

Det var ganska vanligt med besvärjelser skrivna på tunna plattor av bly eller andra metaller. T ex defixiones, curse tablets, förbannelsetavlor. Dessa innehöll ibland voces magicae, kraftord utan känd betydelse eller ursprung t ex ephesian letters.

I texten ovan så står det att det bara är en del av texten som inte kunnat tydas och att den annars är skriven i en form av grekiska. Kan vara så att den andra texten är okända arabiska kraftord.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: