Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2500 ggr
Bappho
2015-12-06 12:18

Att handla eller icke handla, det är frågan.

För att bevisa att man fortfarande kan tycka och tänka vad man vill om magins vara eller icke vara och vad man får göra utan att för den delen bryta forumsregler så tänkte jag ställa följande fråga.

Om du har en nära vän som är i en riktigt dålig och farlig relation och du förstår att inget du säger eller gör kan få personen att lämna den farliga situationen, är det då okej tycker ni att utan att berätta, lägga sig i genom att använda lite praktisk magi? För att berätta och fråga innebär att också du själv utsätter dig för fara.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Honestyisdead
2015-12-06 12:27
#1

Nej det är inte ok att lägga sig i utan att personen vet om det.

Gronstedt
2015-12-06 12:28
#2

Det enda jag anser att man kan tillåta sig är i så fall att göra något för att förmå vännen att se sin relation klart och utan skygglappar, och även det känns tveksamt. Att utan att bli ombedd försöka styra och ställa för beslutsfähiga människor kan jag inte se som annat än själviskt och självrättfärdigt. Och visst kan man vara självisk och självrättfärdig, men då ska man inte låtsas att man gör det för att vara god.

[Moon Light]
2015-12-06 12:34
#3

Nej det är inte okey däremot använda bannlysande magi för att bromsa upp eventuella attacker utan  att för det sända tillbaka i annans väg.

Bappo du skriver så här : För att berätta och fråga innebär att också du själv utsätter dig för fara.

Frågan är där tycker jag om hur trygg man är i sig själv,är man orädd och har full tillit till andevärlden så behöver man aldrig vara rädd för olika faror oavsett vad det gäller och där befinner jag mig själv,jag är orädd och har full tillit till universum och med den tilliten händer inget som inte är menat för oss.

Det är bara rädda personer som måste ta till sånt här men en trygg och orädd behöver inte använda sig av olika knep oavsett det gäller magi eller nåt helt annat.

Bappho
2015-12-06 12:47
#4

#3 Moon Light: "Nej det är inte okey däremot använda bannlysande magi för att bromsa upp eventuella attacker utan  att för det sända tillbaka i annans väg."

Jag skrev inte vilken sorts magi, utan magi ö. h. t.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

wissan
2015-12-06 13:16
#5

Jag tycker att det är helt ok….man kan ju vända på resonemanget om man vill…vad är det som säjer att jag inte är ämnad att ändra det? Ingenting!
Många pratar om vad man får och inte får, vad är det baserat på i så fall, den privata tron, magkänslan av rätt och fel, någon magiskt system man följer, en ockult auktoritets regler ?
Magi är i min värld fri och för alla att använda som man finner riktigt.  I ett system är det vissa saker som är ok och andra system inte ok…men står magin under nåt system eller är den fri? Vem har skapat "systemen" människan eller magin…?
Gör vad du vill och ta ansvar för det….är ett bra uttryck.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

[Moon Light]
2015-12-06 13:17
#6

😃nä det gjorde du inte Bappho men samtidigt målar du upp en bild av en situation där man kan behöva svart  magi i så inte undra på då att jag hamnade där i mitt svar😎

Annons:
Bappho
2015-12-06 13:18
#7

#3 Eftersom jag personligen inte tror på någon omnipotent kraft av något slag så är tanken på absolut trygghet och tillit främmande för mig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2015-12-06 13:34
#8

Ja, jag skulle ingripa magiskt för att hjälpa min vän i en farlig situation. Lika mycket som jag skulle ingripa fysiskt

Manutar
2015-12-06 13:57
#9

Och jag mäste faktiskt undra, ni som säger at det inte vore okej att ingripa, ni skulle bara stå och se på då? Och det är okej? Att det vore själviskt att hjälpa förstår jag inte alls. Kan någon förklara resonemanget?

Honestyisdead
2015-12-06 14:01
#10

Det är aldrig ok att använda magi på ovetandes.  Man kan ingripa på andra sätt.

wissan
2015-12-06 14:04
#11

Vad är det som säjer att det inte är ok att ingripa på ovetandes?

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Honestyisdead
2015-12-06 14:06
#12

Det är oetiskt.

wissan
2015-12-06 14:11
#13

Oetisk i en värld, helt ok i en annan….det handlar kanske om val och inte en lag?

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Annons:
Manutar
2015-12-06 14:11
#14

På vilket sätt är det oetiskt i detta fall? Ja utgick från att det inte fanns mycket omagiskt man skulle kunna göra.

Honestyisdead
2015-12-06 14:15
#15

Det har jag ju skrivit. Det är oetiskt att använda magi på andra som inte är med på det. Ett medgivande är viktigt.

Manutar
2015-12-06 14:18
#16

#25 Ja men jag förstår inte VARFÖR det är oetiskt att hjälpa en vän i en farlig situation utan medgivande om man inte äns kan fråga om det.

Bappho
2015-12-06 14:26
#17

Personen i fråga har bett om hjälp, fast inte explicit magisk hjälp. Personen får min hjälp på alla andra sätt, men det har inte hjälpt hittills. Faran är i denna stund stor och överhängande.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

wissan
2015-12-06 14:46
#18

Vissa saker är man bara satt att göra, även om det inte är klart uttalat. 
Tror fortfarande att det har med val att göra, du väljer med allt vad det innebär. 
Det finns inget som säjer att man måste göra något alls eller att göra allt, fortfarande ett val. 
Så jag vet inte om etik är något som man behöver ta så enorm hänsyn till om man inte har en moralisk kodex att följa?  Bara funderar lite.

utdrag från Wiki….
 "Den vanliga uppfattningen är att moral (av latin) är människors uppfattningar om vad som är rätt och gott. Det är föreställningar som i högsta grad varierar mellan skilda kulturer och sociala kontexter. Etiken är det teoretiska och kritiska studiet av dessa skilda moraluppfattningar liksom av det moraliska språket. Det innebär att etiken är vetenskapen om moralen"

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Ravenna
2015-12-06 18:01
#19

#0 Ja. Men jag skulle som regel först rådgöra genom spådom eller anderesa, innan jag tog beslutet om att hjälpa magiskt eller inte, och vad som i såna fall skulle göras. Jag utgår inte automatiskt från att det är rätt eller fel att hjälpa, eller inte hjälpa. Varje situation är unik.

Det har dock hänt att jag blivit direkt uppmanad till att ingripa magiskt, när det uppstod en farlig situation för en närstående. Att hjälpa magiskt i det fallet var inte bara självklart, utan direkt nödvändigt. Då behövdes ingen spådom eller anderesa, för det kom direkt från andarna själva. Att inte göra det hade varit felaktigt av mig och hade försatt min närstående i en än värre situation.

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

therootdoctor
2015-12-06 19:08
#20

Om man stöter på en skadad person måste man då vänta på ett verbalt godkännande innan man hjälper?  De som har en massa högtflygande föreställningar om magi och dess "viktighet" tycker förstås att att fysisk och magisk hjälp är två mycket olika saker. 

På ett djupare plan är det inte heller så enkelt att godkännande/icke godkännande är uteslutande en fråga mellan två personers medvetna jag och verbal kommunikation. 

Om man gör det utifrån att sedan vilja ha tacksamhet om det går bra eller om det finns en chans att man "bara måste berätta för kompisen eftersom allting löste sig så bra" så är det bättre att låta bli.


Annons:
Honestyisdead
2015-12-06 19:19
#21

#20 Stöter man på en skadad person ringer man 112. Man börjar inte hålla på med magi.

NiklasTyreso
2015-12-06 20:04
#22

Jag ägnar mig åt övernaturligheter men inte trolldom, så alla vet var jag står. Det var först i inlägg 17 vi fick reda på att personen bett om hjälp och då är det bara att jag hjälper om jag kan och jag också tycker det är rätt för mig (i linje med min egen etik). Förutsättningen i första inlägget var annorlunda, om man ska hjälpa en vän (ex på övernaturlig väg) i det du själv anser är en "farlig relation". Om det bara är min personliga uppfattning om vad som är farligt eller oetiskt i en relation, då har andra självfallet rätt att tycka annorlunda och jag måste respektera vännens eget val att leva helt annorlunda än jag skulle stå ut med (om all etik är personlig och subjektiv). Meeen… Nu råkar jag (som inte är häxkarl) tro att det finns en universell moral som är typisk för arten människas (H sapiens) beteendemönster. Det är inte typiskt för vår art att våldta eller misshandla, det är belagt med tabun och förbud i stort sett i hela världen. Jag litar på min förmåga att avgöra vad som är arttypisk sunt beteende (=etiskt beteende) och med förvissningen om att jag kan skilja på rätt och fel kan jag erbjuda min misshandlade våldtagna inspärrade vänn en flyktväg ur situationen. Eftersom jag tror att det är universellt fel med sexuellt, fysiskt och verbalt förryck känner jag mig fri att även använda övernaturliga metoder mot förtrycket, även om personen skulle vädjat om att jag skulle låta den leva kvar i förtrycket.

therootdoctor
2015-12-06 20:24
#23

#21 Det låter som om du inte riktigt förstår liknelser. En liknelse är till för att beskriva att det kan betyda skada i många olika former. 

En annan liknelse i det här fallet är exempelvis om man måste fråga någon om de vill ha eller accepterar hjälp om de är på väg att kliva rakt ut i gatan och inte ser bilarna som kommer mot dem i full fart.  De kan förstås bli arga om man grabbar tag i dem och visst tycker att de såg sig om etc.  Försök att applicera det på relationen som tråden handlar om och fundera sedan på om det är rätt eller fel att inte fråga först innan man agerar. 

Jag tycker inte du ska ringa 112 och säga "Min kompis är i en farlig & dålig relation! Hjälp!".


Honestyisdead
2015-12-06 20:26
#24

#23 Jag skrev aldrig att man ska ringa 1q2 för att en kompis är i en dålig relation.

Ganna
2015-12-06 23:52
#25

För min del spelar det ingen roll om jag använder trolldom eller en direkt handling (som "vem som helst" skulle kunna utföra).  Min etik är densamma. Vilken handling som är den rätta avgörs lätt genom att se vilken som ger bäst utkomst med förhållandevis minst ansträngning (samt viss divination för att se så att det stämmer).

Är medlet som uppfyller villkoret ovan att i detta fallet använda någon form av trolldom utan att först yppa det, så är det självklart att jag gör det.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
2015-12-07 06:43
#26

Just så tänker jag också, som #25, att det inte är skillnad på om det är magi/trolldom eller en direkt handling. Därför blir jag också förundrad, för jag antar att de flesta vill hjälpa sina vänner. Men tydligen är detta med att få medgivande en regel som en del följer oberoende på situation? "Det bara ÄR så", verkar det som. Jag brukar inte tänka så. Varje situation är unik och jag handlar enligt situationen och användr det som fungerar. Ingenting "bara är" för mig, jag själv vill ha lite mer grund för mina val. Och att hjälpa en vän är helt klart en självklarhet för mig , och inte behöver jag nån tack för det heller så det kvittar om personen jag hjälper vet att det var jag.

Gronstedt
2015-12-07 08:43
#27

#17: Om personen har bett om hjälp är det ju en helt annan situation än som beskrevs i #0. Att hjälpa den som bett om hjälp är helt OK, oavsett hur man hjälper. I och med att personen bett om hjälp så finns ju redan medgivandet.

Det är fel att oombedd styra och ställa för en annan beslutsfähig person, oavsett med vilka medel man gör det.

Annons:
Bappho
2015-12-07 09:52
#28

#27 Även om personen bad mig om hjälp så var det absolut inte magisk hjälp det var frågan om för då hade personen sagt det då hon/han väl vet vad jag kan göra.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2015-12-07 11:23
#29

#27 Skulle det vara ok att hjälpa med andra medel än magiska utan att ha fått medgivande?

Atropa
2015-12-07 20:09
#30

Man kan ställa frågan tvärtom: skulle du hjälpa din vän magiskt om hen behövde lite extra lycka i livet? Eller kanske tur? Detta handlar om att hjälpa, inte skada

Ravenna
2015-12-07 21:24
#31

Jag undrar hur det kommer sig att det verkar finnas så många principer och rättesnören när det kommer till magi/trolldom, som om det är något avskiljt från våra vardagliga liv?

Jag förstår inte skillnaden mellan en direkt handling för att ingripa fysiskt när någon är i fara, och en direkt handling som sker magiskt. En handling är en handling, metoderna för att påverka kan variera. Men oavsett vad man gör så är det ju en form av manipulering/påverkan.

Varför ska magi/trolldom sättas på såna höga, speciella hästar att det gör att man nästan blir rädd för att använda kraften? Var kan det komma ifrån, kan man ju undra…

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Manutar
2015-12-08 08:43
#32

Jag tycker ni som inte vill hjälpa magisk väg har samma "lägg dig inte i"-mentalitet som gör att folk far riktigt illa och t.o.m. dör. Grannarna bråkar -lägg dig inte i, nån har ett svart öga- lägg dig inte i osv. Jag förstår den inte alls, och ingen verkar vilja förklara det heller.

Gronstedt
2015-12-08 10:15
#33

#28: Om någon ber om hjälp skulle jag hjälpa på det sätt jag kan (om inte personen uttryckligen sagt att vissa slags hjälp är utesluten).

#29: Jag gör ingen skillnad mellan magisk hjälp och annan hjälp. 

#32: Ingen här har vad jag sett uttalat att man inte ska hjälpa i en akut situation. Men många misshandelsförhållanden är komplicerade och det är inte förrän den misshandlade parten verkligen lyckats fatta beslutet att ta sig ur sin situation som hen är mottaglig för och vill ha hjälp. Att som utomstående oombedd lägga sig i förhållandet kan skada på många plan. Det är som ett beroende: innan den "beroende" verkligen själv vill, kan man inte hjälpa vederbörande ur det, bara stötta hen att själv förmå ta beslutet.

Bappho
2015-12-08 10:34
#34

#31 Det är kanske kristendomen som spökar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
therootdoctor
2015-12-08 10:37
#35

#32 Det beror i de flesta fall på rädsla. När det gäller att fråga om lov i magiska sammanhang handlar det oftast om att man inte vill att andra ska använda magi på en själv utan tillåtelse. Det som fattas är förstås förståelse för vad magi är, hur den jobbar och att det undermedvetna hos mottagaren ALLTID har givit sin tillåtelse - i olika former som medgivande, underkastelse, tro på… o.s.v.  -  i de fall där magin fungerar.  Skillnaden mellan magi och att be om tillåtelse innan man pratar med någon är marginell. Skillnaden mellan att skriva om någon på nätet och magi är marginell. Ta bort dramat från begreppet "magi" så är den marginalen borta.


Sommarek
2015-12-08 11:30
#36

Hade det varit jag och personen bett mig om hjälp hade jag kört på. Alla mina bekanta vet att jag är häxa, så det borde inte förvåna dom om jag tar till "ovanliga" metoder.

Annars är det faktiskt så att även personer som svävar i omedelbar, direkt fara kan neka att bli hjälpta - somliga trosinriktningar, till exempel, går inte med på läkarhjälp, blodtranfusioner eller organdonationer. När min mamma höll på att knarka ihjäl sig fick jag ingen hjälp så länge hon vägrade själv, och det hade hon all rätt att göra. Jag hade personligen inte hjälpt någon som inte bett om det - möjligen att jag hade skickat den personen lite "ompf" för att själv kunna reda ut situationen. Jag föredrar hjälp till självhjälp.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Kultisten
2015-12-08 11:53
#37

Jag ser det som självklart att försöka hjälpa en vän ur en potentiellt farlig situation, oavsett tillvägagångssätt.

Tro inte på allt som är sant.

dennas
2015-12-08 12:46
#38

Jag tänker att jag gör olika i olika fall. Det känns viktigt att göra ingripanden med den andras medgivande, en ibland "måste" man mer eller mindre tvinga eller gå bakom personens rygg. En människa i nöd kan var bortom ord och resonemang, och jag väntar inte tills det är försent - oavsett ingrepp. Tänker att det är det väntade utfallet som avgör.  Jag utgår från det som jag kallar mitt klokskap /mitt förstånd, vilket i och för sig inte alltid är ett bra rättesnöre, men i brist på en absolut allomfattande "regelbok" så får det duga. Men jag försöker också att ifrågasätta mina motiv och mina mål, så att det jag verkligen gör är det som blir det bästa. Och så hoppas jag att det mesta går att rätta till… Men jag skulle inte vilja stå vid sidan av och se en när och kär gå under utan att försöka hjälpa till. Det skulle nog ge mej en större moralisk börda än att ha lagt mej i och gått över gränser… Hur får man medgivande från spädbarn, medvetslösa och djur?

Ravenna
2015-12-08 19:55
#39

#34 Ja, det är vad jag tror också.

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Ravenna
2015-12-08 20:02
#40

#38 Medgivande från spädbarn, medvetslösa eller djur kan nås genom att kontakta deras medvetande. Kommunikation medvetande till medvetande på en djupare eller högre nivå, hur man nu ser det.

Jag har egentligen inte några bra ord för det, men det handlar om att livet är mycket mer/större än den uppenbara fysiska kroppen/sinnet. Jag kan t ex "sträcka ut" mitt medvetande och nå andras på olika nivåer eller dimensioner. Därigenom kan kommunikation ske.

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

therootdoctor
2015-12-08 22:15
#41

#38 Det kanske är fruktsammare att fundera kring vad "medgivande" är för något än att välja en definition som i vanlig mening betyder "verbal eller skriftlig överenskommelse" och fundera på hur man kan få det från någon som inte vet vad det är eller vars sinne inte hyser sådana begrepp. Eller hur de kan ge eller neka till det. Att prata om medgivande utifrån en ordinär betydelse när det gäller magiskt inflytande liknar mer en barnslig maktlek än något som bör tas på allvar.

Ingen som tycker eller tror att "magi" betyder något förskräckligt, onaturligt, själsligt kostsamt och fruktansvärt skrämmande skulle ge sitt medvetna medgivande till att bli utsatt för det. Självklart inte. Att det inte har med verkligheten utan med dramat som omger det vi kallar magi är svårt att förklara för den som har en sådan beklagligt felaktiga uppfattning. Vilken uppfattning de har spelar dock ingen som helst roll för hur mottagliga de är för sådan inverkan.


Annons:
Sommarek
2015-12-09 07:41
#42

#42 Hur hänger "Att prata om medgivande utifrån en ordinär betydelse när det gäller magiskt inflytande liknar mer en barnslig maktlek än något som bör tas på allvar" ihop med "Ta bort dramat från begreppet "magi" så är den marginalen borta" i #35?

Förstår inte helt varför det låter som att du i alla tidigare inlägg vill avdramatisera magi för att sedan påstå att det är extraordinärt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-09 11:27
#43

42 den folkspråkliga betydelsen av ordet medgivande kanske är en bättre formulering.


dennas
2015-12-10 00:54
#44

Kanske beror ens vilja eller ovilja att ingripa på hur man ser på ödet i förhållande till människans egen påverkan på sitt liv?

En person, som tror att livet är starkt ödesbestämt och som kanske också tror på karma, kanske blir ovillig att "lägga sej i" för mycket, medan en person, som har synen att gudar och människor kan blidkas och påverkas, kanske är mer benägen att ingripa.

Personligen har jag ingen stark ödestro. Som jag ser det har varje människa ett slags "övergripande" öde, men jag tror inte att varje steg är en del av en människas öde. Jag tror att varje människa ställs inför valmöjligheter mera än tvång. Därför kan jag ibland uppfatta det som att det är min plikt att ingripa. Det skulle alltså för mej framstå som mer oetiskt att inte ingripa.

Om nån har lust att läsa lusen av mej för dessa rader, så låt bli. Jag skriver inte om nån annan sanning än min, men jag svarar dock på det som uppmanas att svara på i tråden.

För övrigt tänker jag att det är väl bra att hjälpa på ett sånt sätt att man inte onödan utsätter sej själv och andra för fara i onödan. Så är samtalsvägen farlig för endera av parterna och magin därmed framstår som ett lämpligare alternativ; varför inte?

Sommarek
2015-12-10 08:43
#45

#43 Nej, det är ungefär fortfarande ganska nedlåtande, men har man inget annat att komma med, så.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-10 11:48
#46

Det är fortfarande nedlåtande, ja. Jag tror inte på att dalta och beteende som låtsas vara något annat än vad de är bör belysas utan fina filter och retuschering för de som vill lära sig.


Sommarek
2015-12-10 11:50
#47

Och alla som inte håller med dig daltar och låtsas, antar jag. För hade man bara insett Sanningen så hade man såklart haft mer skinn på näsan och hållit med om allt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-10 13:16
#48

#47 Det antar jag också annars är ansträngningen helt förgäves. :-) 

Sanning med stort "S" är ett filosofiskt eller möjligen religiöst ämne. Att skärskåda vad medgivande är och hur det fungerar är tekniskt kunnande för den magi-intresserade, inte en åsikt i sig.  Verbalt eller skriftligt medgivande som moralisk grund är  - som jag pekar på - självhyckeri. Det kan tyckas vara en åsikt i sig men i hantverket magi är självhyckleri ett tekniskt misstag. Antar man hypotesen, utforskar den och upptäcker medgivandets aspekter har man en betydligt bättre grund för moraliska beslut och dessutom kan processen leda till att vi får bättre magiutövare i Sverige. Vilket är hela poängen med att läsa och skriva här för hantverksintresserade.


Annons:
Sommarek
2015-12-10 13:20
#49

#48 Verbalt eller skriftligt medgivande som moralisk grund är  - som jag pekar på - självhyckeri.

För att? Du har ju inga som helst belägg för din hypotes.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-10 16:29
#50

#49 Den som vill ha sådana belägg kan läsa kontexten om hur medgivande ges eller fås utan verbal eller skriftlig överenskommelse. Om man investerat stort i sammanhang där moraliskt maktspel av sån typ är gängse är det förståeligt att försvara sånt med näbbar och klor, hur mycket hyckleri det än är. Men i en värld där merparten inte bryr sig ett skvatt om moral är det klokare att lära sig sådant som är till hjälp utanför sandlådan. Då är man bättre rustad den dag man vill kliva ur den.


Manutar
2015-12-11 07:44
#51

Okej, du då Bappho? Skulle gärna höra också dina tankar om detta, hur skulle du själv handla i situationen du beskriver?

Sommarek
2015-12-11 08:27
#52

#50 På vilket sätt menar du att din text är belägg för något? Och vilka belägg har du för att jag och flera andra, som inte delar din uppfattning om "moral", sitter i sandlådan? Det borde ju finnas psykologiska studier som visar på att man är omogen om man besitter lite moral, om inte annat. Eller är det så du bara mår lite dåligt om du inte får häva ur dig omotiverade spydigheter lite då och då?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-11 11:29
#53

#52 Min erfarenhet av ämnet är väl belagd och jag är inte dold bakom mitt nickname. Det är bara att googla.  

Frågan är vem som är spydigast? Den som hycklar och försvarar det eller den som blottlägger hyckleriet? Kom inte med "vetenskapliga belägg" attacker på ett häxkonstforum och bespara oss dina personliga påhopp. Småbarn i en sandlåda kan knappast skilja på sak och person men kliver de för långt över den gränsen hamnar de i den verkliga världen där sådant inte uppskattas, S.  Du klev just in där.


Sommarek
2015-12-11 11:48
#54

#53 Din erfarenhet är ju knappast belägg för någonting alls. Om det då är min erfarenhet att du har fått allt om bakfoten, så menar du alltså att det också skulle stämma utan att kunna ifrågasättas?

På vilket sätt menar du att min åsikt är hyckleri?

Småbarn i en sandlåda kan knappast skilja på sak och person men kliver de för långt över den gränsen hamnar de i den verkliga världen där sådant inte uppskattas, S.  Du klev just in där.

Till skillnad från dig, då, om man läser ovan. Att du inte själv inser dubbelmoralen i det du skriver är ju bara sorgligt. Du uttalar dig nedlåtande om folk som du inte är enig med och har sedan mage att gnälla när andra använder sig av samma taktik. Om någon behöver en koll på hur den verkliga världen funkar så är det väl du.

Och tänk att jag faktiskt hade en del respekt för dig en gång. Ibland är det bra att man ser saker för vad de är.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
2015-12-11 15:23
#55

#34 och #31 Intressant diskussion! Frågan om medgivande eller ej för att handla på ett övernaturligt plan är nog en genuin fråga för häxor och trolldomspraktiker. Jag var kristen i 30 år utan att stöta på frågeställningen där, för de gör andra antaganden som leder till att medgivandet för övernaturlig intervention (i kristnas fall bön) blir en mindre viktig fråga. Så, den här frågeställningen är nog inte färgad av andras trosuppfattningar. Trist att några inte kunde hålla sig från pajkastning utan kallade meningsmotståndare för barnungar istället för att bara lägga fram sin ståndpunkt.

Annons:
therootdoctor
2015-12-11 20:07
#56

#55 Notera att jag kallade dem barnungar. Effekten av det hos en barnunge blir ilska men också något annat. Hade jag tyckt att egen respekt var viktigare än att delge något värt att lära sig hade diskussionen blivit lika fruktlös som spelet om medgivande.


Bappho
2015-12-11 22:33
#57

#51 Jag tror inte på ett förutbestämt öde, karma eller att vi själva väljer vår lott i livet. Jag tror att vi alla är medskapare i och till den här världen och att det blir som vi gör, därför tycker jag oftast att att handla och agera efter sin vilja är en skapande och positiv kraft.

I just det här fallet tvekade jag för en stund p g a min speciella relation till personen men det löste sig strax då jag trots allt fick frågan om magisk hjälp.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2015-12-12 06:36
#58

#55 Jag tror inte att det var just detta med medgivande som skulle ha tagit inflytande av kristendom. Det är nog tanken om att häxkonst och trolldom, ja all slags magi som inte är kristen, är så farligt att man inte ska använda den. Inte äns för att försöka hjälpa. Det handlar om kontroll skulle jag säga.

Upp till toppen
Annons: