Annons:
Etikettallmänt
Läst 1418 ggr
Blueberry95
11/24/15, 12:53 PM

När är man häxa?

Jag undrar en sak. Jag har i flera års tid kallat mig häxa, men bara i hemlighet. Jag undrar om min tro på energi och "karma" och utövandet av det räcker för att kalla mig häxa, eller måste man göra ritualer för det? Vilket jag inte gör då jag tycker att det funkar lika bra utan :)

Annons:
Ganna
11/24/15, 2:14 PM
#1

Nej, det räcker inte, det du beskriver låter som någon eklektisk New Age-tro. Läs gärna artiklar på sajten för att få mer kött på benen.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Blueberry95
11/24/15, 2:29 PM
#2

Okej tack😊 ska läsa på lite mer

[Phi]
11/25/15, 10:00 AM
#3

Det finns såvitt jag vet ingen allmänt accepterad "licens" som häxa. Min privata åsikt är att häxa är något en gör, inte något en är (dvs du kan inte bara sitta på kammaren och tro) men det är just min privata åsikt. Olika traditioner säger olika saker. Vilket du väljer att gå på är ditt val. Jag har läst ganska mycket och kommit fram till att ännu INTE kalla mig för häxa pga utövar inte tillräckligt mycket & ofta men som sagt, fortfarande hur jag tolkar begreppet.

Jag irriterar mig fruktansvärt på folk som säger att de är vegetarianer men sedan är lakto-ovo eller till och med äter t.ex. fisk (vilket gör att jag t o m som vegan får frågan om fisk är ok). men där finns en tydlig definition att hänvisa till. Jag kan därför fullt ut förstå dem som har en lika tydlig definition för häxa och kallar sig det, och sedan jämförs med dem som de definitivt inte ser som häxor. Om du vill kalla dig häxa utan att säga det till någon annan kan det inte spela någon som helst roll. Om du säger att du kallar dig häxa och förklarar vad du menar med det, och att andra tänker annorlunda, kan jag inte heller se att det spelar roll.

[Phi]
11/25/15, 10:01 AM
#4

PS. Jag har läst både trådar och artiklar här som jag tycker varit bra och informativa :) DS.

[Rubensismaleficarum]
12/1/15, 3:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Häxa, Klok, Insatt, Lärd, Berörd. Välkommen hit iallafall.

Man är en ''Häxa'' när man ger sig in på den grenen, sen hur så vidare man fortsätter vara är en annan sak.

Det finns mycket där ute.

[rumelle]
12/1/15, 7:45 PM
#6

Det är väl lite som att man kanske inte ska kalla sig för konstnär bara för att man äger papper och penna. 🙂

Annons:
EPMSS
12/3/15, 2:25 PM
#7

Jag anser att man är häxa när man börjar använda sig av magi i olika former. Du kan nog bli vilken häxa du vill med lite med lära. Du kan studera magi på nätet och gå vidare med och utföra olika sorter ritualer och trollformler eller annat liknande.

~ But why? ~

Snake666
12/4/15, 4:42 PM
#8

Det är du som avgör om du är häxa eller inte, Om inte så är det om du vet mycket om naturen, magi och allt sånt.

Ave Satanas

Upp till toppen
Annons: