Annons:
Etikettallmänt
Läst 1114 ggr
zeretki
8/29/15, 3:46 PM

Depression, psykisk ohälsa m.m.

Jag borde säkert inte skriva om detta, men känner att jag måste ha råd och jag har inte så många val just nu.

Jag har haft problem med depression, ångest, stress, utbrändhet osv sen jag var liten. Finns olika anledningar till detta. En del vet jag om, men det finns massor som jag är omedveten om. 

Har kämpat så länge med/mot allt men  det är för många problem. Jag ser inte hur jag ska kunna få ett liv som funkar. 

Jag har kontakt med vården och det är OK, men den löser inte problemen i sig. Äter medicin för ADHD men vet inte om det är rätt sak att göra, och om den gör vissa andra problem värre.  Jag litar inte på dom, för jag anser att de har en begränsad syn på psykisk ohälsa och på allt.

Jag vet inte ens var jag ska börja, så jag börjar med att skriva här.  Ursäkta om ni tycker jag är dramatisk, men så här är det.

Annons:
zeretki
9/15/15, 4:18 PM
#1

Jag puttar upp den här litegrann, så att jag kanske får några råd och tips. :)

therootdoctor
9/15/15, 6:47 PM
#2

En del menar att utbrändhet är ett symptom på binjureutmattning. Söker man på det eller dess engelska term - adrenal depletion - så hittar man en del intressant läsning. Vill man råda bot på det så sägs det att Rehmannia glutinosa - en rot som finns bland örterna i välsorterade kinesiska matvaruaffärer och tagen 1 rotdel/dag - är det bästa.  

Tillsammans med bra tarmbakterier - som för övrigt nu många menar är ytterst intressanta för folk med ADHD - och näringspåfyllnad i form av nässel- nypon och blåbärspulver i smoothieform 2-3 ggr/dag - så kan det bli ganska bra förvånansvärt fort. Menar de som kan. 

I andra sammanhang rekommenderas att kolla med något medium också så du inte har några döingar som hänger sig fast vid dig - en inte ovanlig företeelse om man lider av depressioner och andra psykiska problem och extra vanligt bland känsliga och de som drar sig till andlig praktik - menar de och brukar rekommendera att läsa psykiatrikern och svensken Carl Wicklands bok  "30-years among the dead" om du vill utforska den möjligheten.  

Själv är jag inte medicine läkare, leg psykolog/psykiatriker eller örtterapeut och rekommenderar alltid att du pratar med dem först i fall som detta.


zeretki
9/15/15, 7:08 PM
#3

#2 Tack Doktorn, för svar och råd! :) Jag har kontakt med psykvården, med en bra terapeut och äter Concerta just nu + Atarax vid behov för ångest, men som sagt var så saknar jag ett helhetstänkande. Jag är inte övertygad om att Concerta är nyttigt för mig i längden heller. 

Vi är dock alla rätt överens om att utbrändheten kommer ifrån stress, att jag är känslig och tar in för mycket av alla ljud, känslor osv. Mycket skam och skuld, höga prestationskrav.

Jag ska definitivt läsa boken du nämner, då jag tror att jag drar till mig en del andar och energier (eller vad jag nu ska kalla det för, och eventuellt döda). Eventuellt min väninna som tog livet av sig i våras. Vet inte hur jag ska göra med det, om det nu är så? Jag känner inget medium och vet inte vilka medium som är seriösa och pålitliga. Om du har tips om någon som du vet är bra, så får du gärna tipsa. Eller om du arbetar med sådant själv? 

Har du eller någon annan någon åsikt om Omega 3-kapslar med olja för koncentrationsproblem?

therootdoctor
9/16/15, 8:47 PM
#4

Jag tar bort andar från klienter, ja. Eller snarare hjälper andar med problem vilket är en mer rättvisande beskrivning.  Men jag tar bara emot klienter per rekommendation för tillfället eftersom  jag är pappaledig och försöker dra ner på kön. 

Omega3 kapslar har en varierande kvalitet numera och jag föredrar kallpressad linfröolja. Den senare innehåller större mängder av förstadiet till omega3 och gör att kroppen själv kan ombilda den mängd den behöver. Man kan i samma veva också prata om d-vitamin förstås. Att vara ute i solen minst 20-30 min mitt på dagen är en billig försäkring mot d-vitaminbrist. 

Hade jag varit dig så hade jag börjat med återställning av binjurarna följt av resten av kroppen så att du har en bra grund att ta itu med det andliga på. Att ge sig i kast med eventuella vilsna andar kan ofta vara en smula traumatiskt och stressande upplevelse för oerfarna. Balanserad hormonproduktion brukar underlätta att gå igenom en sådan behandling.


NiklasTyreso
9/17/15, 9:30 PM
#5

Bra hälsa börjar med sunda vanor. Sunda matvanor, sömnvanor och motionsvanor. Lägg sedan till sunda relationer med vänner. Vanor tar tid att skapa och upprätthålla även för folk som inte har adhd. Din adhd riskerar göra att du impulsivt slarvar med kost, motion och sömn. Du bör överväga att äta lax, sill eller makrill tre ggr varje vecka för att få i dig omega-3 som är bra för bl a nervsystemet och förbättra koncentrationen. Torkad johannesört (går att köpa i hälsokosten) är antidepressiv om man dricker den som te varje dag men det tar ett par veckor innan effekten märks. Men tala med din psykiater innan så du inte kombinerar johannesört med psykofarmaka så du får biverkningar. Att läsa psaltarpsalmer är min övernaturliga favorit för att avvärja olyckliga omständigheter.

zeretki
9/17/15, 10:22 PM
#6

#4 #5 Tackar för bra råd! :)

Annons:
theolindaelliott
9/18/15, 1:37 PM
#7

Jag har varit sjukskriven i några år pga djup depression och utbrändhet, nu är deprissionen typ borta och jag jobbar med att orka mig iväg på regelbundna aktiviteter (sk. arbetinriktad rehabilitering), så med det sagt; I feel yah

Det som har hjälpt för mig är yoga och saker som hör där till; djupandning, meditation och mantran. Jag började på mediyoga som är en lugn yoga. Det hjälpte min rygg som var paj efter år av stress och läkte den så jag kunde sluta ta smärtstillande men det läkte även mitt inre enormt. Jag lärde mig flera andnings- och meditationstekniker som jag sedan övade på hemma också.  Detta gav mig verktyg att hantera min ångest och finna inre frid och acceptens.

Upp till toppen
Annons: