Annons:
Etikettallmänt
Läst 3960 ggr
zeretki
2015-08-25 15:58

Känna andras känslor, sex, drogupplevelser osv.

Jag har en fundering, baserat på vissa upplevelser jag har haft det senaste halvåret.

Tror ni att det är möjligt, att man kan ta in andra människors känslor till den grad att man nästan fysiskt känner av att den personen har haft sex, och rökt marijuana?

Annons:
Gaula
2015-08-25 16:16
#1

Ja, speciellt om det är någon du har ett starkt band till.

zeretki
2015-08-25 16:24
#2

#1 Tack för svaret. :) Vad menar du med starkt band? *nyfiken*

zeretki
2015-08-25 16:38
#3

#1 En liten förtydling: Mannen i fråga hade jag inte träffat "IRL" när detta hände de första gångerna, och jag funderar lite över vad som krävs för att något liknande ska kunna hända. Räcker det att jag har starka känslor för honom, eller krävs det att han gör något medvetet eller omedvetet? Är det han som haft starka känslor för mig? Jag förstår om ingen kan "veta" men vill gärna ha lite tankar och feedback om detta, för att förstå det hela.

Manutar
2015-08-26 07:37
#4

Jodå, det är möjligt.  Jag har egen erfarenhet om detta och det är något man hittar inom folktro. Om det är han som sänder iväg starka känslor/tankar eller du som är extremt öppen för dessa känslo/tankar är svårt att säga, troligen både och.

Gaula
2015-08-26 08:15
#5

Starkt band, typ din partner, då kan det ske av sig själv. Men jag håller med Manutar om det övriga. Stark sändare och öppen mottagare.

zeretki
2015-08-26 08:57
#6

#4 #5 Jo, jag vet ju att jag tar in väldigt mycket från andra. För mycket. Men  jag har inte medvetet ansträngt mig för att skapa det här bandet mellan oss. Jag har frågat mig själv, om jag kan ha skapat detta utan hans medgivande, och utan att jag varit medveten om det? 

Men det låter som att ni tror att han måste ha varit med för att skapa "bandet", omedvetet eller medvetet?

Annons:
Gaula
2015-08-26 12:54
#7

Jag har upplevt det där "bandet" och känsloöverföring med någon jag haft en nära relation med, men också fått information då jag aktivt försökt läsa av någon.

Bappho
2015-08-26 14:54
#8

Det finns vissa människor som är (medvetet eller omedvetet) bättre på att göra sig hörda på det här sättet. Och när jag tänker på de människor jag upplevt som starkast just på det sättet du beskriver så är de också själva känsliga personer. Om det är en slump eller inte, vet jag förstås inte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

zeretki
2015-08-26 20:44
#9

#8 Ja, det stämmer med min uppfattning av honom, att han är väldigt känslig och känslosam. 

Det får mig ju att fundera över om han har känt av detta också, och vad han har känt av från mig…

Fröken Blåvinge
2015-08-26 20:53
#10

Jag har omedvetet använt mig av att läsa av andra människor då jag jobbat och försökt hjälpa andra människor så gott jag kunnat. Det är inte alla gånger det har fungerat, men i de flesta fallen ger det mig en bra grund att stå på för att hitta fram till rätt hjälpmedel. Tyvärr har jag varit alltför öppen och det är först nu, när jag förstår vad jag gjort, som jag kan öva på att reglera öppenheten respektive att vara stängd. Om jag inte aktar mig så tar jag in min sambos känslor så till den grad att jag har svårt att skilja på om det är hans eller mina. Jag ser även saker som personer har upplevt om jag rör vid dem och är i ett mottagligt sinnesläge.

zeretki
2015-08-28 14:29
#11

Följdfråga: Kan man lära sig stänga av förmågan att ta in andras känslor på det här sättet,  tillfälligt eller helt och hållet?

Skogshumblan
2015-08-28 16:11
#12

Ja absolut. Som någon skrev i början kan man ha starka band som gör detta möjligt. Oavsett om man träffats irl eller ej. Har själv upplevt det.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Manutar
2015-08-28 17:28
#13

#11 Jo man kan läri sig stänga av. Jag var själv som yngre alltför mottaglig och skickade också lätt iväg känslor utan kontroll. Nuförtiden kontrollerar jag det mycket bättre. Jag har inga bestämda övningar eller dylikt att ge dig, jag är inte riktigt säker på vad allt har påverkat. Jag tror det som mest hjälpt är att jag under åren har lärt känna mig själv och min vilja bättre, har lärt mig om mina egna känslor (och att skilja dem från andras), är inte lika impulsiv och har lärt mig mina gränser.

Annons:
zeretki
2015-08-28 18:07
#14

#12 Jo, fast som jag vet så har vi inga starka band mellan oss… Vi känner knappt varandra.  Jag har möjligtvis haft en liten förälskelse för honom (hur man nu kan ha känslor för någon man aldrig träffat), men den var obesvarad. Vi chattade litegrann några gånger och sen slutade han att svara mig.

Skogshumblan
2015-08-28 18:09
#15

Vad man själv vill/känner spelar inte alltid roll. Ibland vill högre makt annat.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

zeretki
2015-08-28 18:26
#16

#15 Intressant svar. Hur tänker du nu? Vad kan "högre makter" ha velat med dessa upplevelser?

Skogshumblan
2015-08-28 18:42
#17

Jag kan bara svara utifrån vad jag själv tror och har erfarenheter om. Jag tror på att nornorna spinner och väver livets väg. Alltså att det vi gör inte är helt fritt. Att endel saker i livet är menat att bli på bestämda sätt och kanske rent av tider. Så utifrån det svarade jag. Egenupplevt exempel är att för snart fem år sedan lärde jag av en slump känna en person. Denne person är medial och hade sedan en tid innan vi möttes känt av hur jag mådde och hon visste vad jag nära på höll på att göra. En bekants bekant var hon så vi hade ingen kontakt innan. Så exempellvis någon som man är själsfrände med. Någon man kan betyda en stor eller liten förändring i livet för. I detta fall som ts skriver om tänker jag att den ts känner av kanske inte själv visar vad hen känner för ts. Kan ju bli annat än det är nu.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

zeretki
2015-08-28 18:51
#18

#17 Javisst, det är inte så "bara" eftersom alla råd jag kan få är värdefulla för mig. :) Om jag låter tvär och grinig, så är det för att jag är grymt bitter, cynisk och deprimerad. Ingen ursäkt, det är mina problem, och inte personligt mot dig. :)

Skogshumblan
2015-08-28 19:22
#19

Nej du lät inte tvär eller grinig. Jag uppfatte det inte så iaf. Ville bara vara tydlig med att jag bara utgår ifån mig egen erfatenhet då jag svarar. Hoppas du får kläm på det här och att det blir något du kan hantera bra utifrån din hälsa.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

zeretki
2015-08-28 19:41
#20

#19 Ja, vi får se. Jag tycker inte jag hanterar det särskilt bra hittills men jag kanske lär mig något till slut. Jag vet fortfarande inte vad som händer eller vad jag ska tro om allt. Livet, världen, mig själv. 

Tackar för svar. :)

Annons:
Skogshumblan
2015-08-28 19:46
#21

Nä det kan jag förstå zeretki. Så mkt som är svårt men lita på din känsla. Magkänslan eller vad du nu leds frsm av. Den har sällan fel.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

zeretki
2015-08-28 22:12
#22

#13 Tack för svar. Jag får försöka meditera mera, kanske göra trumresor för att se hur jag kan lära mig stänga av, eller hantera.

zeretki
2015-09-15 21:40
#23

Känner mig som en fjortis när det gälller den här mannen… Nu har "förälskelsen" lugnat sig en hel del. Men häromdagen så postade han en sång på FB, med en text som stämde exakt in på det jag känt under våren med honom.  Jag menar inte lite vagt utan som om sången var skriven om det jag upplevt. Det kan ju vara en slump, så klart.

Jag tänker att antingen har jag känt det som han har känt för någon annan dvs. inte alls mina egna känslor… 

Eller så har jag och han upplevt samma sak, fast jag med honom och han med en annan kvinna.

Det hela är så jävla skumt… Förstår inte.

HellaBella76
2015-09-24 13:07
#24

Hej Zeretki 🙂

Visst kan man känna andra människors känslor/energier (enligt min tro iaf) och man kan sända över känslor/energier till andra. Det är fullt möjligt att sammankopplas med varandra på det här sättet med och det kan, om det är trevliga känslor/energier, ge en fantastisk upplevelse av samhörighet.

Visst är det skumt.. o man har svårt att greppa detta men vissa saker behöver man väl kanske inte förstå då. Jag har nämligen samma "problem", att jag VILL FÖRSTÅ men det gör inte saken bättre, utan tvärtom, jag tror det bidrar till att man blockar sig själv.

Sen kan jag inte svara på om det du känner är just hans känslor för dig, eller hans känslor gentemot någon annan eller om det är någon annans känslor för dig?? 🤔

Hoppas bara att det, förr eller senare,  klarnar för dig så du inte behöver tänka allt för mycket på detta!

zeretki
2015-10-05 00:26
#25

#24 Tack för svaret. Jag är fortfarande skeptisk och väldigt förvirrad. Svårt att acceptera att sådant här kan hända. Undrar ibland om jag håller på att bli helt galen (mer än innan ;) )

HellaBella76
2015-10-05 08:28
#26

Jag förstår dig.. mer än du kanske tror.. Ja man blir liite "knäpp i huvudet" men vi kan iaf trösta oss med att vi inte är ensamma om att känna så här då! :-)

zeretki
2016-01-16 14:20
#27

#17 Tack återigen för ditt svar. Jag har läst tråden flera gånger, och ditt svar läser jag idag igen. Jag förstår fortfarande inte helt vad som har hänt under året, men jag och den här mannen är definivt kopplade till varandra, på gott och ont.
Jag är säker på att vi har räddat livet på varandra. Exakt hur vet jag inte, men jag känner att det är så.

Själsfränder ja… Jag har aldrig trott på det förut. Nu tror jag, men vet inte vad det betyder. Kanske man kan vara själsfränder utan att vara älskare/ha ett förhållande? Som vänner? :)

Annons:
zeretki
2016-01-16 14:22
#28

#26 Hur då, förstår mer än jag tror? :) Berätta gärna!

[Rubensismaleficarum]
2016-01-16 21:00
#29

Folk är öppna böcker.
Foolish,selfish open books.

zeretki
2016-01-17 03:18
#30

#29

Hmmm, OK… Förstår inte riktigt din kommentar, men det blir nog bra ändå. :D

catcult
2016-01-17 04:09
#31

Jag är helt säker på det, det händer oftare och känslan kommer mer intensivt om man har ett starkt band till personen eller känner personen ifråga mycket väl, men kan även ske med en främling. 

Har själv erfarenheter av det och har fått min starka övertygelse bekräftad i efterhand i många fall.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

zeretki
2016-01-17 18:28
#32

#31 Tack för svaret. Intressant att höra andras upplevelser, då jag tidigare aldrig trott detta varit möjligt. 2015 har verkligen varit ett intressant uppvaknande år… :D

zeretki
2016-01-22 17:16
#33

Jag visste inte hur jag skulle göra, så jag skapade en ny tråd. Behöver hjälp och råd med hur jag ska komma över den här mannen, och sluta tänka på honom…

Upp till toppen
Annons: