Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 4441 ggr
dragonstar
2015-07-24 15:26

Hur renar/ städar ni era hem?

Jag är nyfiken på hur nu renara/ städar era hem? Samt skuddar från negativa energier etc.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Manutar
2015-07-28 10:53
#1

Jag brukar röka ut mitt hem med olika renande, beskyddande örter och växter med jämna mellanrum. Sen lägger jag örter/växter och salt i tvättvattnet för golv, fönster, speglar osv. Har olika amuletter i fönstren och vid dörrarna.

Atropa
2015-07-28 18:57
#2

Rökelse, sen har jag en örtpåse ovanför ytterdörren som skyddar mot ondska.

dragonstar
2015-07-28 21:16
#3

Vad för örter använder ni? Hade förut en enkrona liggande i varje fönster, vet inte varför egentligen men de kändes rätt. Nu har jag inte de men funderar på att göra de eller något annat.  Har liksom tagit ett år utan allt detta och nu känner jag att jag vill ta tillbaka min magiska vandring och rening av hemmet känns som en bra början.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Atropa
2015-07-28 21:37
#4

Just nu har jag haft vanliga "köpe" rökelser, sandelträd eller lavendel. Förr brände jag alltid vit salvia men det har inte hänt på väldigt länge nu :p före lade jag alltid bergskristall i krukorna och såg idag att dom ligger kvar :D också en sådan sak som känns rätt eller om jag fått det från någon film från när jag var mindre är också möjligt!

Amazonit
2015-07-29 01:29
#5

Vit salvia använder jag för att rena  :)

Manutar
2015-07-29 08:34
#6

#3 Jag använder helst En till rening, vitsalvia ibland också.  Bla. rönn för beskydd. En häxflaska är också något jag rekommenderar varmt.

Annons:
dragonstar
2015-07-29 18:47
#7

Häxflaska- Undrar om de är de jag tänkte på. En flaska/ burk fylld med glas och örter de negativa energin dras in ock kan då inte skada.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bappho
2015-07-31 09:22
#8

Något jag alltid gör är att samtidigt städa hemmet på det vanliga sättet. Öppna alla fönster så att det blir ordentligt genomblåst. Sen bränner jag ofta en blandning med frankincnse som bas. Jag kan byta ut skydd som är förverkade, mata och ta hand om de som inte är det.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dragonstar
2015-07-31 14:26
#9

Låter som mina tankar. När jag städade förut hade jag lite kanel i vattnet när jag tvättade golvet. Mins inte vad de var mer men de kändes rätt då.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

pavor-nocturnus
2015-08-22 12:48
#10

(Skulle vilja inflika att vit salvia skördas alldeles för mycket så det kan vara en bra idé att vara lite sparsam)

Bappho
2015-08-22 17:28
#11

#10 Bra sagt pavor-nocturnus! Om ni promt vill använda vitsalvia, så själva och torka så slipper ni bidra till att den här plantan helt försvinner från sin naturliga växtplats. Detta gäller även andra arter, t ex sandelträ.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

therootdoctor
2015-08-27 21:50
#12

Beror på hur hemmet är. Ett preparerat (läs: bön eller läsning över ägget att det ska dra till sig och absorbera XXX) ägg i varje hörn av respektive rum som får ligga en vecka är det lataste sättet. Tricket är gammalt och kan också användas till att rena folk och fä. Att anlita en ande som är bra på att rena och hålla borta och ett glas vin eller vad den nu vill ha efteråt är också ett ganska lättjefullt sätt.

Behövs lite mer så är golvtvätt (knäskurning ihop med läsning och bön - inte moppande) med utspätt tjärvatten, salt och Floridavatten följt av rökelse som är anpassad efter problemet  mer grundligt. Gäller saken besvärliga andar så krävs oftast ett samtal med dem ihop med tvättningen. 

Ett sätt som barnen tycker är roligt är att ta ett färskt salladshuvud och sparka runt på alla golv. Blad som faller av kastas vid korsväg eller norr om huset.


NiklasTyreso
2015-08-29 11:03
#13

Blodrot lugnar aktiviteten hemma något. Buketter (torkade) med gråbo hjälpte ytterligare. Läsningar var riktigt bra. Bäst var att kasta ut föremålen som var kopplade till aktiviteten.

Annons:
wissan
2015-08-30 15:25
#14

Ett sätt är också att ta någon matsked av sin egen morgon urin i tvättvattnet…och skura golvet med det efter regelrätt städning.
Viktigt är också att kasta bort såndat som bara ligger och skräpar som te.x reklamlappar, gamla räkningar som redan är betalda, överfulla papperskorgar, gamla tomma förpackningar, utnötta kläder och skor, damm under sängen. 
Personligen tror jag inte på att det skulle hjälpa att bara vifta runt med te.x salvia, det behöver vara lite mer för att få det att funka. 
Bra är också att vädra, spela "glättig" musik. Ställa glas med vatten och salt i varje rum. Inte glömma bort att städa bakom dörrarna. 
Det går också bra att kräva ner någon form av amulett/talisman utan för ytterdörren. Lägga salt i mellan fönstren. Sätta upp speglar som reflekterar bort det man inte vill ha i huset. 
Trumma och pingla med klockor…är också effektivt. 
Men viktigast är nog att se till att hemmet är rent, från skräp och damm. 
En skyddsdocka , som man sytt och fyllt med örter…som hänger i närheten av ytterdörren, dockan ska man sedan underhålla, ge mat, prata med och se till att den mår bra och i bland  upprepa för den vilken uppgift den har. 
Ja det var lite av vad jag själv gör.

Allt har inte en mening om du inte ger det en……

Atropa
2015-08-31 11:58
#15

#14 intressant, har en örtpåse vid dörren och än har ingen ond kommit in:)

Manutar
2015-08-31 17:18
#16

Jag tycker det känns så självklart att man också ska städa på vanligt vis om man vill rena sitt hem så jag skrev inget om det. Men det är kanske inte så självklart :)

#7 Just en sån flaska menar jag. Glas-skärvor, rostiga nålar och spikar, taggtråd odyl, och så ska du ha med något personligt spår av dig själv såsom spott, blod, hårstrån, nagelklipp.

[Gandalf56]
2015-09-03 20:31
#17

jag använder mig av laddade kristaller av olika slag så som ametist bergskristall och selenit är nog de renaste och mest beskyddande av alla kristaller och jag laddar dem i ljuset rån en fullmåne.

dragonstar
2015-09-24 01:58
#18

Sorry att jag missat era kommentarer. Ja detta med vanlig regelbunden städning känns som de viktigaste. Håller på att rensa ut hemma men tar de iperjoder. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

HellaBella76
2015-09-24 12:27
#19

Hmm.. Intressant..

Låter som att de e mkt att tänka på om vill hålla "rent" omkring sig och att det finns många olika sätt att göra detta på!

Personligen tror jag att det viktigaste är att man tror på det man gör. Inte vad man gör eller hur man gör det! Utan känn efter, inom dig. Känns din metod bra så är den förmodligen det också, oavsett om ni använder bergskristaller, örter, rökelser eller.. urin!

 Det är i alla fall vad jag tror.. 🙂

dragonstar
2015-09-24 15:40
#20

Jag tror också att de är tron som gör det. Men alltid bra att höra hur andra gör för att få ideér och sen får man anpassa efter vad som passar en själv =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
therootdoctor
2015-09-24 16:49
#21

#19 & #20

Till största delen är det tron som är den starkaste aspekten. Men det verkar vara ett vanligt missförstånd gällande sambandet mellan tro, handling och material. Handlingar, material och tidpunkt är huvudsakligen där för att stärka tron. Ju starkare tro desto bättre resultat - i de flesta fall.  Därför spelar både det man använder och det man gör och när man gör det en stor roll.  Tro - och då menar vi inte "mental övertygelse" eller "inbillning" utan något mer komplext än det fattiga svenska språket har ord för - är ingen självklarhet eller hur lätt som helst för nybörjare eller folk med mindre gåvor på området.


HellaBella76
2015-09-24 18:57
#22

Visst förstår jag att handling och material hjälper dig i din tro.. precis som exempelvis ritualer. Tanken att man följer ett gammalt "häxrecept" stärker känslan och gör det mer magiskt. Men man måste lita på sin egen känsla för "rätt och fel". Vad som passar en kanske inte passar en annan.

therootdoctor
2015-09-24 21:03
#23

#22 "Vad som passar en kanske inte passar en annan" är helt sant. Det varierar med utövaren, situationen och de inblandade  Men att kunna urskilja "rätt" och "fel" eller snarare "funkar" och "funkar inte" förutsätter en ganska stark gåva. De flesta har inte så mycket. Särskilt inte i början.  Intressant nog brukar val och användning hos de med starka gåvor stämma osedvanligt väl överens med hur örten och materialet används traditionellt. En del har det i blodet, andra inte.


dennas
2015-09-25 08:22
#24

#23

Det där var spännande! De med starka gåvor, väljer de instinktivt enligt sin egen tradition, eller finns det en "generell tradition" som slår igenom?

HellaBella76
2015-09-25 09:01
#25

Kanske det.. Jag tror att om man bara följer sina känslor o behov - sin inre vägvisare, då skapas något eget som ju blir en del av något större! Alla känner nog inte behovet av att följa "instruktioner" i hur man bör göra för att få det rätt. Saker faller på plats mer o mer när man följer sin "magkänsla".. lyssnar på o tar in energier runtomkring dig.. Det gäller bara att våga tro på sina förmågor! (vilket inte alltid är så lätt)

therootdoctor
2015-09-25 09:55
#26

De flesta folktraditioners örter mm är regionalt kopplade men ser nästan lika dana ut när det gäller doft och andra liknande saker. Omgivningens energier och känslor före beprövade instruktioner i alla lägen? Då är man ett lätt offer för mindre trevliga individer och väsen under de första 5 åren. Att rekommendera det till nybörjare är, i min mening, dumt, farligt och ansvarslöst. Bara för att det är lätt att komma åt via intuition mm betyder inte att all annan vägledning är onödig. Tvärtom. Ju mer gåva desto mer instruktion och vägledning behövs. Om man har ett långsiktigt intresse och vill behålla hälsa, välbefinnande och balans förstås. Det du förespråkar är förstås den mest vanliga instruktionen i Sverige idag. Tyvärr.


HellaBella76
2015-09-25 10:25
#27

Ja.. Du har säkert rätt i det du säger.. Ska passa mina ord i fortsättningen. Men det jag skriver är utifrån mina egna tankar väntar mig inte att andra ska tänka som jag. Jag utger mig inte för att vara ett "proffs" eller så.. saker har smugit på mig allt eftersom. Jag har inga beprövade erfarenheter eller metoder bara min känsla.. o den kan va nog så svår att handskas med ibland. Vill inte komma här och förstöra för någon så.. jag fortsätter följa trådar men slutar kommentera. Mvh!

Annons:
Sommarek
2015-09-25 11:48
#28

#26 Det är väl inget som säger att den intuition eller känsla man själv har nödvändigtvis går emot en tradition? Du skrev ju själv att "Intressant nog brukar val och användning hos de med starka gåvor stämma osedvanligt väl överens med hur örten och materialet används traditionellt." Med mindre du över datorn kan avgöra hur stark gåva HellaBella76 har så kan väl dessa gå hand i hand?

#27 Du ska inte sluta kommentera bara för att folk inte håller med dig. Här finns en handfull ganska tongivande människor, men forumet är till för oss alla, inte bara dem.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-09-25 12:37
#29

#24 Olika gåvor passar olika traditioner, kulturer samt även sedan mer specifikt vad du är bra på inom traditionen. Förhoppningsvis träffar man en traditionsbärare som kan lära en mer, vare sig de är fysiska eller makter.

#27 Sluta inte kommentera - argumentera för din ståndpunkt istället. Eller använd andras åsikter för att komma fram till vad du verkligen anser samt varför.

Det här är ett av de få forum jag känner till där diskussionen är viktigare än den form av (ytlig) "harmoni" som råder på så många andra ställen. Det passar inte alla som vill diskutera, men för de som läser/skriver och kommer in i det, tror jag det är långt mer givande än ständigt medhåll och ryggdunkande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-09-25 12:58
#30

#29 Lite OT, men hos de flesta så finns det ett mellanting mellan att hävda sig själv hela tiden (eller rosor, enhörningar, regnbågar och sådant som somliga kallar vanligt hyfs nu för tiden), och att "dunka rygg".

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-09-25 13:30
#31

#30 Jaha? Vilken är din poäng?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

therootdoctor
2015-09-25 13:41
#32

#28 Nej, naturligtvis inte.  Det jag lyfter fram är hur intuition och kompetent vägledning (läs: levande erfarna lärare, beprövade metoder, kunskap och träning med rätt upplägg) alltid bör gå hand i hand och att ingen av dem enskilt ska tas som självklar i sig själv. Det är inte en fråga om huruvida man KAN intuitivt pricka rätt användningsområden eller huruvida det stämmer med någon tradition eller ej. Framför allt inte huruvida HellaBella kan det eller ej. Det finns det ingen anledning att betvivla.  Även om jag inte finner det det minsta märkvärdigt att gåvor kan granskas via endast ett nickname av vilken hyfsad spåkunnig, intuitiv eller tarot-hen som helst. 

#29  Sålänge du betraktar tankar och åsikter som passerar ditt sinne som lika unika och värdefulla som dig själv och känner dig ledsen och arg om de bemöts av någon som ägnat ämnet osedvanligt mycket tid och arbete, så blir det förstås problem. Det var inte min mening att avskräcka dig från att skriva. Jag är ledsen att du känner dig så förorättad och hoppas du fortsätter inspirera andra till att lyfta liknande frågor.


Ganna
2015-09-25 13:45
#33

#32 Antar att #29 -> #27?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-09-25 13:51
#34

#32 Aha, då menar jag att vi är överrens.  ;)

#31 Nog motsatsen till din, som var det jag svarade på, nämligen att vanligt hyfs och gott uppförande inte är samma sak som att dunka folk i ryggen, även om det hävdas av de som tycker det rättfärdigar deras sätt att tilltala folk.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Ganna
2015-09-25 14:04
#35

#34 Jag ser inte det som en motsats till det jag skrev; men du verkar vara vag i vad du tycker vilket inte främjar förståelse.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

HellaBella76
2015-09-25 14:38
#36

Hmm.. nu blev det lite snurrigt i knoppen 🤦‍♂️

 Vilket iofs kan bero på min "inre hälsa" för dagen. Jag känner mig tung o slut på energi för tillfället.. men är van, eftersom det händer titt som tätt, och vet också att den fylls på när jag minst anar. 🙂

Känner bara att jag vill lyfta "Sommarek", din kommentar (#28) värmde faktiskt. Tack! 🌺

Jag har inte o tänker inte påstå att jag bär på krafter men jag vet att jag bär på något.. o att det växer o frodas i mig. Intresset har alltid funnits hos mig men jag känner att något händer. Det slog typ ner som en "blixt från klar himmel" från en dag till en annan o nu finns det hela tiden hos mig, fast jag många ggr kämpat emot. Jag vet ju att detta är en process o att den inte alltid är så självklart enkel.

Så det enda jag kan göra för tillfället är att följa min KÄNSLA, våga lita på den (vilket jag också misslyckas med ibland), känslan att jag känner som jag gör för att det är meningen o för att det finns en orsak.

Ganna
2015-09-25 14:44
#37

#36 Det finns mer att göra - läsa böcker t.ex.

Sen så kan du fundera på vart din känsla för dig och snäva in området mer.

Sist men inte minst är det inte bråttom, tålamod är en nödvändighet skulle jag t.o.m. påstå.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

HellaBella76
2015-09-25 14:49
#38

Sen är jag sämst på att argumentera, hittar aldrig de rätta orden o det blir bara svamligt, vilket då knappast kan uppfattas seriöst, så jag står nog över där.

Tack för mig! 🙂

HellaBella76
2015-09-25 14:52
#39

#37 Vi får väl se vart vägarna bär mig..

therootdoctor
2015-09-25 17:23
#40

#33. Ja precis.


Manutar
2015-09-26 08:12
#41

#38 Jag är också ganska dålig på att argumentera, men man lär sig genom diskussion :) Sluta absolut inte skriva här snälla, det blir ju ingen diskussion alls om alla bara tycker lika!

Jag ser på tradition som så att det är som en ficklampa man får med sig när man går ut i mörkret. Utan den kan man också hitta fram såklart, men det blir en massa famlande, fallgropar och faror - och tar mycket längre tid. Ficklampan hjälper dig se vägskälen men det är ändå du som väljer vilken väg du går. Folk har i hundratals och tusentals år provat sig fram generation efter generation och jag tror inte att jag under min fjuttiga tid på jorden hinner uppfinna allt det på nytt.

Annons:
HellaBella76
2015-09-26 13:11
#42

#41 Tack Manutar.. Ja vi får väl se då.. Jag kanske hoppar in i en diskussion när jag minst anar det! Jo.. att argumentera för sin sak e minst sagt svårt många gånger. Att sätta ord på känslor är inte lätt.. o jag vill så gärna få fram saker rätt så de inte blir missförstånd. Är man en känsloladdad o känslig person så är de nog lättare att låta sig styras av känslan. Inte säkert att det alltid blir till det bästa men ja.. Sen visst har ni säkert rätt.. e nog aldrig fel att ta hjälp av gamla "beprövade metoder" när man vill få något gjort. Är nog bara jag som är bekväm i att ha saker på "mitt sätt". Vad nu det är för sätt..? Mvh!

Sommarek
2015-09-26 13:23
#43

#35 - det finns inget vagt i min åsikt, som är att du tar alla chanser för att hävda dig själv och det du påstår dig kunna, samtidigt som du lämpligt nog aldrig kan redogöra för precis vad det är eller hur det kommit till dig på grund av tystnadsplikt. Du skriver långa artiklar där alla som inte uppfyller någons påhittade kriterier tillskrivs allsköns osmickrande egenskaper, och alla som inte håller med dig avfärdas med att de inte är intelligenta nog för att förstå vad du menar eller inte kan läsa ordentligt. Du stoltserar med din otrevlighet genom att skryta om hur "öppet" detta forumet är och hur "högt i tak" det ska vara, vilket är sådant som de flesta andra kallar rent ohyfs, samtidigt som du kallar alla försök till en trevlig ton (det vill säga alla de som inte direkt kastar sig över nykomligar med frågor och bankar ner dem i jorden) för "ryggdunkare". Du och ett par av de andra som skriker högst här inne är generellt kända inom hela häxvärlden som allmänt elitisiska och djävligt otrevliga - men jag antar att ni bara vill vara kända, oavsett för vad det är.
Är mina åsikter mindre vaga för dig nu?

Och nu back OT…

#41 Jag håller absolut med dig i att det finns en oerhörd styrka i en tradition som har använts i århundraden, eller kanske till och med årtusenden (om det nu finns något sådan). Samtidigt tycker jag inte man helt kan bortse från en individs personliga preferenser - låt oss säga, bara i all enkelhet, att man till något behöver ett grönt ljus. Om personen ifråga inte gillar grönt, eller det påminner hen om något helt annat än det som ljuset ska användas till, så får det ändå inte önskad effekt, hur gammal den traditionen än är. Det är säkerligen därför det som en del tycker är så flummigt, "om det funkar för dig så är det bra", har uppstått, men jag tycker inte man kan bortse från personen som ska utföra arbetet, vilket det nu än är, helt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

HellaBella76
2015-09-26 13:57
#44

#43 Mm.. Lite så jag tänker med.. Man kanske väljer att tända ett värmeljus istället i nån vacker gammal lykta, istället för det gröna ljuset.. det borde inte spela nån roll.. man bär ju på frågan/tanken/känslan inom sig, vilket ljus man använder borde spela mindre roll..

dennas
2015-09-26 14:26
#45

# 43

Ang. ditt svar på #35:

Det du skriver är faktiskt ett (ganska elakt) personligt påhopp på Ganna.

Ett sådant påhopp tänker jag inte låta passera obemärkt, utan ber dej  istället kritisera innehållet eller formen i det som Ganna skriver. (Du skriver i svepande ordalag utan att ta hänsyn till hela bilden och uttrycker dej nedsättande om henne och några andra icke namngivna i detta inlägg.) Kritiken bör vara adekvat och konstruktiv, annars riskerar dina och Gannas återkommande meningsskiljaktigheter att i onödan förstöra trådar.

Jag tycker att både du och Ganna har mycket att ge i trådarna, så jag kan känna att er ovana att ständigt "tjafsa" är ganska taskigt mot oss andra, som läser i trådarna.

Kanske borde jag inte lägga mej i detta, och då står det sajtvärdarna  fritt att ta bort detta inlägg.

Ganna
2015-09-26 14:30
#46

#43 Du kastar sten i glashus och använder dig av både härskartekniker och personangrepp. Det vore ett välkommet avbrott om du någon gång kunde underbygga dina åsikter med fakta, istället för att skvätta etter runt dig när argumenten tagit slut.

Är det något jag inte eftersträvar så är det att vara känd. Däremot har jag en klar och tydlig grundsyn som jag inte tvekar att stå upp för, även om den nu skulle få mig ansedd som "djävligt otrevlig" inom en "häxvärld" jag inte ens visste fanns.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-09-26 14:41
#47

#45 Ja, tyck du att det är elakt - det är kutym här inne att somliga applåderas för sådant medan andra får skäll - som nu. Det var dessutom Ganna själv som påstod att jag var "vag" i min åsikt och därmed bad om ett fördjupande. Man ska inte fråga om man inte vill ha ett svar.

#43 Säg du vad du vill ha fakta på, så ska jag nog leverera, även om du brukar ignorerar den fakta som framläggs - men det borde nog göras i annan tråd och inte här, för att det inte ska bli alltför OOT. (Dessutom så borde väl "sten i glashus" innebära att det är jag som hävdar mig vara på ett visst vis men sedan inte kan påvisa det på grund av tystnadsplikt?)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-09-26 15:10
#48

#45 Jag tycker inte om att "tjafsa" och kanske borde jag låta bli att svara när jag får reaktioner som är grundade i någon slags personlig aversion mot mig och inte i fakta, men jag tycker inte om att ta skit oemotsagt. Men jag ska göra mitt bästa för att sluta mata trollen.

#47 Svar ville jag ha, men det går att leverera utan personangrepp. Men, eftersom ditt sätt att "argumentera" är fegt, saknar stringens samt använder härskartekniker som gör det omöjligt att föra en vettig diskussion så ska jag göra mitt yttersta för att inte svara när du trollar.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Sommarek
2015-09-26 15:18
#49

Jag antar att det faktum att mitt erbjudande att komma med fakta ignoreras säger allt jag behöver veta.  ;)

(Kolla förresten gärna upp vad "troll" betyder, så får du se att det inte betyder "person som inte håller med om allt jag säger".)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2015-09-26 16:38
#50

# 48

Tack, Ganna, för din förståelse! Dessvärre är jag osäker på om din tystnad kommer att ha avsedd effekt, för jag ser i svaret #49 att det kommer att betyda att vi godtar att dina ord förvrängs, och det är ju inte rätt det heller.   Det är nog bättre att jag återgår till tystnaden, eftersom jag  inte hade med detta att göra.

Förlåt till trådläsare i denna tråd  att jag la mej i, för jag inser nu att det inte alls bidrog till nån förbättring., utan att jag  istället la bränsle på elden. Ett speciellt förlåt till TS!

Bappho
2015-09-26 18:51
#51

Ibland kan det vara bra att minnas att man diskuterar sak och inte person. Det finns ingen anledning att ta åt sig personligen för att någon annan bär på en annan åsikt. Det är heller inte okej att gå till personligt angrepp av samma skäl.

Och ska diskussionen bli givande och trevlig för alla så kan man försöka hålla eventuell avoghet man möjligen må hysa för någon eller några, bredvid och utanför diskussionen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2015-09-26 19:13
#52

#51

Världen vore fattig utan dej, Bappho! Tack för väl valda och kloka ord i detta sammanhang!

Upp till toppen
Annons: