Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1651 ggr
Gaula
2015-07-22 09:48

Hägg?

Hej! 

Är det någon som har en uppfattning om vad Hägg har för magiska egenskaper? Nu menar jag inte att tillverka en stav av utan om bladen , blommorna eller barken kan användas till något?

Annons:
Atropa
2015-07-22 12:00
#1

intressant tråd, när jag gick i skolan sa alltid min fröken att dom va giftiga så vi fick inte plocka det :/ doften är ju magisk, hoppas man kan använda denna fantastiska växt :)

Ganna
2015-07-22 12:19
#2

Hägg är inte giftigt och bären kan användas till smaksättning och saft om man orkar plocka dem (de är små). Har försökt göra häggblomssaft, men den blev bara blaskig, tyvärr.

Några magiska användningsområden, oavsett tradition, har jag inte stött på.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-07-22 12:43
#3

När jag läst om finsk-ugriska folk och deras folktro, undrar om det inte var khantyfolket så har jag hittat lite om hägg. (De har en liknande natur, flora och djur som vi och deras trädlore liknar våran). Rönnen beskyddar och jagar iväg onda väsen medans häggen i sin tur drar dem till sig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2015-07-22 12:44
#4

Mindes att jag skrev om det på min blogg när jag precis hade läst det: https://albacorax.wordpress.com/2013/08/18/tradlore-bland-khanty/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Gaula
2015-07-22 15:47
#5

Tack Bappho! :-) Jag tror jag ska låta häggen vara.. inte det jag sökte :-)

Upp till toppen
Annons: